Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Inovace, příběh Huawei a dalších čínských firem

Na současném růstu čínských firem a stagnaci jejich konkurentů z Evropy a USA je vidět kdo víc podporuje skutečné inovace. Inovace nemusí být nutně o nových patentech a základním výzkumu. I když základní výzkum je důležitý.

  Inovace nemusí být nutně o nových patentech a základním výzkumu. Velmi často je lepší dlouhodobé, cílevědomé zdokonalování (skutečné zdokonalování, nikoliv pouze změna obalu) stávajících řešení a plynulé využívání novinek.

  Inovace, cílevědomost a jasná vize jasně ukazují, že i v zemi, která byla chudá a zaostalá, tak mohou vzniknout a rozvijet se firmy, které se po 10. letech dostanou na světovou špičku v jednotlivých oborech.

Příběh Huawei

  Na konci roku 2018 rozproudili úředníci NUKIBu diskusi o bezpečnosti či nebezpečnosti telekomunikačních zařízení od firmy Huawei. Už tehdy jsem v blogu psal, že chybí jasné důkazy o nebezpečnosti systémů firmy Huawei a spíš to vypadá na obchodní válku.

  Společnost Huawei dnes platí „daň“ za svůj úspěch a rychlý růst. Huawei za posledních 20 let udělal obrovský krok nebo spíš skok jak v prostředí mobilních sítí (4G a teď i 5G) tak i v klasických počítačových sítích. Z firmy, se kterou spolupracovaly firmy z USA a Evropy, protože hledali partnera pro prodej svých výrobků v Číně, se postupně stala firma, která vyvíjí a prodává úspěšně vlastní výrobky po celém světě.

  Tohoto úspěchu Huawei dosáhla ve velmi konkurenčním prostředí, kde dlouho vládly firmy z Evropy a především z USA. Přitom komunikační statndardy (rozhraní) jsou veřejně dostupné a může s nimi pracovat i firma z Evropy nebo USA. Řeči o státní podpoře v Číně jsou možná pravda, ale především je to výmluva těch kdo zpohodlněli a mysleli si, že mohou dlouhodobě žít z minulých úspěchů.

 

Vysokorychlostní železnice

  Pokud se v minulosti hovořilo vysokorychlostních tratích, tak se v naprosté většině případů hovořilo o dvou zemích. O Francii (TGV) a o Japonsku (Shinkansen). Doba se mění a dnes je nejvíce tratí a největší výrobce vlakových souprav pro tyto tratě v Číně.

  První vysokorychlostní úsek byl v Číně uveden do provozu až v roce 2009. Do konce roku 2018 bylo uvedeno do provozu více jak 28000 (tisíc) kilometrů. Cestovní rychlosti na těchto tratích velmi často překonávají 300km/h.

  S budováním vysokorychlostních tratí šel a jde i vývoj vlakových souprav pro tyto tratě. Nejdříve vlakové soupravy dodávaly firmy Alstom, Bombardier a Siemens, které viděly obrovský čínský trh. Takže přehlíželi občasné kopie jejich patentovaných řešení nebo dokonce přímo přistoupily na sdílení know-how a technologií.

  Postupně dokázali číňané vyvinou své klasické a později i vysokorychlostní vlakové soupravy. Vysokorychlostní jednotky s názvem Fuxing Hao jsou v provozu od roku 2016 i v provozu překonávají rychlost 300 km/h.

  Situace se orací a čínské firmy nabízejí vlakové soupravy i v zahraničí. Mimochodem tři soupravy, které si objednal před třemi lety LEO Express, mají být jejich první referencí na evropském kontinentě.

 

Automobily

  Ještě před několika lety vyvolávali čínské automobily úsměv. Čínské automobilky získávají zkušenosti tak, že angažují manažery z evropských automobilek nebo přímo kupují automobilky v nesnázích (Volvo, MG). Takový přístup jim pomohl udělat velký skok kupředu jak v oblasti bezpečnosti, tak také spolehlivosti jejich vozů.

  Na příběhu rychlého růstu firmy Huawei a na vlně nevole, který růst této firmy vyvolává je vidět jak špatně se politici i firmy z Evropy a USA vyrovnávají s rázným, systematickým přístupem ze strany Číny.

  S odhodláním, cílevědomostí a s rozhodností není možné bojovat pomocí sankcí, vyhrožování nebo nepodložených obvinění. Takový přístup vyvolá naopak ještě větší odhodlání dotčených.

  V minulosti naší země i v historii USA se najdou lidé, kteří dokázali své okolí nadchnout a motivovat k lepším výsledkům. V USA to byl například J.F. Kennedy, který svým projevem v Houstonu „We choose to go to the Moon“ spustil odhodlání , aby byl na Měsíci první americký občan. Úkol splnilo Apollo 11 a především celý projek pomohl na svět mnoha novým objevům a technickým řešením, které našli později uplatnění ve všech oblastech lidského života.

  U nás byl tím kdo motivoval lidi k lepším výsledkům například Tomáš Baťa, který jak sám říkal neměl zaměstnance, ale spolupracovníky. Na první pohled drobnost v oslovování, která ve spojení s jasnou vizí Tomáše Bati přispěla k budování obuvnického imperia a k zavádění mnoha nových postupů do výroby bot.

 

  Z informací, které se postupně objevují (šéf ITU) je jasné, že společnost Huawei s velkou pravděpodobností odvrátí vznesená obvinění a bude jedním z důležitých dodavatelů technologií pro monilní sítě 5. generace (5G). Dál se budou rozšiřovat vysokorychlostní vlaky v Číně a činští výrobci vlaků i automobilů budou stále více konkurovat výrobcům z Evropy a Sevrní Ameriky.

  Jestli budou změny kolem nás výzvou nebo pohromou pro české firmy a firmičky zaleží na nás. Záleží na tom jestli dokážeme přejít od excelovských tabulek a prezentací k jasným vizím, které dokáží nadchnout a motivovat spolupracovníky. Motivovaný spolupracovník bude mít vždy zájem hledat lepší řešení. Arogantním přístupem nadřízeného otrávený člověk bude pouze plnit zadané úkoly.

  Příběh firmy Huawei a čínských železnic ukazuje, že je možné se za deset let dostat na světovou špičku.

Autor: Jiří Nápravník | pondělí 8.4.2019 19:24 | karma článku: 24,25 | přečteno: 565x
  • Další články autora

Jiří Nápravník

Proč jsme se stali EU lenochy? Místo čísel je nutné si přiznat co jsme dělali špatně.

Česko potřebuje zvýšit produktivitu práce, ale když se má situace zlepšit, tak si musíme přiznat kde byla chyba, spíš chyby, které způsobily, že se vytratila iniciativa, chuť věci posouvat dál a dělat lépe.

30.4.2024 v 7:00 | Karma: 33,27 | Přečteno: 2628x | Diskuse| Politika

Jiří Nápravník

Žádná energetická krize! Ve skutečnosti lež premiéra a spekulace na burze

Premiér Fiala a vláda od počátku roku 2022 stále mluví o energetické krizi v ČR. Žádná energetická krize tady nebyla a není. Všechny ty řeči okolo elektřiny měly zakrýt obrovské spekulace na burze s komoditními deriváty.

8.2.2024 v 11:02 | Karma: 31,60 | Přečteno: 1147x | Diskuse

Jiří Nápravník

„Nemocný muž“ Česko? Základ řešení je v poučení se z minulých chyb

Současné problémy české ekonomiky a státu se hromadily, neřešily a odsouvaly dlouhé roky. Došli jsme tak daleko, že mnoho neefektivností, „standardizovaných“ postupů či doslova hloupostí je pro mladší generaci normální práce.

4.12.2023 v 6:19 | Karma: 21,15 | Přečteno: 368x | Diskuse| Politika

Jiří Nápravník

Požár v Českém Švýcarsku - jeden zapálil, další vytvořil podmínky pro požár

Státní zástupce obžaloval muže, který založil požár v Č. Švýcarsku v červenci '22. Obžalovaný požár založil. O lidech, kteří vytvořili podmínky pro tak velký požár a brzdili v počátcích hasební práce, se ale v obžalobě už nepíše.

26.11.2023 v 19:58 | Karma: 18,63 | Přečteno: 416x | Diskuse| Politika

Jiří Nápravník

Křivoklátsko - demokracie nebo silou prosazený nápad

Na Křivoklátsku byla a je stále úžasná příroda, o kterou se starali a starají místní lidé. Úředníci a politici tam chtějí udělat národní park. Ten však chce jen několik eko-kariéristů.

19.11.2023 v 19:59 | Karma: 24,21 | Přečteno: 532x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46,  aktualizováno  20:43

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

  • Počet článků 68
  • Celková karma 33,27
  • Průměrná čtenost 1784x
Jsem praktik, který poznal práci v montérkách, ve státní správě i na místě ředitele dvou výrobních závodů. Mým velkým koníčkem jsou jíž 25 let počítače, programy a sítě. Dokáži o počítačích hovořit kriticky a snad i jazykem, který je srozumitelný běžným uživatelům.

Prvního hackera jsem vypátral v roce 1999, prvního vykradače bankovních účtů přes internetová bankovnictví v roce 2002.

Seznam rubrik