Revoluce v hodnocení na ZŠ – Známkujme učitele!
Vtip, který nese v sobě hodně pravdy. Hodnocení žáků ve školách je častým tématem nejrůznějších článků a diskuzí. Odborníci navrhují slovní hodnocení nebo dokonce i šestistránkové vysvědčení, do kterého si děti nakreslí obrázek. Co kdybychom začali také konečně hodnotit práci učitelů? Na rozdíl od dětí jsou za chození do školy placeni. Nebylo by od věci zaměřit se na to, jak efektivně učitelé předávají znalosti a případně je podle toho i finančně ocenit.
Úkolem učitele je naučit studenty konkrétní dovednosti nebo vědomosti a při známkování tedy hodnotí i svoji vlastní práci. Tato situace je konfliktem zájmů a zároveň vytváří dilema. Příliš vysoké nároky mohou znamenat horší hodnocení a nespokojenost rodičů. Naopak příliš nízké nároky mohou vypadat hezky na vysvědčení, ale děti se moc nenaučí. Kdyby hodnotil znalosti dětí někdo nezávislý nebo se hodnotilo podle jednotných hodnotících standardů, učitel by takové dilema neřešil a stal by se partnerem žáků a rodičů při dosažení dobrých výsledků. Sám to zažívám, když pomáhám studentům s matematikou nebo fyzikou; vysvětlím jim látku a následně očekávám, jaké hodnocení obdrží ve škole, což je vlastně hodnocení moí práce. Naučit někoho tak, aby úspěšně zvládl zkoušku, představuje větší výzvu než pouhé probírání látky a udělování známek. A v případě špatných výsledků to svést na to, že se žáci málo učí.
Ve skutečnosti již existuje jedno nezávislé hodnocení na základních školách - jednotná přijímací zkouška. Možná znáte někoho, kdo tuto zkoušku absolvoval; zeptejte se ho, jakou mu učitelé na škole poskytli podporu. Na některých školách vám dokonce doporučí doučování, protože příprava na tuto klíčovou zkoušku není v souladu se školním vzdělávacím plánem. Je to zvláštní, zejména když jde o státní školy a státní zkoušky. Bohužel výsledky jednotlivých škol nejsou veřejně dostupné, což znemožňuje efektivní hodnocení úrovně škol.
Když odhlédneme od hodnocení učitelů, jsou důležitější aspekty než jen způsob zapisování vysvědčení. Známky od jedné do pěti jsou v pořádku, stejně jako slovní hodnocení typu výborně, velmi dobře, dobře, atd. Je to jednoduché, jasné. Když řekneme, že kuchař dobře vaří, dítě velmi dobře čte, a zubař výborně opravuje zuby, máme asi dobrou představu o jejich schopnostech. Problém ovšem spočívá v procesu vytváření těchto známek. V dnešní době se obvykle stanovují podle průměru nasbíraných hodnocení během pololetí. Ukážeme si to na příkladu, abychom ilustrovali, jak absurdní může hodnocení podle průměru být. Adam se naučí dobře rovnice a napíše písemku na tři. Bedřich rovnice nepochopí a dostane pětku. Paní učitelka dá za týden novou písemku. Spokojený Adam se už neučí, dostane další trojku a má průměr tři. Bedřich se doma s rodiči rovnice výborně doučí, procvičí a dostane jedničku. Průměr má také tři, ale dovednosti na úrovni jedničky. Je zřejmé na první pohled, že to není správně. Pořád se oháníme motivací žáků. Říkáme, že chybami se člověk učí, ale používáme hodnocení, ve kterém se obtížně opravují špatné známky.
Stejný princip platí i obráceně. Průměr znamená, že když dostanete výbornou známku, další písemku můžete trochu vypustit. To vytváří mezery ve vzdělání. Skoro vždy najdete způsob jak dosáhnout alespoň nějaké jedničky, a díky průměrování se vyhnete špatné známce na vysvědčení. Takto se zase vracíme k otázce vzdělávání učitelů. Často se stává, že učitelé ve skutečnosti neučí, pouze probírají látku a zadávají písemky. Talentovaní studenti se naučí sami, některé další děti doučí rodiče, jiní využijí doučování nebo pomoci kamarádů, a ostatní až na výjimky to prostě nějak přežijí. Jasné hodnocení učitelů a jejich schopností předávat znalosti by v tomto případě výrazně přispělo ke zlepšení výuky. Konečně bychom mohli porovnávat účinnost různých vzdělávacích metod a skutečně zlepšit naše školství. Nezabývejme se pouze debatami odborníků, kteří často sami nikdy neučili. Místo toho se zaměřme na zkušenosti učitelů, především těch nejlepších, kteří mají výjimečný talent předávat své znalosti našim dětem. A věřím, že těchto vynikajících pedagogů není vůbec málo. Jen musíme zjistit, kteří to jsou.
Petr Novák
Do penze až v 68 letech? Proč? Ať si každý jde do důchodu, kdy chce.
Experti a politici tvrdí, že do důchodu se musí později a k tomu je třeba si ještě spořit bokem. Lidé pracující zejména manuálně si to neumí představit. Co kdyby si svůj věk odchodu do důchodu určil každý podle svého?
Petr Novák
Skvělý plán Vojtěcha udělá tečku za Covidem.
Přestože činnost vlády nedává příliš smysl, poslední opatření vlády snad už konečně ukončí šíření viru populací ... protože se všichni nakazí.
Petr Novák
Nějak nám to s COVIDEM neštymuje
Pan Hamáček, který převzal pomyslně žezlo v tomto boji proti koronaviru po zmateném postupu premiéra a ministra zdravotnictví (bývalého), hrozí novými omezeními včetně omezení hromadných akcí a zavření škol.
Petr Novák
Degradace matematiky na středních školách – co nám ukáže učebnice
Už pěkně dlouho se řeší, zda-li má být povinná maturita z matematiky nebo nemá. Jaká má být její obtížnost nebo kolik procent žáků ji má udělat. Zásadní vliv má ovšem samotná výuka a učebnice, které se používají.
Petr Novák
PMDP a.s., nová karta a buzerace
V Plzni začala výměna Plzeňské karty (PK), která slouží primárně pro nákup jízdních kuponů do MHD. Je podstatně povedenější a levnější než ta červená v Praze a dokonce dostala i mezinárodní ocenění v Budapešti. Jenže výměna se Plzeňanům moc nelíbí. Třeba proto, že staré karty stále fungují a není třeba je měnit.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Druhý den povodní: Katastrofa na Jesenicku, lidé prchají i jinde
Aktualizujeme Katastrofální povodně zasáhly většinu Česka. Nejhorší situace je aktuálně na Jesenicku. Povodňová...
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Nemáš pytle a písek? Materiálu pro bariéry je na Opavsku nedostatek
S vodou ze dvou stran bojují už od nedělního rána hasiči i obyvatelé Malých Hoštic na Opavsku....
Za deset minut byla voda o metr výš. Hanušovice ani nestihly evakuovat
Hanušovice na Šumpersku dopoledne kvůli protrženému břehu zatopila povodňová vlna, většina lidí...
Druhý den povodní: Katastrofa na Jesenicku, lidé prchají i jinde
Aktualizujeme Katastrofální povodně zasáhly většinu Česka. Nejhorší situace je aktuálně na Jesenicku. Povodňová...
V Polsku u hranic s Českem se protrhla přehrada, přívalová vlna zatopila město
V polském městě Stronie Śląskie nedaleko českých hranic se v neděli odpoledne protrhla přehrada,...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1718x