- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Hitlerův německý nacionalismus a jeho důsledky oprávněně vyděsily celý civilizovaný demokratický svět natolik, že různé teorie o lidských rasách byly prohlášeny za pavědu a označeny z preventivních důvodů za rasistické a dokonce za trestné. Zkoumat lidský rod z rasového hlediska je zkrátka nevědecké a každý, kdo by se o to pokoušel, si koleduje o obvinění z cíleného rasismu, nebo dokonce popírání holocaustu.
Zdá se, že lidské rasy prostě neexistují, lidé se prý od sebe odlišují pouze takovými formálními znaky, jako je výška, tvar očí, barva kůže a vlasů, tvar obličeje apod., nemajícími na jejich intelektuální schopnosti, manuální dovednosti, fyzické dispozice a výkonnost žádný vliv. Rozdíly mezi lidmi nejsou rasové, ale jsou dány vlivem geografie, životním a sociálním prostředím, výchovou, vzděláním a individuálními genetickými, fyziognomickými nebo intelektuálními dispozicemi. Pokud se člověk narodí a bude vyrůstat ve stejném prostředí za stejných podmínek, nenalezneme výrazných rozdílů mezi černými, žlutými nebo bílými lidmi, mezi Evropany, Asiaty nebo Afričany.
V této souvislosti mě zaujal článek kolegyně Ivy Pekárkové (Rasa - co je to?, 22. 8. 2011), která uvádí, že v oficiálních dotaznících v USA jsou lidé děleni podle rasy na bělochy, americké černochy, am. Indiány, Asiaty, Havajce, Hispánce a jiné a ve VB dokonce na bělochy - Brity, Iry a jiné, na smíšené, Indy, Pákistánce, Bangladéšany, jiné Asiaty, černochy - z Karibiku, z Afriky a jiné, na Číňany a na jiné. Nevím, do jaké míry je v USA a VB chápána rasa a národnost.
Stejně opatrně, téměř šeptem, se mluví o národu, vlastenectví, národnosti, státní příslušnosti, národní hrdosti, menšinách a etniku. Jako by to bylo něco nepatřičného, nehodícího se do globalizovaného a multikulturního světa. A aby se vnesl do těchto pojmů úplný chaos a aby byla údajně posílena individuální svoboda občanů, bylo do naší Ústavy "preventivně" zakotveno, že "Každý má právo svobodně rozhodovat o své národnosti". Výsledkem jsou statistická hausnumera a propastné rozdíly v evidencích obyvatel (ze kterých však vláda a státní byrokracie vychází ve svých úvahách, rozvahách, plánech, rozhodnutích a opatřeních), ale i to, že každý z nás se může svobodně prohlásit národnostně kýmkoliv (proč?). Takže žižkovský Pepík, Čech jako poleno, jehož rodiče, prarodiče, pra pra... předci nevytáhli z Prahy paty a po přeslici byli počestní, se může prohlásit třeba švédem, japoncem, konžanem nebo dokonce Inuitou. Byrokrat potom vyhodnotí, že v Praze žije jeden Inuita, má vysokoškolské vzdělání a oproti jiným inuitům jen jedno dítě a že je nutné zabezpečit pro tuto rodinu na Kapslovně iglů a půl velryby ročně.
Nemusíme chodit daleko. Při sčítání lidu v roce 2001 se k romské národnosti přihlásilo 11746 osob, ale tzv. kvalifikovaný odhad hovoří o 150 až 300 tisících. Současně se však více jak 2/3 romsky mluvících občanů hlásilo k jiné než romské národnosti (podle této statistiky ČSÚ se 35238 hlásilo k romštině, ale jen 11746 z nich jsou Romové). Vycházím-li z těchto svobodných údajů, je v České republice evidováno na Pracovních úřadech jen 6730 a půl nezaměstnaného Roma!
Domnívám se, že jestliže jsme začali zvolna a opatrně přiznávat, že multikulturní společnost má ještě nějaké "mouchy", že se za "růžovými brýlemi" objevují problémy v soužití Romů a Neromů, chceme-li problémy romské menšiny efektivně řešit, musíme znát především reálná fakta a ne "kvalifikované odhady" o tom, kolik Romů kde vlastně žije, jak skutečně velké jsou jejich rodiny, v jakých bytech žijí, jaká je skutečná školní docházka, zaměstnanost, fiktivní nezaměstnanost, vzdělanost, věková strukura, kriminalita obecná i těžká, čím se živí, kde a kolik získávají finančních prostředků, jak často, kam a proč se stěhují, proč dělají tohle a proč ne tamto a podobně.
S tím totiž souvisejí nejen teorie o jejich začleňování, ale především politická rozhodnutí, východiska pro plánování záměrů naší pomoci jim, kolik a čeho je potřeba, kam je nutné soustředit pozornost, jaké formy jsou nejefektivnější, kolik peněz na to vše potřebujeme atd. Jestliže však oficiálně a přesně nikdo nic neví a pracuje se s odhady a doměnkami, že u nás žije 11.000 až 300.000 Romů, potom příslušné úřady a instituce "vaří romskou polévku" jen z vody.
Stejně chybné je i z korektnosti zahrnovat Romské etnikum do jakési množiny tzv. sociálně vyloučených a nepřizpůsobivých, protože tato množina se skládá z lidí různých národností, které se opět vyznačují rozdílnými vlastnostmi, schopnostmi, příčinami vyloučení a nepřizpůsobení se a tudíž i potřebou jiného a diferencovaného přístupu, forem a metod naší pomoci.
Nazývejme proto lidi, věci a jevy pravými jmény, udělejme si nejdříve pořádek v evidenci a dokonalém poznání objektu našeho úsilí. Protože jinak budeme jen neefektivně vyhazovat veřejné prostředky oknem a náš "boj" za integraci menšin a naše pomoc těmto lidem bude jen bojem proti větrným mlýnům, sisyfovskou a zbytečnou prací. A hlavně - utrácejme peníze, čas a práci jen tam, kde o to někdo skutečně stojí, protože je i mnoho takových, kteří stojí jen o naše peníze "čistá ruka" a kde se naše "křesťanské výchovné" úsilí nápadně podobá onomu pověstnému házení hrachu na zeď.
Další články autora |
Uhelná, Hradec Králové - Slezské Předměstí
3 750 000 Kč