Poklad v centru města aneb beseda o Liberecké přehradě
Jednou z výše zmíněných aktivit pod kuratelou vedení města byla i veřejná debata na téma revitalizace Liberecké přehrady, které se v úterý 2. září uskutečnila v Krajské vědecké knihovně. Předně bych tímto chtěl organizátorům debaty poděkovat za to, že se uskutečnila. Myslím, že je dobré prezentovat záměry s takto důležitými veřejnými plochami veřejnosti a diskutovat s ní o nich. Přehrada je navíc skutečně místem s obrovským potenciálem rozvoje především z hlediska rekreace, sportu a kultury. Je vlastně naším pokladem v širším centru města, který bychom si měli hýčkat a rozvíjet ho. I proto vítám každou aktivitu, která povede k tomu, aby byl tento potenciál využit a aby se z přehrady stalo opravdové zelené srdce Liberce. Na besedě byly v první řadě prezentovány záměry úprav pravého, severního břehu přehrady, kde je alfou a omegou především rekonstrukce nábřežní zdi, rekonstrukce cesty podél břehu a rekonstrukce kanálu, který pod ní vede. Od toho se pak dále odvíjí celá řada dalších úprav spočívajících především v úpravě pláže a zasazení prvků mobiliáře pro sportovní a volnočasové aktivity. Na besedě tak byla prezentována ověřovací studie, kterou nechalo město zpracovat, která přítomné veřejnosti ukázala možnosti jak řešit některá zákoutí pravého břehu a co všechno by přehrada mohla v budoucnosti nabízet. Člověk se až zasnil a řekl si: „Už aby to bylo“. Zároveň i na besedě panovala v podstatě obecná shoda na tom, že nějak takto bychom chtěli, aby se pravý břeh přehrady upravil. Samozřejmě je na místě debata o jednotlivostech a některé prezentované návrhy se mohou v budoucnu ukázat jako nerealizovatelné, ale myslím, že celkově se jedná o dobrý směr, který navíc do značné míry koreluje i se záměry, které byly prezentovány před zhruba pěti lety a které byly začátkem tohoto volebního období hozeny pod stůl.
Do jisté míry kontroverzní se stala ale diskuze nad řešením levého břehu přehrady, kde už taková shoda nepanovala a objektivně ani panovat nemůže. Na levé straně vede silnice, ulice Zvolenská, která je nejen z mého pohledu klíčem k opravdovému využití rekreačního potenciálu přehrady. V současné době po této ulici mohou jezdit v obou směrech auta a celý areál přehrady včetně lesoparku na Králově háji je tak vlastně přeťat vedví. A v tom tkví základní moment řešení rozvoje tohoto území. Tou silnící je přerušen jak procházkový okruh okolo přehrady, tak i navazující cesty v lesoparku. Zároveň je zcela nevyužit další rozměr rekreačního potenciálu území, kdy by tato silnice mohla být využita pro začátečníky na inline bruslích, pro učení dětí v jízdě na kolech a sportovní vyžití na přehradě by získalo další, poměrně důležitý prvek. Nakonec i pro běžce, kteří přehradu často využívají, pro školy či jen tak na procházku by uzavření Zvolenské mělo svůj smysl. Navíc i levý břeh přehrady by mohl být daleko více využit pro nejrůznější volnočasové aktivity, o kterých se uvažuje na pravém břehu. A právě řešení levého břehu, respektive dopravní řešení Zvolenské bylo nejspíš nejkontroverznějším momentem celé besedy. Byly nám představeny 4 varianty dopravního řešení, kdy první tři řeší víceméně jen větší či menší prostor pro pěší a pro cyklisty se zachováním automobilové dopravy ať už v jednom nebo obou směrech. Čtvrtá varianta pak řeší uzavření Zvolenské pro automobily a její využití pro inline, cyklisty a pěší. Tuto variantu nakonec doporučil jak architekt, který pro město řešil ověřovací studii pravého břehu, tak i dopravní inženýr, který varianty řešení Zvolenské připravoval. Je více než jasné, že se najdou mnozí, kteří s uzavřením Zvolenské nebudou souhlasit, především proto, že si touto ulicí zkracují cestu z Harcova či Kunratické do města. Zároveň jsou zde obavy z většího dopravního zatížení především Husovy ulice, ale i prezentovaný dopravní model ukázal, že dopravní význam Zvolenské není tak zásadní, aby převážil rekreační význam přehrady jako takové.
Jsem přesvědčen, že chceme-li z přehrady udělat skutečnou odpočinkovou zónu v širším centru města, pak jsou zde následující klíčové momenty – oprava nábřežní zdi a rekonstrukce cesty na pravém břehu přehrady včetně kanálu, který pod ní vede, revitalizace pláže a pak je to uzavření Zvolenské od hráze až po Bílý mlýn a její úprava pro cyklisty, inline bruslaře a pěší. Následně můžeme jednotlivá místa, zákoutí přehrady vybavit herními a sportovními prvky, uměleckými díly, piknikovými místy a dalším mobiliářem. To budou příjemné třešinky na dortu, které se navíc mohou dělat postupně, ale klíčové tři výše zmíněné zásahy, které jsou pro „Zelené srdce“ Liberce nejdůležitější.
Ondřej Červinka
Kampaň za erár? Kdo to má? - Změna pro Liberec
Komunální volby se nezadržitelně blíží a s menší či větší intenzitou se rozjíždějí i volební kampaně jednotlivých stran.
Ondřej Červinka
Předvolební výrony populismu nejen na dubnovém zastupitelstvu
Komunální volby se blíží a tak se už zase předháníme v tom, jak zaujmout naše potenciální voliče. Občas je ale zarážející, jak mají někteří kolegové tu páteř až neuvěřitelně gumovou.
Ondřej Červinka
Liberecká trapárna – trápení na pokračování
Tak v pátek 7. dubna všichni vydechli „překvapením“. To co bylo všem jasné už několik měsíců se stalo oficiálním – rozpadla se radniční koalice exANO a Změny pro Liberec.
Ondřej Červinka
Liberecká paralýza – ohlédnutí za březnovým zastupitelstvem
Liberec je v krizi. V krizi, jakou ještě nepoznal. Není to krize finanční, je to totální krize politická.
Ondřej Červinka
Trojí zásadní selhání Změny pro Liberec
Výstupy z prosincového zastupitelstva se v Liberci nesly ve znamení koaliční krize. Primátor Batthyány navrhl odvolání náměstkyně Hrbkové, která nakonec také odvolána byla.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika
Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...
Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data
Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...
Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec
Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...
Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...
- Počet článků 52
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 634x