Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak navázat na tunel Blanka?

Praha řeší, co s tunelem, jehož hlavním efektem je, že se v jeho okolí dopravní situace zásadně zhoršila. Možností by byla řada, chybí ale politická odvaha a myšlení za hranicemi krajnic.

Jistě přímo nad tunelem se dopravní situace mírně zlepšila, ale celkový efekt je, že všechny pražské dopravní tepny směřující k Blance jsou téměř permanentně přetížené. A Praha ucpanější, než dřív.

Na beznadějně ucpané silnice reagují městské části vytvářením jednosměrných ulic, které přinutí řidiče stát v koloně tunelu; zablokované kilometry objíždějí jen taxikáři. Teoreticky dobrá snaha zcela opomíjí místní, kteří tak Blankou trpí dvojnásob: mají zablokované hlavní tahy a zavřené ty vedlejší. Zkuste se např. dnes dostat na kole z Petřin do Dejvic. Na upozornění, že by jednosměrné ulice mohli v druhém směru otevřít pro kola, se obecní úřad ani neobtěžoval odpovědět.

Vedle toho Praha 1 chce zakázat cyklistům vjezd na pěší zóny, což sice nevypadá jako související opatření, ale projet spodní částí Václavského náměstí je v podstatě jedinou rozumnou cestou, jak se v centru Prahy na kole někam dostat. Dovolím si předvídat, že autoři tohoto nápadu se nikdy nepokusili na kolem jet například z Malostranské na Vinohrady?

Praha chce budovat nové tunely, které jenom eskalují dnešní problém: blokády se protáhnou dál a budou větší. Pražané nezaparkují kvůli zónám a nedojedou kvůli autům stojícím před ucpanými tunely. V Česku podobnou situaci máme už jen na jediném jiném místě: D1. Je to ale skoro stejné. Dojet z Krče do Dejvic je někdy otázka 15 minut, v době, kdy to většina lidí potřebuje, ale často i hodina. Nebo dvě.

Mám proto pro Prahu desatero návrhů, jak se do problému pustit. Od těch nejpřínosnějších, které nikdo neprosadí, po ty druhé, které by ani moc nestály.

  1. Nechte v Blance autům jen 1 pruh. Druhý zavřete a nechte pro kola a vozidla, která nepotřebují nikde parkovací místo. Uvidíte, že se další tunely nebudou muset stavět.
  2. Uvolněte pro kola pruhy ve Strahovském tunelu. Když nebudou 2 pruhy v Blance, nebudou potřeba ani ve Strahovském.
  3. Podpořte sdílení elektrokol. Nic proti šlapání, ale pro většinu lidí je úkol vyjet od Vltavy na Bílou horu nebo na Budějovickou nad jejich představivost. Na elektrokole by si troufli. Terén Prahy si o to vysloveně říká.
  4. Nevyhánějte Segwaye a cokoli dalšího za předpokladu, že to nahradí auto. Když si někdo míst do auta stoupne na koloběžku, je to úspěch. Ať doloží, že mu v Praze nebo třeba v Kolíně či Plzni stojí auto a to Prahy přijel vlakem a nechte ho jet. A ty, co žádné auto nemají, odměňte bonbónem.
  5. Zaveďte pravidlo, že každé vozítko, které je lehčí, než náklad, který veze, má právo přednostní jízdy. Jako sanitka.
  6. Vezměte vážně, že pro cyklisty je jízda pěší zónou utrpení: Zkuste jet na kole po nábřeží, nejenom, že příšerné kočičí hlavy způsobily, že se všichni (cyklisté, kočárky, běžci, ale i chodci) snaží přemísťovat po dvou uzounkých hladkých dlaždicích, ale jet tam kdykoli za dobrého počastí je slalom mezi vrtošivými překážkami. Jiné pěší zóny na tom nejsou lépe. Cyklisté netouží po cyklostezkách plných lidí - uvolněte jim cestu na úkor aut.
  7. Podívejte se kamkoli na západ od nás: cyklisté jedoucí po stezce podél hlavní silnice mají přednost před odbočujícími auty. Zaveďte totéž i v Česku. A ne, jako třeba na stezce v Podolí, kde jsou po 100 m značky, aby cyklista slezl z kola.
  8. Podpořte maximálně kola do vlaků a půjčování kol u větších nádraží. Co je platný rychlovlak, když cesta na nádraží a z nádraží trvá stejně dlouho, jak celá cesta autem z bodu A do bodu B (pokud ty nejsou zrovna v Praze a v Brně) Stejně bude rychlejší sednout do auta.
  9. Zaveďte povinnost business center a obchodních domů zajistit bezpečné parkování pro kola. Z počátku stačí, když se třetina parkovišť povinně vyhradí pro parkování bezemisních dopravních prostředků. Ne hybridů, které nakonec stejně jezdí na benzín. Bezemisních.
  10. Nevymýšlejte hloupé reklamy o SUV a místo toho se zamyslete, co se skutečně dělá pro to, aby běžný pražan mohl snížit svou emisní závislost bez toho, aby čekal na přeplněnou tramvaj. Infrastrukturu pro bezpečnou cestu z Bohnic na Budějovickou nebo z Krče na Prosek na elektrovozítku, které občan nemusí vlastnit, ale sdílet, je možné vybudovat za zlomek nákladů na nové tunely nebo i metro.

Na závěr ukázka z Helsink, kde již dávno pochopili, že cesty se mají otevírat dopravě ekologické. A nemají problém kvůli tomu ubrat pruhy silnici.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Štěpán Nadrchal | úterý 20.6.2017 20:00 | karma článku: 10,74 | přečteno: 530x
  • Další články autora

Štěpán Nadrchal

Hnus a lež ve stanici Anděl aneb Petráček vs. Hřib

Komentátor Zbyněk Petřáček se vymezuje proti Hřibovu prohlášení, že tvrzení o přátelství je lživé. Kdo z nich překrucuje historii více?

6.5.2024 v 8:58 | Karma: 12,48 | Přečteno: 309x | Diskuse| Společnost

Štěpán Nadrchal

Dvojí metr aneb Dvojí omyl Istvána Léka

István Léko dává rovnítko mezi Rakušanovu odpovědnost za dopravní podnik a Babišovu odpovědnost za nestrannost „svého“ úřadu vlády. Jeho příspěvek ukazuje na dva fatální omyly.

19.6.2022 v 11:53 | Karma: 14,33 | Přečteno: 392x | Diskuse| Politika

Štěpán Nadrchal

Za Babiše bylo líp … co to znamená?

Na čem stojí sebevědomé tvrzení bývalého premiéra, který tak sebevědomě posuzuje své vládnutí, aniž by se obtěžoval s argumentací? K dokonalosti se váže číslo 7, tak tedy 7× za Babiše.

13.5.2022 v 9:23 | Karma: 25,57 | Přečteno: 709x | Diskuse| Politika

Štěpán Nadrchal

Řídit stát jako firmu, aneb komunistická praxe premiéra

Radiožurnál ukázal v analýze výdajů na reklamu, že státní firmy milují premiérovu Mafru a nepřekvapivě věří, že je nejlepším reklamním prostorem. Asi proto, že ji „čte“ premiér.

20.5.2020 v 12:02 | Karma: 21,92 | Přečteno: 533x | Diskuse| Politika

Štěpán Nadrchal

Čínský troll opět uspává naši vládu

Vláda od pondělí 23. 3. vyřadila Čínu ze zemí s vysokým rizikem nákazy. Čínská informační kampaň zjevně na naše představitele zapůsobila a věří stejně naivně, jako věřili v lednu.

25.3.2020 v 9:27 | Karma: 18,95 | Přečteno: 376x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Putin je vrah, vítal protest motorkáře u hrobů sovětských vojáků v Praze

6. května 2024,  aktualizováno  13:16

Přímý přenos Motorkáři z Night MC Europe, odnože ruského motorkářského klubu Noční vlci, přijeli na pražské...

Zůstane Korčok v politice? Většina Slováků ho tam nechce, ukázal průzkum

6. května 2024  13:10

Pouhá třetina Slováků si přeje, aby neúspěšný prezidentský kandidát Ivan Korčok své další kroky...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  13:07

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Vlak usmrtil ženu, stres u jedné z cestujících vyvolal epileptický záchvat

6. května 2024,  aktualizováno  12:55

V Holýšově na Plzeňsku srazil ráno vlak ženu, lékař jí už nedokázal pomoci. V péči záchranářů navíc...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 18
  • Celková karma 12,40
  • Průměrná čtenost 498x
Práce: postavená na přemýšlení Rodina: ve stálém pohybu Auto: velké Život: bez pozornosti okolí Krédo: učit se, učit se a to třetí mě baví nejvíc Volný čas: Kdy to je? Oblíbený sport: amatérsky skupinově vykonávané individuální sporty Oblíbená hudba: Bach - Prokofiev

Více o mě zde.

Seznam rubrik