Co je nového v nesexismu?

První reklamní kampaň, na kterou jste mohli posílat podněty firmě a úřadu, jsme vám již představili. V tomto blogu si můžete prohlédnout její následovníky a také naši nejnovější kampaň, spuštěnou tento týden.

Znáte to. Jen si tak doma odpočíváte, když tu najednou dostanete chuť, aby vám to někdo udělal. S naprostou samozřejmostí odhodíte kalhoty a sednete si na - zjevně multifunkční - tiskárnu. Víte přece, že "nejlíp vám to udělá Brother". To, co následuje, je každému zřejmé - za vámi se táhne duha, pírka se víří po pokoji a všude kolem plují mýdlové bubliny obsahující další tiskárny.

Asi takto v představách kreativního oddělení společnosti Mader – které má tvorbu reklamy na svědomí - ženy používají tiskárny. Reklama má za sebou pořádně dlouhou historii. Poprvé byla v Sexistickém prasátečku nominována v roce 2012, o dva roky později proti ní protestovalo asi 60 studentů a studentek v Hradci Králové a letos byla do Prasátečka nominována opět! Není divu, že ji lidé mají v hledáčku a považují ji za sexistickou. Žena v reklamě je sexualizovaná, má čistě dekorativní funkci a způsob jejího zobrazení nijak nesouvisí s prodávaným produktem. Pokud jste v životě měli alespoň jednu lekci angličtiny, dvojsmyslný slogan získá ještě bizarnější rozměr.

Ale nebojte se. Tato sexistická "legenda" vás už ze snů budit nemusí! Výrobce tiskáren - firma Brother, která návrh nikdy neschvalovala a nepřála si být propagována tímto způsobem, zatlačila na společnost Mader, aby ji ze své kamenné prodejny odstranili. Nakonec tedy nelze než konstatovat - nejlíp to opravdu udělá Brother.

Vždy, když vidím násilí páchané na ženách, v první řadě si všimnu kšiltovky oběti, pak tenisky násilníka. Vzápětí dostávám chuť obojí si zakoupit.

Možná takhle nějak by měla vypadat reakce ideálního konzumenta a konzumentky na reklamu od společnosti UnderFactOry.cz, v níž pánská teniska kope do hlavy ženu, která má od bolesti zkřivenou tvář. Firma v reklamě využívá motiv násilí na ženách, tedy závažný společenský problém, aby tak zvýšila svou prodejnost a dosáhla vyšších zisků. Násilí je navíc zobrazeno jako estetické, přitažlivé a cool, čímž ho reklama trivializuje, zjednodušuje a glorifikuje.

Když si vybírám telefon, mám jen jediné kritérium - ať je růžový! Operační systém? Velikost RAMky? Rozlišení fotoaparátu? Není důležité. Hlavně, aby odstín růžové ladil s mým spodním prádlem.

I takto se dá interpretovat poselství reklamy od společnosti Mironet. Reklama „holky a růžová“ naznačuje, že si ženy vybírají elektroniku na základě stejného iracionálního kritéria, jako tříleté holčičky své hračky. Hledání spojitosti mezi holkami a růžovou samozřejmě vychází ze stereotypů a je natolik relevantní, jako hledání vztahu holek s jakoukoliv jinou barvou (nebo konkrétní příchutí zmrzliny).

Zajímavé je, že se Mironet snaží prodat produkt, který sami prezentují, jako určený pro ženy, prostřednictvím reklamy, na níž je zobrazena modelka ve spodním prádle a v sexy pozici. A ne, nemyslím si, že primární cílovou skupinou této kampaně mají být lesby (tak daleko v ČR bohužel ještě nejsme). Jejich cílovou skupinou jsou muži, čímž na symbolické rovině naznačují, že ženy si IT produkty nekupují samy, ale jejich výběr i nákup je ponechán na mužích. Firma Mironet tak významně podceňuje schopnosti žen i jejich kupní sílu, a sama se tak připravuje o potenciální zákaznice. I když se ženy o IT a techniku zajímají, reklamy jako tato – na které jsou vyobrazeny jako němé sexy poutače - je k nákupu jistě motivovat nebudou.

Mimochodem, tato reklama není první sexistickou, kterou se firma Mironet rozhodla prezentovat. Do Sexistického prasátečka bylo už nominováno přesně sedm různých reklam propagujících jejich produkty. Pokud je tedy něco nesmrtelnou kombinací, nejsou to "holky a růžová", ale společnost Mironet a sexistické reklamy.

Podněty firmě a úřadu na tuto reklamu můžete podávat do 7. 10. pomocí webové aplikace www.nesexismu.cz.

 

Diana Gregorová

Ženská práva jsou lidská práva, NESEHNUTÍ

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: NESEHNUTÍ | středa 30.9.2015 17:49 | karma článku: 12,55 | přečteno: 779x