Inovace, příběh Huawei a dalších čínských firem

Na současném růstu čínských firem a stagnaci jejich konkurentů z Evropy a USA je vidět kdo víc podporuje skutečné inovace. Inovace nemusí být nutně o nových patentech a základním výzkumu. I když základní výzkum je důležitý.

  Inovace nemusí být nutně o nových patentech a základním výzkumu. Velmi často je lepší dlouhodobé, cílevědomé zdokonalování (skutečné zdokonalování, nikoliv pouze změna obalu) stávajících řešení a plynulé využívání novinek.

  Inovace, cílevědomost a jasná vize jasně ukazují, že i v zemi, která byla chudá a zaostalá, tak mohou vzniknout a rozvijet se firmy, které se po 10. letech dostanou na světovou špičku v jednotlivých oborech.

Příběh Huawei

  Na konci roku 2018 rozproudili úředníci NUKIBu diskusi o bezpečnosti či nebezpečnosti telekomunikačních zařízení od firmy Huawei. Už tehdy jsem v blogu psal, že chybí jasné důkazy o nebezpečnosti systémů firmy Huawei a spíš to vypadá na obchodní válku.

  Společnost Huawei dnes platí „daň“ za svůj úspěch a rychlý růst. Huawei za posledních 20 let udělal obrovský krok nebo spíš skok jak v prostředí mobilních sítí (4G a teď i 5G) tak i v klasických počítačových sítích. Z firmy, se kterou spolupracovaly firmy z USA a Evropy, protože hledali partnera pro prodej svých výrobků v Číně, se postupně stala firma, která vyvíjí a prodává úspěšně vlastní výrobky po celém světě.

  Tohoto úspěchu Huawei dosáhla ve velmi konkurenčním prostředí, kde dlouho vládly firmy z Evropy a především z USA. Přitom komunikační statndardy (rozhraní) jsou veřejně dostupné a může s nimi pracovat i firma z Evropy nebo USA. Řeči o státní podpoře v Číně jsou možná pravda, ale především je to výmluva těch kdo zpohodlněli a mysleli si, že mohou dlouhodobě žít z minulých úspěchů.

 

Vysokorychlostní železnice

  Pokud se v minulosti hovořilo vysokorychlostních tratích, tak se v naprosté většině případů hovořilo o dvou zemích. O Francii (TGV) a o Japonsku (Shinkansen). Doba se mění a dnes je nejvíce tratí a největší výrobce vlakových souprav pro tyto tratě v Číně.

  První vysokorychlostní úsek byl v Číně uveden do provozu až v roce 2009. Do konce roku 2018 bylo uvedeno do provozu více jak 28000 (tisíc) kilometrů. Cestovní rychlosti na těchto tratích velmi často překonávají 300km/h.

  S budováním vysokorychlostních tratí šel a jde i vývoj vlakových souprav pro tyto tratě. Nejdříve vlakové soupravy dodávaly firmy Alstom, Bombardier a Siemens, které viděly obrovský čínský trh. Takže přehlíželi občasné kopie jejich patentovaných řešení nebo dokonce přímo přistoupily na sdílení know-how a technologií.

  Postupně dokázali číňané vyvinou své klasické a později i vysokorychlostní vlakové soupravy. Vysokorychlostní jednotky s názvem Fuxing Hao jsou v provozu od roku 2016 i v provozu překonávají rychlost 300 km/h.

  Situace se orací a čínské firmy nabízejí vlakové soupravy i v zahraničí. Mimochodem tři soupravy, které si objednal před třemi lety LEO Express, mají být jejich první referencí na evropském kontinentě.

 

Automobily

  Ještě před několika lety vyvolávali čínské automobily úsměv. Čínské automobilky získávají zkušenosti tak, že angažují manažery z evropských automobilek nebo přímo kupují automobilky v nesnázích (Volvo, MG). Takový přístup jim pomohl udělat velký skok kupředu jak v oblasti bezpečnosti, tak také spolehlivosti jejich vozů.

  Na příběhu rychlého růstu firmy Huawei a na vlně nevole, který růst této firmy vyvolává je vidět jak špatně se politici i firmy z Evropy a USA vyrovnávají s rázným, systematickým přístupem ze strany Číny.

  S odhodláním, cílevědomostí a s rozhodností není možné bojovat pomocí sankcí, vyhrožování nebo nepodložených obvinění. Takový přístup vyvolá naopak ještě větší odhodlání dotčených.

  V minulosti naší země i v historii USA se najdou lidé, kteří dokázali své okolí nadchnout a motivovat k lepším výsledkům. V USA to byl například J.F. Kennedy, který svým projevem v Houstonu „We choose to go to the Moon“ spustil odhodlání , aby byl na Měsíci první americký občan. Úkol splnilo Apollo 11 a především celý projek pomohl na svět mnoha novým objevům a technickým řešením, které našli později uplatnění ve všech oblastech lidského života.

  U nás byl tím kdo motivoval lidi k lepším výsledkům například Tomáš Baťa, který jak sám říkal neměl zaměstnance, ale spolupracovníky. Na první pohled drobnost v oslovování, která ve spojení s jasnou vizí Tomáše Bati přispěla k budování obuvnického imperia a k zavádění mnoha nových postupů do výroby bot.

 

  Z informací, které se postupně objevují (šéf ITU) je jasné, že společnost Huawei s velkou pravděpodobností odvrátí vznesená obvinění a bude jedním z důležitých dodavatelů technologií pro monilní sítě 5. generace (5G). Dál se budou rozšiřovat vysokorychlostní vlaky v Číně a činští výrobci vlaků i automobilů budou stále více konkurovat výrobcům z Evropy a Sevrní Ameriky.

  Jestli budou změny kolem nás výzvou nebo pohromou pro české firmy a firmičky zaleží na nás. Záleží na tom jestli dokážeme přejít od excelovských tabulek a prezentací k jasným vizím, které dokáží nadchnout a motivovat spolupracovníky. Motivovaný spolupracovník bude mít vždy zájem hledat lepší řešení. Arogantním přístupem nadřízeného otrávený člověk bude pouze plnit zadané úkoly.

  Příběh firmy Huawei a čínských železnic ukazuje, že je možné se za deset let dostat na světovou špičku.

Autor: Jiří Nápravník | pondělí 8.4.2019 19:24 | karma článku: 24,25 | přečteno: 565x