Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trocha realismu k projektu „Zero-race“

Světové sdělovací prostředky včera informovaly o zahájení cesty čtyř elektromobilů okolo světa.

Jedná se o projekt Zero-race napomáhající celosvětovému rozvoji elektromobility, která je v současné době považována za jedno z možných dílčích řešení velmi kontroverzní problematiky emisí skleníkových plynů. Z tohoto důvodu bude koncem listopadu jednou ze zastávek soutěžních týmů mexický Cancún, kde se ve stejnou dobu bude konat další konference OSN o klimatických změnách.
Hovoří-li se v dnešní době v médiích o klimatických změnách, potažmo o emisích skleníkových plynů, tak se mnohdy setkáváme s nepřiměřeným zjednodušováním, neznalostí či svéráznou interpretací faktů. První faktické a fyzikální minely v tomto ohledu se začaly objevovat již v prvních publikovaných tiskových zprávách o zmiňovaném projektu Zero-race.
Ve sdělovacích prostředcích se objevují informace v tom smyslu, že vozidla budou poháněna „výhradně sluneční energií“ popř. „výhradně energií z obnovitelných zdrojů“ a tudíž jejich provoz bude „bez emisí“, čímž jsou myšleny emise CO2.
Jedná se o hezky znějící propagandu pro zelené posluchače, kteří si nechtějí příliš lámat hlavu „nepodstatnými technickými detaily“. Ve skutečnosti jsou vozidla poháněna z elektrické baterie, která je dobíjena z elektrického rozvodu nízkého napětí v příslušné lokalitě. Zastoupení obnovitelných zdrojů v energetickém mixu kolísá podle přírodních podmínek jednotlivých států, obvykle se pohybuje v řádu jednotek procent. Takže v poměru příslušejícímu jejich zastoupení je vyráběna „čistá“ elektřina na dobití baterie. Pokud tvrdíme něco jiného, pohybujeme se na úrovni „protijaderných filtrů“, které byly svého času nabízeny fyzikálně retardované části rakouského obyvatelstva na odfiltrování škodlivé a nežádoucí jaderné elektřiny z Temelína.
Samozřejmě tohoto elementárního faktu si byli vědomi i organizátoři projektu Zero-race. Problém vyřešili ve stylu chytré horákyně. Jednotlivé týmy se v rámci vstupních podmínek soutěže dohodly s určitým majitelem OZE na tom, že ekvivalent elektrické energie spotřebované při cestě kolem světa bezplatně dodá do sítě, čímž se „špinavá“ (tj. nikoliv „bezemisní“) lokálně dostupná elektřina na dobíjení baterií „vyčistí“. Například závodní tým Trev uzavřel tuto dohodu s provozovatelem Snowtown Wind Farm v jižní Austrálii. Tento fakt jaksi unikl drtivé většině novinářů, a nejenom českých.
Rovněž tvrzení o nulových emisích v rámci projektu Zero-race je zavádějící. Při provozu elektromobilu nevznikají emise CO2. Ty ovšem vznikají již při výrobě vlastního elektromobilu a elektřiny na průběžné dobíjení baterie. A samozřejmě nulových emisí CO2 nedocílíme ani výrobou elektřiny z obnovitelných zdrojů, např. v solárních elektrárnách, protože konkrétně solární články musí být vyrobeny ve složitém technologickém řetězci z průmyslově zušlechťovaných surovin a s vynaložením velkého množství elektrické energie, což vše opět znamená emise CO2. Totéž platí i pro jiné technologie výroby elektřiny, které nevyužívají proces přímého spalování primárního paliva, včetně zdrojů jaderných.
Z hlediska aktuální politiky radikálních „protiemisních“ zelených hnutí můžeme pozorovat značně schizofrenní názory. Nejnižší emise CO2 na vyrobené množství elektrické energie totiž vykazují velké vodní a jaderné elektrárny, tj. podle mnohých bojovníků za ochranu klimatu „málo zelené“ zdroje, a nikoliv solární a větrné elektrárny, které naopak za zelené zdroje považovány jsou.
Budoucí masový celosvětový rozvoj elektromobilů, který je mnohdy prezentován jako řešení globálního problému snižování emisí CO2, je velmi těsně spojen s problematikou výroby elektřiny a infrastruktury pro rozvod elektřiny. A výroba elektřiny samozřejmě znamená elektrárny a vedení, po kterých je elektřina dopravována do míst spotřeby. Ovšem mnozí zelení sice vehementně podporují elektromobily, ale stejně vehementně bojují proti výstavbě elektráren a vedení...
(Psáno pro blog.iDNES)
Petr Nejedlý

 

Autor: Petr Nejedlý | úterý 17.8.2010 12:11 | karma článku: 24,62 | přečteno: 1996x
  • Další články autora

Petr Nejedlý

Německá energetická transformace – aktualizace 2017 (díl 3)

Závěrečný díl miniseriálu o energetické transformaci z pohledu plnění cílů v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu, spolehlivosti dodávek energie a hospodárnosti.

21.5.2017 v 10:45 | Karma: 23,66 | Přečteno: 1445x | Diskuse| Věda

Petr Nejedlý

Německá energetická transformace – aktualizace 2017 (díl 2)

Pokračování miniseriálu o energetické transformaci z pohledu plnění cílů v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu, spolehlivosti dodávek energie a hospodárnosti.

14.5.2017 v 10:59 | Karma: 17,46 | Přečteno: 831x | Diskuse| Věda

Petr Nejedlý

Německá energetická transformace – aktualizace 2017 (díl 1)

Poradenská společnost McKinsey od září 2012 pravidelně zveřejňuje analýzu, která na základě hodnocení patnácti parametrů názorně dokladuje postup energetické transformace.

9.5.2017 v 14:56 | Karma: 22,87 | Přečteno: 1396x | Diskuse| Věda

Petr Nejedlý

Jižní Austrálie, kraj bez baseloadu a po sérii blackoutů

Jižní Austrálie měla být globálním příkladem náhrady uhelných elektráren pracujících v základním zatížení obnovitelnými zdroji. K prvnímu blackoutu došlo za necelých pět měsíců.

23.4.2017 v 13:24 | Karma: 31,45 | Přečteno: 1500x | Diskuse| Věda

Petr Nejedlý

O jednom zimním týdnu a obnovitelných zdrojích v Německu

Elektroenergetika musí zajistit spolehlivé dodávky elektřiny i za nejnepříznivějších podmínek, které v případě obnovitelných zdrojů určují přírodní vlivy.

26.3.2017 v 14:08 | Karma: 35,13 | Přečteno: 1590x | Diskuse| Věda
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Komentátor Schmarcz se po extempore se Šlachtou dočkal vyhazovu z televize

20. června 2024  18:42

Televizní stanice CNN Prima NEWS ukončila spolupráci s komentátorem Martinem Schmarczem. Ten se při...

Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo pět lidí

27. června 2024  18:35,  aktualizováno  20:05

Pět lidí lidé zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska....

Bouřky nyní sužují východ Česka, od západu se z Německa valí další

27. června 2024  17:56,  aktualizováno 

Česko zasáhl v odpoledních hodinách pás bouřek. Nový se pak ze západu postupně přesouvá směrem na...

Cizincem ve vlastním městě. Přistěhovalci Bardellu nesnášejí, venkov uhranul

27. června 2024

Premium Národní sdružení kráčí ve Francii k volebnímu vítězství, ne všude se však těší oblibě. Partaj...

Straně Le Penové radí s bezpečností ruská exmodelka. Je to agentka, viní ji

27. června 2024  19:25

Francouzská nacionalistická strana Národní sdružení, která by po předčasných volbách mohla...

Karban a Karban, s.r.o.
Řidič/ka dodávky/skladník

Karban a Karban, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 36 500 - 40 000 Kč

  • Počet článků 157
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3028x
Autor je absolvent ČVUT, fakulty elektrotechnické, specializace jaderné elektrárny. Od ukončení studií v r. 1988 pracuje ve společnosti ČEZ a.s., jaderná elektrárna Temelín - v současné době jako manažer útvaru technika, Výstavba jaderných elektráren. Profesně se zabývá elektroenergetikou, zvláště jadernou energetikou. Ačkoliv je technicky vzdělán, zajímá se rovněž o historickou religionistiku (z pohledu ateisty) a cizí jazyky (angličtina, němčina, ruština, francouzština).