Jak jednoduše zamezit dálničnímu pirátství
Foto: Policie ČR
Asi to z mé strany bude tak trochu čůrání proti větru, ale co se dá dělat.
Nejdříve se musím zařadit, aby bylo zřejmé, z jaké pozice se k problému vyjadřuji. Jezdím pravidelně po dálnici, s oblibou si na tempomatu nastavím podle navigace 130 km/h. Pozor – tachometr mně v tom okamžiku ukazuje 140 km/h, ale navigace (rychlost počítající, nikoliv jen odhadující) jej usvědčuje ze lži. Jedu v pravém pruhu, levý používám jen na předjíždění a po předjetí se vracím doprava. Když při předjíždění dojedu pomalejší vozidlo, tak neblikám, netroubím, negestikuluji, klidně počkám, až se zařadí, a ani pak nijak řidiče netrestám. Zásadně se snažím uhýbat rychlejším kolegům, někdy i za cenu krátkodobého překročení rychlosti. Pokud už někoho zdržím, pokynu levačkou při svém předjetí na omluvu.
Dokonce občas před sebe pustím na předjíždění i tiráka či autobus – když včas vyhodí blinkr a čeká, kdo jej pustí. Často se pak dočkám střídavého zablikání směrovými světly jako výraz díků, někdy šofér i ze své výšky pokyne.
Nic mne to nestojí a klasického piráta jsem ještě nepotkal. Výjimečně mne někdo problikne (následuje má omluva, která je mnohem účinnější, než klasická topolánkovská jednička).
To ale neznamená, že mne občas někdo nevytočí – byť si dávám dobrý pozor, abych to na sobě nedal znát. Kupodivu to nebývá ten, koho jsem zdržel (při mé maximální povolené rychlosti tedy ten klasický pirát rychlost nerespektující), ale častěji ten, který těsně přede mnou začne předjíždět, i když vidí, že mne donutí brzdit a zpomalit (chápejte – i vypnout tempovat a znovu jej pak aktivovat). Ten, který se při své rychlosti 115km/h odmítne dočasně zařadit při dvousetmetrovém odstupu mezi jím předjížděnými vozy. Ten, který předjede a pokračuje v levém pruhu a zařadí se až po neskutečně dlouhé době (evidentně mu dělá dobře, když vidí, že já bych chtěl pokračovat rychleji, ale nemůžu – někdy dokonce jakoby vyzývavě čekal nějakou mou reakci, minimálně nějaké to gesto). Zajímavé je, že podle mých subjektivních pocitů takových řidičů výrazně přibylo v poslední době, po známých aférách silničních pirátů na D1 – kterých se v žádném případě nezastávám a jejich chování zásadně odsuzuji. Jakoby ale ty aféry daly pomalejším větší morální právo na levý pruh a pasovaly je na „lovce pirátů“.
Občas se ale za svou skrytou zlobu zastydím, to když to mne „obtěžující“ auto řídí vyjevený dvacetiletý kluk, případně zděšená mladá žena. Sám si živě pamatuji, jak jsem před třiceti lety začínal jezdit a jak jsem při dálničním předjíždění nestíhal koordinovat vše potřebné – blinkry, volant, plyn a dokonce nějaká zrcátka.
Dovolil bych si připomenout dva předpisy řešící jízdu v levém dálničním pruhu – zestručněně, ale klidně si zkontrolujte, že platí přesně podle popisu:
1. Na dálnici s více pruhy je řidič povinen jet zásadně v pruhu co nejvíce pravém, výjimkou je jízda souběžných kolon.
2. Levé pruhy lze použít jen na předjíždění, přičemž při přejíždění do jiného pruhu nesmí přejíždějící řidič ohrozit ani omezit řidiče v něm jedoucí.
Ano, ani omezit. A dokonce se ve vyhlášce ani nic nepíše o rychlosti toho řidiče v levém pruhu, tedy není to tak, že by „neměl omezit ani ohrozit řidiče v levém pruhu, pokud ten jede povolenou rychlostí, pokud by jel rychleji, ohrození a omezení je povoleno“. Ono bez radaru pomalejší řidič často nedokáže posoudit překročení povolené rychlosti a tedy porušení předpisů, kdežto pokud svým manévrem donutí takového řidiče výrazně zpomalit, sám hrubě vyhlášku porušuje, naprosto jednoznačně a prokazatelně.
Takže můj osobní návrh: dodržujme předpisy, chovejme se slušně nejen, když předjíždíme, ale i když jsme předjíždění. Netrestejme pomalejší omezující nás v levém pruhu (blikáním, gesty, brzděním), ale netrestejme ani ty rychlejší (bezdůvodným zdržováním, nečekaným vjetím před jejich vozidlo), byť to jsou pro nás „piráti“. A když už se to stane a někoho zablokujeme, zkusme mu namísto ukázání parohů raději omluvně pokynout - vždyť nás to nic nestojí!
Kacířská myšlenka na závěr: pirát je každý, kdo porušuje předpisy. Pokud mne někdo zbytečně a výrazně omezí v levém pruhu (při mé stotřítce) necitlivým pomalým předjížděním, je pirátem on, nikoliv já, byť jede o dvacet kilometrů „bezpečněji“ (pomaleji).
Libor O. Novotný
Víkend na bitevním poli ve Waterloo
Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.
Libor O. Novotný
Víkend v Antverpách
Antverpy – skvostné město umění, diamantů a kulturního bohatství. Perla Vlámska, která se pyšní nejen bohatou historií, ale také uměleckým dědictvím a jedinečným průmyslem.
Libor O. Novotný
Víkend v belgickém Gentu
Gent, město historie, života a umění. Pokud hledáte autentický zážitek plný historie, kultury a života, Gent je tím pravým místem. Vítejte v jednom z nejkrásnějších měst Belgie – v úchvatném Gentu.
Libor O. Novotný
Víkend v Bruggách
Belgické Bruggy jsou skvostným příkladem evropského historického města, kde se setkává romantika minulosti s kouzlem současnosti.
Libor O. Novotný
Víkend v Bruselu: Kouzlo Evropského města
Každý, kdo rád cestuje a nepohrdne klasickými eurovíkendy, by měl navštívit Brusel, fascinující a půvabné hlavní město Belgie. Brusel nás osloví svou jedinečnou kombinací historie, kultury, a moderní elegance.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí
Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...
Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě
Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...
- Počet článků 359
- Celková karma 13,52
- Průměrná čtenost 3233x
www.libornovotny.cz
www.libornovotny.cz/Vikend
Na blogu iDnes od roku 2007.
Koncem roku 2011 jsem zjistil, že jsem v pořadí podle výše karmy na druhém místě mezi p. Paroubkem a p. Okamurou, což mne vedlo k rozhodnutí věnovat se nadále jen rubrice Cestování.
Můj kanál
Around the world with Libor Novotný
na YouTube má cca 15.000 odběratelů.