Tacitní koluze a telekomunikační operátoři

Vypadá to, že se ČTÚ se bude snažit obvinit operátory z kartelové (ne)dohody. Ze zpráv to zatím vypadá, že operátoři se sice na ničem nedohodli, ale aniž by se dohodli, tak postupovali tak nějak ve shodě, aby si udrželi vysoké zisky. A to se prý nesmí.

Trh mobilních operátorů je velmi zvláštní. Pohybuje se na něm velmi malé množství firem, většina nákladů je fixních, variabilní náklady jsou prakticky rovny nule. Jaké možnosti má firma na takovém trhu - co vůbec mohou firmy na takto strukturovaném trhu dělat? Co se dá očekávat za výsledek na takovém trhu - a především, jak zjistíme, zda je dané chování dostatečně konkurenční či nikoliv?

Trh mobilních operátorů se překvapivě podobá klasickému modelu duopolu. ČTÚ se aktivně snaží, aby produkt byl dostatečně homogenní, vláda pro změnu zajistila, že se zde zatím pohybují pouze 3 operátoři (např. v Indii není výjimkou najít na telefonu výběr třeba mezi šesti i více operátory, volba pro takto malý počet operátorů  opravdu není dána fyzikou). Co tedy říká model duopolu?

Neexistuje rovnovážná tržní cena. Je možné prakticky vše, nicméně lze očekávat buď cenovou válku (obzvláště díky nulovým mezním nákladům) nebo kartelovou dohodu nebo nějaký mechanismus jednání ve shodě. Cenová válka ("dumpingové ceny") jsou zakázány, kartelová dohoda také a jak to tak vypadá, tak i nějaký mechanismus jednání ve shodě. Jenomže nic jiného ty firmy v podstatě dělat nemohou; takže pokud jste antimonopolní úřad a chcete si vydělat, stačí najít vhodné odvětví a můžete si být jisti, že nějakou mastnou pokutu budete moci udělit. Jen se vás nikdo nesmí zeptat, co ty firmy měly vlastně dělat, aby tu pokutu nedostaly.

Uvidíme, s čím ČTÚ přijde, ale dopředu malé zamyšlení nad tím, jak vlastně rozlišit, že firmy porušují pravidla hospodářské soutěže.

Cenová tvorba v případě firem s nulovými mezními náklady by se dala shrnout jako "vymyslíme si cenovou strukturu tak, abychom měli co nejvyšší zisk". Operátorovi je úplně jedno, jestli prodá 1 SMS za 10Kč a minutu hovoru za haléř nebo opačně (dokud nemá plně saturovanou síť). Samotná výše ceny tak těžko znamená cokoliv o porušení pravidel hospodářské soutěže. Fakt, že v zahraničí mají nižší ceny vlastně neříká vůbec nic.

Při tvorbě cen a nabídek zákazníků musí firma v koncentrovaném prostředí brát v úvahu nabíky konkurence. Z druhé strany, není normální zlevňovat, pokud mám za to, že díky zlevnění nevydělám. I v modelu dokonalé konkurence sleduje výrobce ty ostatní a nezlevní pod úroveň, pod kterou nezlevní ostatní. Jenomže zatímco v modelu dokonalé konkurence je tato úroveň dána výrobními možnostmi a poptávkou, v modelu duopolu nic takového neexistuje. Je-li takové jednání normální v modelu dokonalé konkurence - a je to konkrétní jednání, které se snaží antimonopolní zákonodárství postihnout - pak proč by rozhodnutí "nezlevním, protože ostatní také nezlevňují" mělo být bráno jako něco špatného v případě koncentrovaného trhu?

Pravidla hospodářské soutěže se týkají vlastního soutěžení, nikoliv výsledků soutěžení. Je možné, aby pravidla hospodářské soutěže porušovaly firmy, které jsou ve ztrátě nebo které mají zisk nízký. Samotná výše zisku tak tedy nic neříká o tom, zda firmy porušují pravidla hospodářské soutěže. Jaké procento antiomonopolních řízení je vedeno proti podnikům ve ztrátě?

Co asi tak měly ty firmy dělat, aby se podobnému nařčení vyhnuly? "Nesledovat konkurenci" nelze, to hodně rychle přijdete o zákazníky. "Snižovat ceny" je vstupenka k cenové válce. "Snižovat na úroveň nákladů" možné není, protože náklady na službu nelze spočítat. "Dohodnout se na cenové politice" to je přímo zakázáno. "Snižovat ceny, abychom měli všichni míru zisku, která nebude provokovat antimonopolní úřad" je jednání ve shodě jak vyšité, navíc s poměrně absurdními následky pro to, co si představujeme pod pojmem "hospodářská soutěž" a "činnost za účelem zisku".

Uvidíme, co se dočteme ve zveřejněné zprávě, ale jen z toho, že se jedná o velmi koncentrovaný trh lze usuzovat, že operátoři prakticky jistě sledovali to, co činí konkurence a podle toho nastavovali své nabídky pro zákazníky, a dokud konkurence nezlevnila, do dalšího zlevňování se moc nehrnuli. Ono to totiž na takovém trhu ani jinak nejde. Ale možná přijde ČTÚ s analýzou, jak vypadá "ta správná" cenotvorba na koncentrovaném trhu, která zaručeně povede k maximalizaci zisku a přitom bude ČTÚ připadat dostatečně "konkurenční".

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Ondřej Palkovský | pondělí 10.12.2012 9:30 | karma článku: 9,39 | přečteno: 1059x