Poklad v centru města aneb beseda o Liberecké přehradě

O Liberecké přehradě jsem psal v poslední době už dvakrát a mohlo by se zdát, že je to ohraná písnička. Já si ale myslím, že není. Je to téma, které zajímá spoustu Liberečanů a přehrada si pozornost rozhodně zaslouží, byť se jí té pozornosti v uplynulých letech příliš nedostávalo. O tom, že je to velké téma svědčí i fakt, že se ho v okamžiku, kdy ho ODS na jaře tohoto roku zvedla, chytili i mnozí další a najednou je zde mnoho aktivit, které se přehradou v různých podobách zabývají. To není povzdech, to je jen suché konstatování faktu a já jsem vlastně rád, že se toto téma stalo prioritou i pro naše politické konkurenty.

Jednou z výše zmíněných aktivit pod kuratelou vedení města byla i veřejná debata na téma revitalizace Liberecké přehrady, které se v úterý 2. září uskutečnila v Krajské vědecké knihovně. Předně bych tímto chtěl organizátorům debaty poděkovat za to, že se uskutečnila. Myslím, že je dobré prezentovat záměry s takto důležitými veřejnými plochami veřejnosti a diskutovat s ní o nich. Přehrada je navíc skutečně místem s obrovským potenciálem rozvoje především z hlediska rekreace, sportu a kultury. Je vlastně naším pokladem v širším centru města, který bychom si měli hýčkat a rozvíjet ho. I proto vítám každou aktivitu, která povede k tomu, aby byl tento potenciál využit a aby se z přehrady stalo opravdové zelené srdce Liberce. Na besedě byly v první řadě prezentovány záměry úprav pravého, severního břehu přehrady, kde je alfou a omegou především rekonstrukce nábřežní zdi, rekonstrukce cesty podél břehu a rekonstrukce kanálu, který pod ní vede. Od toho se pak dále odvíjí celá řada dalších úprav spočívajících především v úpravě pláže a zasazení prvků mobiliáře pro sportovní a volnočasové aktivity. Na besedě tak byla prezentována ověřovací studie, kterou nechalo město zpracovat, která přítomné veřejnosti ukázala možnosti jak řešit některá zákoutí pravého břehu a co všechno by přehrada mohla v budoucnosti nabízet. Člověk se až zasnil a řekl si: „Už aby to bylo“. Zároveň i na besedě panovala v podstatě obecná shoda na tom, že nějak takto bychom chtěli, aby se pravý břeh přehrady upravil. Samozřejmě je na místě debata o jednotlivostech a některé prezentované návrhy se mohou v budoucnu ukázat jako nerealizovatelné, ale myslím, že celkově se jedná o dobrý směr, který navíc do značné míry koreluje i se záměry, které byly prezentovány před zhruba pěti lety a které byly začátkem tohoto volebního období hozeny pod stůl.

Do jisté míry kontroverzní se stala ale diskuze nad řešením levého břehu přehrady, kde už taková shoda nepanovala a objektivně ani panovat nemůže. Na levé straně vede silnice, ulice Zvolenská, která je nejen z mého pohledu klíčem k opravdovému využití rekreačního potenciálu přehrady. V současné době po této ulici mohou jezdit v obou směrech auta a celý areál přehrady včetně lesoparku na Králově háji je tak vlastně přeťat vedví. A v tom tkví základní moment řešení rozvoje tohoto území. Tou silnící je přerušen jak procházkový okruh okolo přehrady, tak i navazující cesty v lesoparku. Zároveň je zcela nevyužit další rozměr rekreačního potenciálu území, kdy by tato silnice mohla být využita pro začátečníky na inline bruslích, pro učení dětí v jízdě na kolech a sportovní vyžití na přehradě by získalo další, poměrně důležitý prvek. Nakonec i pro běžce, kteří přehradu často využívají, pro školy či jen tak na procházku by uzavření Zvolenské mělo svůj smysl. Navíc i levý břeh přehrady by mohl být daleko více využit pro nejrůznější volnočasové aktivity, o kterých se uvažuje na pravém břehu. A právě řešení levého břehu, respektive dopravní řešení Zvolenské bylo nejspíš nejkontroverznějším momentem celé besedy. Byly nám představeny 4 varianty dopravního řešení, kdy první tři řeší víceméně jen větší či menší prostor pro pěší a pro cyklisty se zachováním automobilové dopravy ať už v jednom nebo obou směrech. Čtvrtá varianta pak řeší uzavření Zvolenské pro automobily a její využití pro inline, cyklisty a pěší. Tuto variantu nakonec doporučil jak architekt, který pro město řešil ověřovací studii pravého břehu, tak i dopravní inženýr, který varianty řešení Zvolenské připravoval. Je více než jasné, že se najdou mnozí, kteří s uzavřením Zvolenské nebudou souhlasit, především proto, že si touto ulicí zkracují cestu z Harcova či Kunratické do města. Zároveň jsou zde obavy z většího dopravního zatížení především Husovy ulice, ale i prezentovaný dopravní model ukázal, že dopravní význam Zvolenské není tak zásadní, aby převážil rekreační význam přehrady jako takové.

Jsem přesvědčen, že chceme-li z přehrady udělat skutečnou odpočinkovou zónu v širším centru města, pak jsou zde následující klíčové momenty – oprava nábřežní zdi a rekonstrukce cesty na pravém břehu přehrady včetně kanálu, který pod ní vede, revitalizace pláže a pak je to uzavření Zvolenské od hráze až po Bílý mlýn a její úprava pro cyklisty, inline bruslaře a pěší. Následně můžeme jednotlivá místa, zákoutí přehrady vybavit herními  a sportovními prvky, uměleckými díly, piknikovými místy a dalším mobiliářem. To budou příjemné třešinky na dortu, které se navíc mohou dělat postupně, ale klíčové tři výše zmíněné zásahy, které jsou pro „Zelené srdce“ Liberce nejdůležitější.

Autor: Ondřej Červinka | čtvrtek 4.9.2014 20:27 | karma článku: 12,31 | přečteno: 351x