Dražší = lepší? V Česku bohužel ano, bez ohledu na skutečnost

Když téměř na konci loňského roku představitelé české centrální banky tvrdili, že musejí uměle oslabit korunu, aby lidé v tuzemsku začali více nakupovat a utrácet, většina obyvatelstva si ťukala na čelo. Neuběhlo ani půl roku a ukazuje se, že lidé v České republice museli být s ČNB určitě domluveni. :-) Ten smajlík je na místě! Proč? Inu, jak jinak si vysvětlit třeba mého povšimnutí, které říká, že v "závodce", kam chodíme na obědy, v kancelářském komplexu, rychle přibývá strávníků? A to i přesto, že cateringová firma znatelně cenovky obědů zvýšila.

Ještě na přelomu loňského a letošního roku se v tichosti vyměnil provozovatel jídelny a místo firmy "A" vaří firma "B". Ok, byznys. To, že ale bez uvědomění zákazníků firma "B" zvýšila ceny obědů o zhruba 30 procent, které se kvalitou mimochodem výrazněji nezměnily, je už všimnutí si záhodno. Zvláště v souvislosti s nárůstem počtu oběduchtivých lidí. Filmovým klasikem řečeno, "trikatelova" velkovýrobna potravin může být ráda. Lidí má víc, ceny má větší, byznys ideálně funguje. Jenže, musí být skutečně v tuzemsku všechno dražší a méně kvalitní, aby se podnikání dařilo: Zdá se, že ano. Neuvěřitelné, že? Možná, že centrální bankéři při svých vizích proto viděli i za roh. A to i přesto, že už nejeden pátek existuje web, kritizující prohřešky prodejců potravin, Česká obchodní inspekce a další státní instituce monitorují jako o život kvalitu potravin, v reklamách na zdravé a chutné jídlo vystupují michelinští kuchaři... No vidíte a všechno marné. Stačilo zvednou kurz koruny a lidi se o dvanácté mohou přetrhnout. Ach jo.

Svědčí to o něčem? Mají se milovníci kvalitních pokrmů, přirozeného vývoje věcí či minimalizace státních zásahů do fungování života lidí, mračit? Anebo je to, bráno očima fatalistů, předzvěst skutečné katastrofy, která nepostihla Zemi vloni, jak to někteří prognózovali? Jistě uznáte, že ani jedno. Je ale s podivem, že to v Česku takhle funguje. Oslovil jsem ekonomy, aby zkusili najít příčinu takového stavu. Prý to může být náhoda. V kancelářském komplexu, ve kterém cateringová firma "B" vaří, mohli zkrátka najít své sídlo nové společnosti, které mají nové zaměstnance. Lidé prý navíc v zimě prostě nejsou ochotni špacírovat do vzdálenějších restauračních zařízení a dražší jídlo prý vzbuzuje emoce o tom, že dražší jídlo bude kvalitnější než to před tím. Možná, že pak ani nepřekvapí zpráva, že i díky dražší koruně byla centrální banka ČR vloni výrazně ziskovější než v předchozích letech. Dražší byznys, vyšší zisky.

Já už se pak tedy nedivím ničemu. Místo toho, aby si lidé kupovali něco dobrého za desetikačku, raději si koupí stejnou věc, neřku-li horší, za dvacku. A pak se v tom má někdo vyznat! Máte podobné zkušenosti? Přijďte si popovídat na Facebook! Těším se na vás.

Autor: Mirek Jaroš | pondělí 20.1.2014 16:01 | karma článku: 9,62 | přečteno: 795x