Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Trochu přemýšlení, trochu úcty

O prázdninách se nějak automaticky (kdoví proč) předpokládá menší provoz na silnicích a dálnicích, proto jsou na letní měsíce plánovány různé opravy a úpravy skoro na všech důležitějších silničních tazích.

Na jednu stranu to je samozřejmě dobře, naše komunikace jsou často v žalostném stavu. Ale je opravdu nutné terorizovat řidiče nesmyslnými omezeními, ať už z lenosti, nebo z laksnosti firem provádějících opravy a zajišťujících dopravní značení? My řidiči jsme již těm drobným ústrkům tak přivykli, že je pomalu ani nevnímáme.

Pár nejčastějších způsobů zbytečné šikany:

Opravují se svodidla, čistí se krajnice, seče se tráva ve středovém pruhu dálnice. Včas je problematický úsek označen varovnými značkami o zúžení pruhů, rychlost je omezena na 110, 80 a 60 km/h. Potud v pořádku. Ale i když se pracuje jen přes týden, v pátek po obědě je práce přerušena, omezení však zůstává i přes páteční a nedělní špičku. Přitom se mnohdy jedná jen o úsek třeba 50 metrů dlouhý (tedy lépe řečeno krátký). Pamatuji doby, kdy bývalo dobrým zvykem po dobu víkendové pracovní přestávky značky otočit o 90 stupňů a kužely (dnes častěji svislé značky) posunout ke svodidlu. Pro firmu práce na maximálně 10 minut. Pro řidiče, dnes čekající před zúžením v kolonách, ohromná úleva.

Stejná situace, dočasná oprava, omezení rychlosti postupně až na 60 km/h. Provoz sveden do jednoho pruhu (teď už opravdu jen kužely). Najednou řada kuželů končí, ale konec omezení žádný. Správně bychom měli jet šedesátkou až za nejbližší křižovatku, třeba 15 km. Zajímavé je, že v cizině se s podobným nešvarem moc nepotkáte. Tam asi firmy nemají takový problém dát k poslednímu kuželu značku „konec všech omezení“. U popsané situace asi konec omezení odhadneme, i když tím de facto porušujeme předpisy a můžeme přijít o body (při předpisových 130 km/h překračujeme rychlost o 70 km/h). Horší je, když nám silničáři přichystají něco podobného bez viditelných omezení a zúžení, třeba často v zimě před namrzlými mosty. Jedno nebezpečí končí, ale část řidičů pokračuje šedesátkou, jiní nevydrží a jedou dál plnou rychlostí, čímž vzniká nebezpečí často horší, než bylo to původní. Což takhle dávat trestné body firmám za chybějící konec omezení? 12 bodů, červená karta a firma je vyautována a nedostane příště možnost účastnit se konkurzů.

Občas nastává i situace opačná. Za dálničním sjezdem nastává omezení. Před exitem tradiční značky 110, 80 a 60 km/h. Bohužel ta poslední za sjezdem, ale ještě před nájezdem na dálnici. Čili omezení končí křižovatkou a část řidičů zrychluje, místo aby zpomalila.

Současná situace na R10 mezi Prahou a Mladou Boleslaví: opravuje se sjezd, na místě za opuštěním rychlostní komunikace. Přesto je rychlost na R10 omezena až na 50km/h. Řekněme, že kvůli hrozícím kolonám na odbočení (i když zrovna tady moc aut nesjíždí, kolonu jsem ještě ani při omezení neviděl, a to jezdím ve špičce). Ale proč je pak ta padesátka 15 metrů před sjezdem, když už řidičům pokračujícím po dálnici nic nehrozí?

Neopravují se jen dálnice, i křižovatka občas potřebuje repasi. Zase konkrétní případ z Mladé Boleslavi: z přímé Jičínské ulice odbočka na Jemníky. Jemnická část dočasně změněna na jednosměrku směrem od Jičínské. Tím pádem jediná povinnost dání přednosti je při odbočení doleva protijedoucím vozidlům, jejichž proud rozhodně není spojitý. Přesto jsou v provozu semafory, takže polovinu času je křižovatka zmrazena a všichni stojí a čekají. Je takový problém dočasně přeprogramovat jedny semafory, případně je vypnout? I když řidiči v Hradci Králové mají podobnou lahůdku standardně už léta při příjezdu od Vysokého Mýta. Vozidla odbočující doleva mají zelenou, pravý pruh (jedoucí rovně) na něco čeká na červenou, přestože nikdo za křižovatkou v jeho směru pokračovat nemůže.

Tak si myslím, jestli by to nechtělo od silničářů a od Ředitelství silnic a dálnic trochu přemýšlení a trochu úcty k řidičům. Cedule „Musíme to opravit“ a „Děkujeme za pochopení“ jsou první vlaštovkou, ale zbytečnému trápení řidičů zase tolik nepomohou.

Autor: Libor O. Novotný | pátek 23.7.2010 15:03 | karma článku: 11,57 | přečteno: 1574x
  • Další články autora

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma: 13,24 | Přečteno: 232x | Diskuse| Cestování

Libor O. Novotný

Víkend v Antverpách

Antverpy – skvostné město umění, diamantů a kulturního bohatství. Perla Vlámska, která se pyšní nejen bohatou historií, ale také uměleckým dědictvím a jedinečným průmyslem.

19.2.2024 v 15:00 | Karma: 14,11 | Přečteno: 230x | Diskuse| Cestování

Libor O. Novotný

Víkend v belgickém Gentu

Gent, město historie, života a umění. Pokud hledáte autentický zážitek plný historie, kultury a života, Gent je tím pravým místem. Vítejte v jednom z nejkrásnějších měst Belgie – v úchvatném Gentu.

12.2.2024 v 15:00 | Karma: 13,21 | Přečteno: 276x | Diskuse| Cestování

Libor O. Novotný

Víkend v Bruggách

Belgické Bruggy jsou skvostným příkladem evropského historického města, kde se setkává romantika minulosti s kouzlem současnosti.

29.1.2024 v 15:00 | Karma: 17,83 | Přečteno: 356x | Diskuse| Cestování

Libor O. Novotný

Víkend v Bruselu: Kouzlo Evropského města

Každý, kdo rád cestuje a nepohrdne klasickými eurovíkendy, by měl navštívit Brusel, fascinující a půvabné hlavní město Belgie. Brusel nás osloví svou jedinečnou kombinací historie, kultury, a moderní elegance.

8.1.2024 v 15:00 | Karma: 15,46 | Přečteno: 330x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Na trati z Ostravy do Třebechovic srazil vlak člověka, ten na místě zemřel

18. května 2024  19:18

Na železniční trati v Ostravě-Třebovicích srazil v sobotu večer vlak člověka, na místě zemřel. Jeho...

Uprchlíci z Ukrajiny v Česku čelili nenávisti a diskriminaci, oznámila organizace

18. května 2024  19:03

Nevládní organizace Amnesty International ve výroční zprávě za rok 2023 zkritizovala Českou...

Jihokorejci hledají způsob, jak se zbavit stresu. Soutěží v nicnedělání

18. května 2024  18:53

V Soulu se o víkendu sešlo přes sto lidí, aby v rámci soutěže, která si klade za cíl zpomalit...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55,  aktualizováno  18:28

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 359
  • Celková karma 13,67
  • Průměrná čtenost 3233x
Cestovatel. Zapisovatel zážitků. Gurmán.

www.libornovotny.cz

www.libornovotny.cz/Vikend

Na blogu iDnes od roku 2007.

Koncem roku 2011 jsem zjistil, že jsem v pořadí podle výše karmy na druhém místě mezi p. Paroubkem a p. Okamurou, což mne vedlo k rozhodnutí věnovat se nadále jen rubrice Cestování.

Můj kanál

Around the world with Libor Novotný 

na YouTube má cca 15.000 odběratelů.