Volební spoty – ubohost a trapnost

Blíží se nám opět volby, tentokrát do Evropského parlamentu. V České republice se o jednadvacet křesel uchází přes třicet politických stran, hnutí a seskupení všeho možného i nemožného. Nikdo z nich, ani tradiční strany, nedokážou ale udělat pořádný volební spot.

Jsou to volby, které jsou lidem vzdálené, ale podle klipů, které jsem mohl vidět, jsou vzdálené i samotným stranám. Nikdo z nich v klipu neříká, proč je Evropský parlament důležitý, co se tam odehrává a jak to ovlivňuje Českou republiku. Nastává otázka – Ví to vůbec?

Začněme postupně od současných stran v našem parlamentu.

ČSSD: Jeden z mála těch lepších klipů, ale nedotažených. Má téma, ale v klipu se nic neděje, žádná dynamika, žádná animace. Téma plýtvání peněz ale člověkovi nic neřekne, protože to bere jako fakt. Podobně je na tom i způsob řešení – tj. musí se přestat.

ANO 2011: Asi nejlepší volební spot. Ústřední téma mladých a vzdělanosti, které se prolíná celým klipem, dobrá animace. Ale, proč v klipu není Telička, když je lídrem?

KSČM: tradiční  - Chceme Evropu pro lidi (paralela ke sloganu S lidmi pro lidi), ale žádná hudba, žádná akce, jen fotky. Nic to neřekne.

TOP 09: Tak to je něco strašného. Nejdřív všichni kašlou, člověk nezná důvod. Nakonec se tam objeví Karel Schwarzenberg (proč, když je vede Niedermayer?). Sází s největší pravděpodobností na ověřenou kvalitu Karla, který nám říká, ať jdeme volit, už ale neříká, proč zrovna je.

ODS: Achjo. Hůř to snad nešlo. Kde je téma? „ODS volím už 23 let a budu ji volit zase, i když to nebylo v poslední době lehké.“ Přeloženo do češtiny – co bylo, bylo, odpusťte nám a pojďme spolu opět do toho.

Úsvit: Kopírování reklamy na Airbank komentovat ani nebudu.

KDU-ČSL: Klasické téma rodinné politiky typické pro lidovce, proč ne. Klip se opět řadí k těm lepším. Je tam téma, je tam lídr.

Svobodní: Pravděpodobně nejlepší euroskeptický klip – jednoznačně oproti ODS, která se také o něco podobného snažila.

Strana zelených: Žádné téma, jen ideologická rovina, nejsme napravo, ani nalevo, chceme jít vpřed. Co ale v té Evropě teda chcete prosazovat?

Piráti: Jedna věta opakovaná několika osobami. A co? Zase bez tématu.

LES: Jsme pro Evropu – dobrá, ale co tam?

Věci veřejné: Pokus o zmrtvýchvstání, který je už teď odsouzen k neúspěchu.

Antibursík – stop ekoteru: Vyhnaná antizelená kampaň do extrému. Opět žádné téma.

NE Bruselu – národní demokracie: Proč kandiduje, když Evropa je zlo? Ví vůbec, jak EU funguje a jak funguje vystoupení z EU?  Kdo nemá rád EU, tak podle mě stejně bude volit Svobodné, nikoli toto podivné seskupení.

Republika: Klip jak ze začátku 90. let.

Hnutí sociálně slabých: U mě vítězí jako to nejhorší z nejhoršího. Závody v rychločtení a cedule, které nejdou přečíst – prostě paráda.

Tak bych mohl pokračovat dál. Strany volby nijak zvlášť neřeší. Naprostá většina nemá žádné téma. Hlavní osa mezi nimi je pro a proti evropské integraci ruku v ruce pro a proti euro.

Jestli jsou podobné klipy i v zahraničí, není se čemu divit, že jsou volby do Evropského parlamentu označovány za druhořadé, že je o ně čím dál menší zájem v kontrastu s tím, jak rostou pravomoci europarlamentu.  

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Marek Osouch | pondělí 19.5.2014 18:26 | karma článku: 8,22 | přečteno: 474x