Má automobilka TESLA šanci dlouhodobě přežít
Roadster od Tesly je první auto ve vesmíru. To je úžasná propagační akce a podle médiálního obrazu by se mohlo zdát, že TESLA předběhla ostatní automobilky a je otázkou času kdy převálcuje a změní celý trh s automobily. Co když je, ale skutečnost jiná?
Na ekonomických i výrobních výkonech výrobce automobilů TESLA je vidět, že se jedná, moderně řečeno, o marketingově orientovanou firmu. Mají propracovanou a atraktivní komunikaci s akcionáři a s novými investory. Podobně příjemnou a atraktivní komunikaci mají i s medii při vytváření dojmu úžasného řešení, vždyť sportovní auto neposílá do vesmíru nikdo jiný. Ekonomický výsledek je, ale stále stejný - ztráta a pozdní dodávky objednaných vozů. Přitom TESLA vyrobí za rok s velkou PR pompou tolik aut, co ŠKODA - Auto za stejné období v jedné modelové řadě.
V dnešní době, kdy se v článcích a barevných presentacích hovoří o Průmyslu 4.0, tak platí, že pokud máte peníze nebo je seženete od investorů, tak můžete relativně rychle navrhnout nový osobní automobil, dodávku nebo kamion. V případě elektromobilů navíc můžete vynechat spalovací motor a převodovku. Základní zkušenosti jsou snadno, relativně snadno dostupné nebo je možné přeplatit a přetáhnout důležité lidi od konkurence. Podobně je možné oslovit dodavatele jednotlivých dílů a skupin. Oni sami pak přichází s návrhy. Jenže atraktivní design, moderní konstrukce bez vazeb na minulost a propracovaná komunikace s médii ziskovost automobilce, ani jinému výrobci nezaručí.
Na porovnání přístupu automobilky TESLA a "zavedených" výrobců je vidět rozdílný přístup borců na marketing na jedné straně a odborníků na přípravu a realizaci výroby na straně druhé. Ve výrobě prostě přístup ve stylu Ctrl+C Ctrl+V nefunguje. V každé fabrice jsou tisíce detailů, které není možné jednoduše okopírovat a přenést jinam. Automobilky jako jsou VW, BMW se zamýšlejí a plánují design a výrobu jednotlivých modelů na mnoho let dopředu. Rozhodně v jejich případě nejde pouze o líbivý design, ale i o zavedení nových postupů a technologií do sériové výroby a to vše při zajištění efektivity výroby.
V roce 1993 jsem měl možnost poznat projekt CHICO vyvíjený společností Volkswagen, což byl hybrid nebo elektromobil. V tomto projektu bylo využito mnoho nových a zajímavých postupů a řešení. Na svoji dobu mělo VW CHICO i zajímavý design. K realizaci nakonec nedošlo. Důvod byl jednoduchý, trh a především zákazníci nebyli před 25 lety ještě připraveni na elektromobily. VW CHICO byl zajímavý prototyp, ale před 25 lety by se jednalo o ztrátový projekt.
Překážek, které stojí v cestě výrobě a masivnímu rozšíření elektromobilů je mnohem víc, než pouze zájem zákazníků. Je třeba změnit a rozšířit vzdělání konstruktérů a lidí ve výrobě v oblasti elektro, vyřešit snadné dobíjení a dojezd, servis a takové vážné věci jako je hašení a vyprošťování osob z havarovaného elektromobilu, který je stále pod napětím.
TESLA vyrábí hezká auta, ale to je pro dosažení ziskovosti a vytváření finančních zdrojů pro další rozvoj málo. Marketing a propracovaný PR může firmě zajistit finanční zdroje od nových investorů, ale nikoliv do nekonečna. Vtípek v podobě prohlášení Elona Muska o tom, že připravovaný tahač TESLA Semi bude mít čelní sklo, které vydrží atomový výbuch, tak tento vtip byl opravdu povedený a ukazuje jak zakladatel TESLY šikovně pracuje s naivními uživateli a novináři. Ovšem přijde den kdy investoři budou chtít inkasovat zisky a kdy zákazníci budou chtít nové auto v rozumné době od objednávky. Dalším pro TESLU rizikovým faktorem je klesající cena baterii, jejich narůstající kapacita a dojezd elektromobilů. Pak může automobilku TESLA potkat podobný osud jako průkopníka internetového bankovnictví v ČR, eBanku (Expandia). eBanka byla moderní, měla úžasné řešení, ale když klasické banky zvládly oblast internetového bankovnictví, tak eBanka ztratila svoji hlavní výhodu. Po čase jí koupila Raiffeisenbank a dnes značka eBanka již neexistuje.
Zavedené automobilky připravují na roky 2019 a 2020 velký nástup elektromobilů. Klesá cena baterií pro elektromobily, naopak stoupá jejich kapacita a s tím spojený dojezd. V ten okamžik se bude rozhodovat jestli si TESLA uhájí svojí nezávislost a nabídne něco navíc proti ostatním automobilkám.
Druhou možností je, že po skutečně velkém rozjezdu elektromobilů automobilka TESLA zapadne jako mnoho jiných výrobců, kteří ve své době vyráběli moderní a zajímavé automobily, ale nedokázali vyrábět efektivně.
Uvidíme kdo nakonec vyhraje. Jestli to bude PR bublina nebo práce založená na klasických postupech a zkušenostech.
Jiří Nápravník
Bartošovo IT dobrodružství a zapomenuté přechodné období
Tématem letošních prázdnin je vydávání stavebního povolení v novém informačním systému stavebního řízení (ISSŘ). Nový zákon počítá s přechodným obdobím. Podobně o tom informovala ČKAIT a Obecniportal.cz
Jiří Nápravník
K čemu je dětem škola ?
Za pár dnů začíná školní rok. To je i důvod bavit se víc o školství a jeho podobě. Když se chceme bavit o podobě vzdělávání, tak bychom měli mít nejprve jasno, proč a pro koho by se naše děti měly učit.
Jiří Nápravník
Existuje řešení chyb podobných CrowdStrike nebo je to sci-fi?
Samozřejmě, že řešení existuje. Když se inženýři a technici poučili z problémů Boeingu 737Max, z problémů s naftovými motory VW, atd., tak je možné vyřešit problémy s počítačovými viry a chybami v SW, resp. v jejich aktualizaci .
Jiří Nápravník
Proč jsme se stali EU lenochy? Místo čísel je nutné si přiznat co jsme dělali špatně.
Česko potřebuje zvýšit produktivitu práce, ale když se má situace zlepšit, tak si musíme přiznat kde byla chyba, spíš chyby, které způsobily, že se vytratila iniciativa, chuť věci posouvat dál a dělat lépe.
Jiří Nápravník
Žádná energetická krize! Ve skutečnosti lež premiéra a spekulace na burze
Premiér Fiala a vláda od počátku roku 2022 stále mluví o energetické krizi v ČR. Žádná energetická krize tady nebyla a není. Všechny ty řeči okolo elektřiny měly zakrýt obrovské spekulace na burze s komoditními deriváty.
Další články autora |
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data
Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních...
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Rusko útočilo na jih Ukrajiny. Jeden člověk zemřel, dalších 16 je zraněných
Sledujeme online Nejméně jednu zabitou ženu a 16 raněných osob si v noci na úterý vyžádal ruský vzdušný útok na...
Letitá výluka zabezpečovače skončila. Od ledna začíná ostrý provoz
Necelé tři měsíce před ostrým startem provozu pod novým zabezpečovačem ETCS se železničářům...
Na pomoc po povodních by mohly peníze obcím odcházet v pátek, řekl Stanjura
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) v úterý jednal s vládní pracovní skupinou pro financování...
Změna. První dáma má dostávat část peněz, které jsou určeny pro prezidenta
Manželka prezidenta Eva Pavlová by měla dostávat část peněz, které dostává jako nezdanitelnou...
Hravé koupání s Bübchen: Soutěžíme o 5 balíčků dětské kosmetiky
Hraní s lodičkami, potápění nebo vytváření velehor z bohaté pěny? Jak vypadá váš koupelový rituál? Podělte se o něj v komentářích a třeba zrovna vy...
- Počet článků 71
- Celková karma 18,39
- Průměrná čtenost 1768x
Prvního hackera jsem vypátral v roce 1999, prvního vykradače bankovních účtů přes internetová bankovnictví v roce 2002.