Železniční viadukt – zajímavá technická památka nedaleko Ivančic (Železňák)
V druhé polovině 19. století se začalo budovat nové železniční spojení Brna s Vídní. Trasa vedla značně členitým terénem a tak si vyžádala stavbu několika mostů a tunelů. Všechny byly dvojkolejné, kromě jednoho, toho největšího mostu. Viadukt u Ivančic byl vybudován v letech 1868-1870 přes údolí řeky Jihlavy a do provozu byl slavnostně předán 15. září 1870.
Most o celkové délce 373 metrů a hmotnosti cca 1.600 tun byl rozdělen na 6 polí. Patrně nejvýznamnější stavba na výše uvedené železniční trati spočívala na pěti ocelových příhradových pilířích s kamennými patkami a na každé straně na zděné podpěře. Největší výška nad údolím činila 42,7 metru. Vlastní konstrukce mostu byla zhotovena ve francouzsko - belgických železárnách a strojírnách.
Investorem byla C. k. rakousko-uherská státní železniční společnost a vzor i zkušenosti hledali při návrhu nové dráhy mezi nově postavenými železničními stavbami především v západní Evropě. Zdejší most byl totiž první stavbou tohoto druhu na území Rakouska-Uherska. Zajímavý vzhled pilířů tohoto významného technického díla a podíl francouzských strojíren na výrobě vede občas k úvahám, zda se na jeho návrhu nepodílel Gustav Eiffel. Jedná se patrně pouze o spekulace, jelikož žádný důkaz o tomto neexistuje.
Náklady stavby činily 702 tisíc zlatých a cena se nenavyšovala patrně také díky tomu, že montáž proběhla rychle. Během pěti týdnů smontovala konstrukci asi třicítka dělníků. Což je na tu dobu, možnosti a technické vybavení určitě zajímavý výkon. Ke stavbě viaduktu a železniční trati se vztahuje ještě jeden zajímavý údaj. Poprvé zde byl na našem území použit při ražbě tunelů dynamit.
Patrně se při návrhu nebo realizaci něco zanedbalo, jelikož se již v roce 1876 objevily v konstrukci mostu poruchy. Tudíž byly v roce 1892 vyměněny pilíře, respektive do původních litinových byly vestavěny nové železné z válcovaných profilů, které byly vyrobeny v Rumunské Resitě. Veškeré zmíněné úpravy byly prováděny za provozu trati bez výrazných omezení.
V následující době přišly na řadu další opravy a také se uvažovalo o generální opravě. Ale most přežil obě dvě světové války a stále po něm jezdily vlaky a tak se jeho rekonstrukce odkládala. Na začátku šedesátých let padla poprvé zmínka o výstavbě nového železničního mostu v těsné blízkosti původního a ke konci tohoto desetiletí se s jeho výstavbou skutečně začalo.
Dokončit se jej podařilo v roce 1978. Mezitím, 25. října 1963, byl starý viadukt zapsán do seznamu kulturních památek. Poslední vlak po něm přejel 9. 11. 1979 v 7 hodin a 2 minuty. Ještě téhož dne byla železniční doprava převedena na nový most.
Původní viadukt byl ponechán na svém místě, ale nikdo se o něho asi nestaral a tak chátral. Památková ochrana byla totiž po devíti letech zrušena. V roce 1991 byl stav viaduktu tak vážný, že musela být rozebrána jeho první část a další demontáž následovala o osm let později.
Torzo mostu, které se dochovalo do dnešních časů, představuje jeden pilíř, jedno celé pole, část druhého pole a jedna opěra. Při bedlivém průzkumu by mohl ještě člověk objevit v trávě zarostlé kamenné patky pilířů. V roce 2000, kdy by viadukt slavil 130. výročí uvedení do provozu, byl pozůstatek mostu vyhlášen za technickou památku.
Tohoto příhradového torza si nelze nevšimnout. V současnosti tady vede železniční trať č. 244 z Brna do Hrušovan nad Jevišovkou a dále. Nebližší železniční stanice má název Moravské Bránice. Když jede člověk autem po silnici č. 152, která vede z Ivančic do obce Moravské Bránice, lze zastavit přímo pod viaduktem u mostu přes řeku. Pěšky může člověk putovat po červené turistické značce po pravém toku řeky Jihlavy z Ivančic do Dolních Kounic.
Zajímavé jsou také vlastnické poměry okolo torza mostu. Železná část a jedna břehová opěra je totiž v majetku města Ivančice, druhá břehová opěra patří obci Moravské Bránice a něco by mělo také patřit Českým drahám. Tudíž jednání ohledně budoucího osudu tohoto velice zajímavého místa jsou složitá.
Jedním z návrhů je část mostu zpřístupnit jako rozhlednu, jelikož by se tady nabízely zajímavé výhledy do okolí. Ale vše je o lidech a penězích.
**
V okolí jsem navštívil ještě další zajímavá místa
Rosa coeli: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=487445
Ivančické letovisko: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=774942
Moravské Bránice: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=769515
Mušov – brána do Římské říše: https://pavelliprt.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=775035
Pavel Liprt
Bonnie a Clyde a 23. května 1934 – hrdinové nebo zločinci
Bonnie Parkerová a Clyde Barrow. Přesně před devadesáti lety ukončili policisté střelbou do auta příběh lásky, zločinu a násilí.
Pavel Liprt
Víkendový poměr se Sázavou a koketování s Želivkou
Když chce být muž šťastný několik vteřin, má políbit ženu, když několik minut, má se sní pomilovat, když několik let, má si jí vzít za ženu. Když chce být šťastný celý život, má jezdit na vodu.
Pavel Liprt
Středověká Černá Hora, barokní lipová alej a Oborský rybník bez ryb a vodníka
Konec alejí a vodníků v Česku? Doufám, že ne. Jedno krásné stromořadí jsem spatřil nedávno na hrázi rybníka v Černé hoře. Vodníka jsem tam ale nepotkal. Asi byl v pivovaře. Ta jejich „hořká 11“ je totiž opravdu lahůdka.
Pavel Liprt
Jan Svatopluk Presl a česky mluvící přírodopis
Jan Svatopluk Presl a nebesík, luník nebo kostík. To je ukázka názvů, které se nakonec neujaly. Avšak podstatně větší z odborného názvosloví přírodovědy, které vymyslel, se používá dodnes.
Pavel Liprt
Nigromons – komorník Matouš, podkomoří Apard a Černé moře
V kopcovité lesnaté krajině na rozhraní Českomoravské a Drahanské vrchoviny jsme objevili městečko Nigromons. Samozřejmě jsme nebyli první, komu se podařilo spatřit Černou Horu. Někdo musel přeci založit zdejší pivovar.
Další články autora |
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci
Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Co teď dělají Zemanovi muži. Mynář má novou firmu, Kruliš si v ČNB polepšil
Premium Někdejší hradní kancléř Vratislav Mynář rozšířil své podnikatelské portfolio o novou firmu. Bývalý...
Po práci na vojnu. Poláci trénují střelbu i první pomoc, vojenský výcvik lidi láká
Premium Dobrovolnický vojenský výcvik byl v Polsku zaveden v roce 2016. Od té doby jeho popularita strmě...
Útok ze severu už máme pod kontrolou, řekl Zelenskyj. Navštívil Charkov
Ukrajinské síly získaly „bojovou kontrolu“ nad oblastmi, kterými ruské jednotky tento měsíc...
Víme, kde má Putin bunkry, tvrdí Kyjev. Šéfa Kremlu přirovnal k upírovi
Známe polohu bunkrů ruského vůdce Vladimira Putina, prohlásila ve čtvrtek ukrajinská vojenská...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 489
- Celková karma 14,85
- Průměrná čtenost 1870x
Seznam rubrik
- Úvahy a názory
- Povídky a veršování
- Pro moji ženušku
- Cestování a putování u nás
- Cestování a putování po světě
- Karlovy Vary
- Obrázky z Kutné Hory
- Obrázky z Prahy
- Obrázky ze Šumavy
- Dobrou chuť
- Obrázky z Benátek
- Obrázky z Izraele
- Obrázky z Říma
- Obrázky z Brna
- Nejčtenější články
- Obrázky z Vídně
- Obrázky z Norska
- Obrázky ze Slovenska
- Kultura a umění
- Teplice a Ústí nad Labem
- Plavby s Maxem