Dostavba dálnice D8 z evropských fondů je ohrožena

Stav naší dálniční sítě je oproti západním sousedům stále nedostatečný. Je proto logické, že nedílnou součástí evropských politik je také budování transevropských sítí.

 Jednou z těchto sítí je i dálnice D8 spojující Prahu a Drážďany. Tato dálnice je rozestavěna od osmdesátých let. Původně měla být hotova do roku 2000, termín dokončení se však postupně posouval až na rok 2010. Dnes je však zřejmé, že kvůli opakovaným průtahům není reálný ani rok 2011 nebo 2012.

Problémem je 16,4 kilometry dlouhý úsek, který prochází Chráněnou krajinnou oblastí České středohoří. Právě z důvodu ochrany životního prostředí by na tomto úseku měly stát tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a 29 mostů. Dostavba dálnice je důležitá nejenom z hlediska potřeb zajištění rychlého pohybu osob a zboží v této části evropského regionu. Je důležitá pro jednotlivé obce a města a hlavně pro lidi. Přetížená místní doprava totiž pravidelně ucpává provoz v městech a obcích, na objížďkách umírají lidé. Na to opakovaně upozorňují starostové z okolí nedokončené dálnice D8 v čele s primátorem města Ústí nad Labem Janem Kubatou, kteří jsou oprávněně vážně znepokojeni prodlužováním dostavby této komunikace.

Dostavba dálnice by měla být financována z evropských fondů. Ostatně, co jiného než infrastrukturu spojující jednotlivé členské státy bychom měli z těchto fondů financovat. Evropská komise však v polovině března českému ministerstvu dopravy oznámila, že posuzování projektu na dostavbu dálnice D8 pozastavuje a vzala si až čtyřměsíční lhůtu na rozmyšlenou. Z kuloárových informací je zjevné, že důvodem jsou stížnosti ekologů.

Rozhodl jsem se proto v Evropském parlamentu interpelovat Evropskou komisi kvůli jejímu nestandardnímu postupu. V interpelaci poukazuji na skutečnost, že zpoždění dostavby silnice ovlivní vedle konečného termínu i výslednou cenu projektu a že nezávislé soudy v České republice nevydaly žádné předběžné opatření, které by předznamenávaly potřebu odložení příslušných rozhodnutí dostavby dálnice D8. Navrhuji také, aby byl nově evropskou legislativou jasně ohraničen termín pro vydání rozhodnutí Evropské komise tak, abychom na rozhodnutí Bruselu nemuseli čekat dlouhé čtyři měsíce.

 

Ing. Oldřich Vlasák

předseda SMO ČR

poslanec Evropského parlament

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Oldřich Vlasák | pondělí 31.5.2010 12:15 | karma článku: 7,04 | přečteno: 712x