Cesta do Doubravice

Dětem a studentům končí škola a zanedlouho se někteří z nich vydají na různé prázdninové brigády - aby si nejen vydělali nějaký ten groš na přilepšenou, ale aby se i obohatili o různé zážitky a zkušenosti ze života..

O jedné z takových  mých dávných prázdninových brigád  vám budu vyprávět...

V době  mého studia na uměleckoprůmyslové škole bývalo zvykem organizovat pro žáky letní prázdninové brigády, a to pokud možno v oborech, kde by získané zkušenosti mohli později uplatnit ve své návrhářské  práci…   A tak  nám kdysi náš třídní učitel K.L.  domluvil měsíční brigádu v malírně vánočních ozdob v Doubravici u Dvora Králové n. L. . Brigáda v této nevelké obci v Podkrkonoší, jejíž většina obyvatel se zabývala (i podomácky) foukáním skla, se týkala spolu se mnou i  tří mých spolužaček.
Před odjezdem mi tatínek našel vhodný vlakový spoj a jednu červencovou neděli mě krátce po poledni vyprovodil na malé nádražíčko naší jihomoravské obce N…, a já se s černým papndeklovým kufříkem vydala na cestu. Nejdřív kodrcavým červeným motoráčkem, pak ostatními navazujícími vlakovými spoji jsem se    bez problémů dostala až do cílové výstupní železniční stanice ve Dvoře Králové nad Labem. Dál, do nedaleké Doubravice, to mělo  být podle jízdního řádu již linkovým autobusem.
Ale ouha! do Dvora Králové n. L.  jsem přijela až  ve dvaadvacet hodin, byla neděle, a v tu dobu  tam  už žádný autobus nejezdil. Poslední autobusový spoj prý odjel v šestnáct hodin odpoledne. Tajně jsem doufala, že se někdo  z cestujících vydá stejným směrem jako já, ale bohužel nestalo se tak… Všichni se vydali směrem opačným, do města, a já zůstala na opuštěném nádraží úplně sama. Na můj dotaz, jak mám situaci řešit, mi nádražák poradil - buď přečkat do rána v čekárně, anebo  se  vydat pěšky do Doubravice. Cesta je tam prý dobrá, asi 6 km po krásné asfaltce - za hodinu to prý pohodlně zvládnu. Zvolila jsem tedy druhou možnost...

Což o to, ve dne by to nebyl problém, ale teď byla tmavá noc -  a  asfaltová cesta byla sice pěkná, ale vedla hlubokým černým lesem. Z počátku jsem si vykračovala zvesela, ale čím víc jsem se vzdalovala od nádraží, tím jsem byla zkroušenější. Tma byla jako v pytli, na zataženém nebi ani hvězdička a já, šestnáctiletá dívka s černým kufříkem v neznámém prostředí - měla jsem prostě nahnáno...

Na každém rozcestí jsem byla nucena vylézt na patník a zblízka si prohlédnout směrovku, abych věděla jak dál - taková byla tenkrát  tma. Občas mě sice  po silnici předjel nějaký automobil nebo motorka, já se ale bála stopovat.. . Dokonce jsem se ze strachu vždy ukryla za keř, aby mě předjíždějící nezahlédli.

A tak jsem si „srdnatě“ vykračovala po silnici z obou stran lemované vysokými černými smrky a byla ve mně malá dušička. Šla jsem (podle mne) opravdu dlouho - ale pak začal les řídnout a já s úlevou přivítala vzdálený štěkot psů - znamení, že jevesnice již nablízku. Minula jsem první stavení, pak další a další, chalup začalo přibývat - až jsem se ocitla na venkovské návsi. V osvětlené hospodě, ze které právě odcházeli poslední hosté, jsem získala informaci kde se nachází domek, ve kterém mám být ubytována.
Brzy na to  jsem zaťukala na okno nízké chalupy se zahrádkou, kde již všechno spalo - kromě černého chlupatého hafana, který mě přivítal zuřivým štěkotem. Pak vyšel ze dveří  hubený děda, za ním jeho korpulentní paní v květovaném županu, a s údivem „co tak pozdě“ - mě pozvali dovnitř. Na věži doubravického kostelíku právě odbíjela půlnoc když jsem uléhala do naducaných proužkovaných peřin, a unavena po dlouhé strastiplné cestě, spokojeně usnula. Jmenovalo se to tam „u Hrdinů“ a já se také cítila hrdinkou -  protože jsem to tak všechno bez pohromy zvládla...

Příští den přijely i moje tři spolužačky, a spolu s nimi jsme se začaly seznamovat  s novým prostředím, a s prací, která nám byla v malírně vánočních ozdob,  pobočce  tehdejších  jabloneckých skláren, přidělena…

***

Po létech jsem zatoužila Doubravici, tu podhorskou vesnici obklopenou hlubokými lesy,  znovu  vidět,  a proto,  když jsme kdysi  trávili s manželem dovolenou v tomto kraji,  jsme se tam spolu  vydali.  Zastavili  jsme  na  náměstíčku poblíž hospody, do které jsme tehdy se spolužačkami   chodily na obědy... Omšelá hospůdka  tam  tedy ještě stála, ale nízký domek se zahrádkou „u Hrdinů“,  ve kterém jsme byly  tehdy  ubytovány, bohužel již  neexistoval.

Největší zklamání mě však čekalo když jsem se vydala k někdejší provozovně – malírně vánočních ozdob. Tato nízká budova,  ve které to kdysi  hlaholilo zpěvem a smíchem šikovných  maléreček křehkých vánočních ozdob, byla úplně zchátralá… Šedá a oprýskaná se krčila na plácku zarostlém plevelem a kopřivami, u hromádky zrezivělých sudů a plechovek od barev... Opravdu smutný pohled... Škoda…  Moje vzpomínky na dílnu plnou  zručných  mladých žen a dívek,   které si každodenně zpestřovaly svůj pracovní čas  zpěvem lidových písní,  mi  však  zůstanou…

Autor: Mirka Pantlíková | pondělí 27.6.2016 10:45 | karma článku: 14,57 | přečteno: 367x

Mirka Pantlíková

Premiéra filmu Svatá

20.5.2024 v 10:25 | Karma: 20,54

Znáte Baťovo město Zlín?

19.4.2024 v 19:38 | Karma: 18,49

Mirka Pantlíková

Moje vzpomínka na ten den...