Kuchařka podle bin Ládina: více chilli, více pepře
Chtěl bych být v kůži satirika,
ten jak to vidí, tak to říká,
ale to by musela být velká klika,
aby toho satirika,
nestáhli z kůže a nestrčili do šuplíka.
(Jan Werich)
Divadlo je rozehráno, na všech portálech krev, karikatury, snědé ikony našeho zavilého nepřítele. Jakou si vyberete roli? Islamofob: vůbec je neměli pouštět do Evropy. Tolerantní humanista: ale přece všichni muslimové nejsou teroristi. Flegmatik: pár šílenců si zahrálo na kovboje. Citlivka: bože to je hrůza, kam se ten svět řítí! Idiot: Paříž není Praha, případně Praha není Pelhřimov. Filosof: víte, to je problém střetu kultur.
Když v září 2006 berlínská opera oznámila, že z bezpečnostních důvodů ruší představení Mozartova Idomenea, neboť se obává reakce muslimů na Mohamedovu useknutou hlavu, slyšel jsem zachřestění řetězů a cítil obojek kolem krku. Kdo to zavinil? Proč se nehraje?
V Praze a v Brně se demonstrovalo za přijetí stovky syrských uprchlíků na české území. Vláda zvažuje, zda utratit 100 milionů a poskytnout azyl šesti stům lidí, nebo peníze poslat do uprchlických táborů. V době diskuse o posílení hranic Evropy proti přistěhovalcům získali zastánci tvrdé linie mocného spojence: ebolu. Evropský val má lepší šanci na podporu veřejnosti. Zygmunt Bauman píše o problému „lidského odpadu“. Přebytky nepoužitelných lidí jsou všude po světě. Do věznic a blázinců všechny zavřít nelze. Chtějí jíst, pít a telefonovat. Hlavně je udržet co nejdál. Sahara je velká.
Jeden schopný muž skoupil všechny domy ve městě, nechal je vymalovat podle svého a začal vybírat slušné nájemné. Velmi si vážil knih a hudby, byl to ušlechtilý člověk. Pak se na prahu jeho domu objevili žebráci. Co tu chtějí, divil se. Ten dobrý muž jim poslal misku polévky, ale když naříkali, pustil je dál. V noci se plížili jeho domem, ukradli mu antickou sochu Venuše, roztrhali několik knih a rozbili jeho oblíbenou citeru. Na futra dveří mu načmárali svá jména. Nic zlého jim neprovedl, za co se mu mstí?
Světový HDP je rozdělen mezi státy takto: USA 23%, Evropská unie 26%, Čína 9%, Japonsko 8,7%, Indie 2,7%, Brazílie 3,3%, bohaté státy G20 14%, zbytek světa 13%. Vyšetřuje-li se šikana, prvním úkolem je odlišit agresora od oběti. Oběti se velmi často chovají provokativně, jsou nesympatické a většina se shodne, že bez nich by všem bylo lépe. Agresoři jsou často schopní, inteligentní a oblíbení žáci. Oběti dlouhodobé šikany se se svými tyrany dostávají do vzájemné závislosti, přebírají agresorovy hodnoty, chovají se sebezničujícím způsobem, agresora zároveň obdivují i nenávidí. Základním rozlišujícím prvkem je poměr sil. Agresor dalece převyšuje silou svou oběť.
J. X. Doležal říká: „Útok na redakci francouzského humoristického časopisu už musí i ty nejsluníčkovatější sluníčkáře přesvědčit, že začala válka s islámem,“ a správně zmiňuje odložení evropských hodnot tolerance a náboženské svobody. „Náboženská svoboda byla jednou z největších vynálezů naší civilizace. Muslimové nám ji vzali. Realita stále jasněji ukazuje, že svobodu pro islám - pro ideologii vražd a násilí - budeme muset omezit, nebo nás muslimové vyhubí.“ Tedy jinak, k čertu s hodnotami, jde o přežití. Muslimové nás postupně, redakci od redakce, vyhubí. Také je nutné vyhýbat se autobusům, tržištím, letadlům, vlakům, školám, synagogám, hotelům, ambasádám a budovám státní správy, kde všude postupně budou umístěny bomby a zakuklená komanda muslimů, kteří nás vyhubí. Největším spojencem islámského úsilí jsou endokrinní disruptory. S každou vypitou PETlahví nám ubývá spermií pánové. Antikoncepční pilulky podporují teroristy.
Doležal navrhuje prohlásit islám za nebezpečnou ideologii. Pak lze přikročit k odvážným řešením. Jak odvážným, zvažte sami: segregace, omezení práv, uzavření hranic, deportace, likvidace, preventivní válka. Možnosti tu jsou a historicky prověřené, jde o to, jak efektivní si přejeme být a nakolik nám bude vadit srovnání s efektivitou NSDAP ve 30. a 40. letech minulého století (nebo s efektivitou Britů za búrské války).
V krizových situacích je třeba volit úsporná řešení. Šetřme energií. Je úspornější přijmout hru na „my“ a „oni“, než si komplikovat život rozlišováním jednotlivých tváří, adres a bytů. Až dojde na nože, bude se to hodit, do tváře prý se špatně bodá.
David Eagleman ve své přednášce o dehumanizaci popisuje, jak citlivě náš mozek reaguje na kategorie „my“ a „oni“. Vidíme-li injekční jehlu zabodnutou do dlaně „našeho“ člověka, naše zrcadlové buňky vyvolají silnou empatickou reakci, pociťujeme „bolest“, jako by jehla bodla nás. Vidíme-li totéž, ale jedná se o někoho z „nich“, z cizí členské skupiny, empatická reakce je mnohem slabší. Pokusy ukazují, že pocit příslušnosti k „my“ a nepřátelství vůči „oni“ lze během chvilky vyrobit zcela uměle a nahodile, třeba na základě vylosované kartičky. Jak silný bude takový pocit po roky trvající mediální masáži?
Za časů báječných křižáků to bylo jasné: my křesťané proti těm bezbožným mohamedánům, kteří nám ukradli hrob Krista. Tento krásný jednoduchý model trochu komplikuje fakt, že křižáci se hned při první výpravě rozhádali s byzantským křesťanským císařem a později dokonce Konstantinopol vyplenili. Že benátští křesťané si za převoz zbožných rytířů nechali zbožně zaplatit. Že křižák Raimund si vjel do vlasů s křižákem Bohemundem, byť šlo jen o vládu nad Antiochií. Že Godefroy de Bouillon cestou na Jeruzalém pomohl muslimovi Omarovi zahnat muslima Ridvána s jeho muslimským vojskem a poté milého Omara přijal do svých služeb. V téhle tradici „rozděl a panuj“ křižáci pokračovali a uzavírali spojenectví s tureckými atabegy proti tureckým sultánům, s arabskými místodržícími proti kurdským náčelníkům a s kurdskými náčelníky proti těm egyptským, zatímco totéž a stejně vesele dělali i muslimští velitelé a panovníci s jednotlivými křižáckými knížaty a králíčky.
Je nám tahle křižácká zkušenost k něčemu dobrá? Byli zúčastnění křižáci nereprezentativní bandou hrdlořezů a jejich muslimští protivníci (a spojenci) bandou hašteřivých zkorumpovaných potentátů? Jak tedy vypadá islám dnes? Jak si rozumí zlá íránská vláda s šéfy organizace Islámský stát? Jak si rozumí turečtí Kurdové s tureckou vládou, a iráčtí ší’ité s iráckými sunnity? Jak se žije zajdíjovským muslimům v Jemenu? Nakolik Pákistánci podporují stoupence Tálibánu? Oslavují Afghánci pád Umarova režimu, nebo se jim stýská po zákazu televize a holení? Kteří jsou ti „oni“?
Koloniální minulost a rozdíl ve vývoji euroatlantických společností a společností severní Afriky tu zmiňovat nebudu, poslechněte si Pavlu Jazairiovou.
Kulturní rozdíly. Tedy vysvětlete Polynésanům, že sušit hlavy dědečků a pořádat sezónní meziostrovní války je špatné. Prostě vaše kultura je špatná, milí Polynésané. Tedy vysvětlete Evropanům, že strkat dědečky do domova důchodců a provozovat pohřby bez obřadu je špatné.
Europoslanec Pavel Svoboda upozorňuje na význam islámské šedé většiny. „Ve Velké Británii bylo vládním vyšetřováním zdokumentováno 46 případů, kdy správní rady škol, sestávající převážně z muslimů, urputně bránily v rámci občanské výchovy výuce tzv. „britských hodnot“, jako je tolerance a dodržování základních lidských práv, a trvaly na segregaci dívek a chlapců,“ píše Svoboda. Co si myslí „průměrný muslim“? Království za kvalitní antropologickou studii muslimské komunity v Británii!
Zygmunt Bauman v Tekutých časech připomíná účinky terorismu na západní kulturu. Vojenské zásahy proti teroristům připomínají „snahu oholit se sekerou“, neboť zasažené území a počet nevinných obětí nakonec mnohonásobně převyšuje vše, co by kdy teroristé mohli svými prostředky sami dosáhnout. „Je-li cílem teroristů šířit teror mezi populací nepřítele, potom armáda a policie nepřátelské strany zajistí, aby tohoto cíle bylo nejen dosaženo, ale aby ho bylo dosaženo v daleko větším rozsahu, než na jaký mají sami teroristé kapacitu,“ říká Bauman.
Hněv a strach jsou nejlepší páky, jak přimět lidi dělat věci, které by jinak neudělali.
Zdroje a odkazy na související texty:
https://infogr.am/Podil-na-svetovem-HDP-a-rust-urovne-HDP-zemi-EU-a-eurozonyhttp://www.reflex.cz/clanek/komentare/61474/jiri-x-dolezal-jestli-jste-si-nevsimli-zacala-valka-zakazme-islam.htmlhttp://echo24.cz/a/w3CJ4/neexistuje-hodny-islam-a-zly-islamhttp://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/integrace_muslimu.pdfhttp://www.videacesky.cz/navody-dokumenty-pokusy/david-eagleman-o-nasili-a-dehumanizaci-3http://ulozto.sk/x5D7RRK/zygmunt-bauman-tekute-casy-pdf
Ondřej Bednář
Nikdo nesmí čůrat, nebo nebudu hrát

Maskovaní blogeři pronikají do mateřských školek. Na nástěnce jedné visel na čestném místě jako deklarace práv a svobod. Začetl jsem se a nedalo mi to, vygůglil jsem článek kolegyně Marcely Tobiášové o ombudsmanovi, nespavcích, smradech a jejich líných rodičích. Ten článek je cenný v několika ohledech: z diskuse je jasné, že vyvolal spoustu vzpomínek, jak si kdo užil mateřskou před komunisty za komunisty, nikdo nesmí čůrat, nebo nebudu hrát. Je také symptomatický pro debaty o výchově, ať školní či rodinné.
Ondřej Bednář
Usrkávej tiše

Makabrózní nálada válí se pod stolem frfňáme si do pytlíku funíme si do rukávu jen aby se někomu něco našlapujeme na kuří oka.
Ondřej Bednář
Krutí Norové, jelen a oslíci

V médiích se to hemží ukradenými dětmi, Nory a falešnými logopedkami. Je mnoho pohádek o tom, že cizím se neotevírá: Budulínek, Neposlušná kůzlátka nebo nezapomenutelná "Pojď si proň, ty Polednice, pojď, vem si ho, tuláka. Stojí, stojí u lednice, nepracuje, huláká!" Donedávna si člověk mohl myslet, že tyto horory jsou určeny dětem. Ve skutečnosti jde o výchovnou látku pro zlobivé rodiče, jak dokazují mediální zprávy.
Ondřej Bednář
Klokánci a saniťáci aneb když se kácí les

Jaká budoucnost čeká Klokánky? Novela zákona z loňského roku omezila kapacitu přechodných zařízení pečujících o děti na 28 klientů. Novela dopadá především na projekt Fondu ohrožených dětí Klokánek. Já mám známé v Klokánku, takže je jasné, komu fandím. A předem se omlouvám všem saniťákům.
Ondřej Bednář
Fí

Abenakiové tvořili mohutné kmenové společenství na pomezí dnešní Kanady a USA. Někteří žili na pobřeží Atlantiku, jiní u jezer ve vnitrozemí. Obdělávali kukuřičná pole, stáčeli javorový sirup, rybařili a vyprávěli si příběhy o chlapci šprýmaři jménem Gluskabi a jeho babičce Svištici. Následující text vznikl na námět příběhu o Větrném orlovi.
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
„Ty jsi bezva chlap, já ti dám zadarmo.“ Fotograf vzpomíná na hříšné devadesátky
Fotil sametovou revoluci i dusno pozdní normalizace. Teď Jaroslav Kučera vydává knihu Sex po...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Visegrádskou čtyřku záměrně zlikvidovali, tvrdí Fico. Viní velké hráče EU
Spolupráce středoevropských zemí z uskupení V4 byla záměrně likvidována, protože velcí hráči v EU...
Kousek od tragédie. Kamion se rozkymácel najetím na ostrůvek a málem smetl auto
Velké štěstí měl uplynulý pátek řidič kamionu, který během jízdy usnul, i další účastníci...
Tragická srážka osobního auta a dodávky. Zemřeli dva lidé, další dva se zranili
Při vážné dopravní nehodě na Žďársku v pondělí odpoledne zemřeli dva lidé, další dva se zranili....
Každý třetí Polák by před válkou utekl. Zájemců o službu v armádě ubylo
Pokud by vypukla válka s Ruskem, více než třetina Poláků by ze svého domova utekla jinam. Ukázal to...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 13
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 628x