Trochu přemýšlení, trochu úcty

O prázdninách se nějak automaticky (kdoví proč) předpokládá menší provoz na silnicích a dálnicích, proto jsou na letní měsíce plánovány různé opravy a úpravy skoro na všech důležitějších silničních tazích.

Na jednu stranu to je samozřejmě dobře, naše komunikace jsou často v žalostném stavu. Ale je opravdu nutné terorizovat řidiče nesmyslnými omezeními, ať už z lenosti, nebo z laksnosti firem provádějících opravy a zajišťujících dopravní značení? My řidiči jsme již těm drobným ústrkům tak přivykli, že je pomalu ani nevnímáme.

Pár nejčastějších způsobů zbytečné šikany:

Opravují se svodidla, čistí se krajnice, seče se tráva ve středovém pruhu dálnice. Včas je problematický úsek označen varovnými značkami o zúžení pruhů, rychlost je omezena na 110, 80 a 60 km/h. Potud v pořádku. Ale i když se pracuje jen přes týden, v pátek po obědě je práce přerušena, omezení však zůstává i přes páteční a nedělní špičku. Přitom se mnohdy jedná jen o úsek třeba 50 metrů dlouhý (tedy lépe řečeno krátký). Pamatuji doby, kdy bývalo dobrým zvykem po dobu víkendové pracovní přestávky značky otočit o 90 stupňů a kužely (dnes častěji svislé značky) posunout ke svodidlu. Pro firmu práce na maximálně 10 minut. Pro řidiče, dnes čekající před zúžením v kolonách, ohromná úleva.

Stejná situace, dočasná oprava, omezení rychlosti postupně až na 60 km/h. Provoz sveden do jednoho pruhu (teď už opravdu jen kužely). Najednou řada kuželů končí, ale konec omezení žádný. Správně bychom měli jet šedesátkou až za nejbližší křižovatku, třeba 15 km. Zajímavé je, že v cizině se s podobným nešvarem moc nepotkáte. Tam asi firmy nemají takový problém dát k poslednímu kuželu značku „konec všech omezení“. U popsané situace asi konec omezení odhadneme, i když tím de facto porušujeme předpisy a můžeme přijít o body (při předpisových 130 km/h překračujeme rychlost o 70 km/h). Horší je, když nám silničáři přichystají něco podobného bez viditelných omezení a zúžení, třeba často v zimě před namrzlými mosty. Jedno nebezpečí končí, ale část řidičů pokračuje šedesátkou, jiní nevydrží a jedou dál plnou rychlostí, čímž vzniká nebezpečí často horší, než bylo to původní. Což takhle dávat trestné body firmám za chybějící konec omezení? 12 bodů, červená karta a firma je vyautována a nedostane příště možnost účastnit se konkurzů.

Občas nastává i situace opačná. Za dálničním sjezdem nastává omezení. Před exitem tradiční značky 110, 80 a 60 km/h. Bohužel ta poslední za sjezdem, ale ještě před nájezdem na dálnici. Čili omezení končí křižovatkou a část řidičů zrychluje, místo aby zpomalila.

Současná situace na R10 mezi Prahou a Mladou Boleslaví: opravuje se sjezd, na místě za opuštěním rychlostní komunikace. Přesto je rychlost na R10 omezena až na 50km/h. Řekněme, že kvůli hrozícím kolonám na odbočení (i když zrovna tady moc aut nesjíždí, kolonu jsem ještě ani při omezení neviděl, a to jezdím ve špičce). Ale proč je pak ta padesátka 15 metrů před sjezdem, když už řidičům pokračujícím po dálnici nic nehrozí?

Neopravují se jen dálnice, i křižovatka občas potřebuje repasi. Zase konkrétní případ z Mladé Boleslavi: z přímé Jičínské ulice odbočka na Jemníky. Jemnická část dočasně změněna na jednosměrku směrem od Jičínské. Tím pádem jediná povinnost dání přednosti je při odbočení doleva protijedoucím vozidlům, jejichž proud rozhodně není spojitý. Přesto jsou v provozu semafory, takže polovinu času je křižovatka zmrazena a všichni stojí a čekají. Je takový problém dočasně přeprogramovat jedny semafory, případně je vypnout? I když řidiči v Hradci Králové mají podobnou lahůdku standardně už léta při příjezdu od Vysokého Mýta. Vozidla odbočující doleva mají zelenou, pravý pruh (jedoucí rovně) na něco čeká na červenou, přestože nikdo za křižovatkou v jeho směru pokračovat nemůže.

Tak si myslím, jestli by to nechtělo od silničářů a od Ředitelství silnic a dálnic trochu přemýšlení a trochu úcty k řidičům. Cedule „Musíme to opravit“ a „Děkujeme za pochopení“ jsou první vlaštovkou, ale zbytečnému trápení řidičů zase tolik nepomohou.

Autor: Libor O. Novotný | pátek 23.7.2010 15:03 | karma článku: 11,57 | přečteno: 1574x
  • Další články autora

Libor O. Novotný

Víkend v Antverpách

19.2.2024 v 15:00 | Karma: 14,11

Libor O. Novotný

Víkend v belgickém Gentu

12.2.2024 v 15:00 | Karma: 13,21

Libor O. Novotný

Víkend v Bruggách

29.1.2024 v 15:00 | Karma: 17,83