Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Podle Britských listů nebude jezdit RegioJet do Okříšek...Opravdu?

Dostal se ke mne dnes text pana Jana Čulíka uveřejněného na Britských listech. Článek se jmenuje "IDnes chválí Jančuru, ale bude RegioNet jezdit také do Okříšek a do Pelhřimova?" Pomiňme teď debatu, jestli si Jančura zaplatil článek v magazínu Wall Street Journal nebo to bylo jinak, ale věnujme se tomu, zda by mohl RegioJet, respektive jiní dopravci, do Okříšek, respektive Pelhřimova jezdit...

Ovšem že mohl. Pan Čulík patrně zapomíná, že může existovat něco, čemu se říká integrovaný dopravní systém. Řekněme, že je oblast, kde jsou města A, B, C, D a E. Město A je městem největším v oblasti. Druhým nejvýznamnějším městem je město E. Pak máme města B, C, D, ta jsou přibližně stejně velká. Jsou však menší než E a samozřejmě i menší než jádro oblasti, tedy město A. Pak máme ještě město T, které je mimo tuto oblast.

Mezi těmito městy jsou postaveny tratě. Město E má trať dobře postavenou a proto díky vysoké rychlosti vlaků ji využívá hodně lidí. U tratí z měst B, C, D je situace horší, koleje jsou v horším stavu a nejezdí se tudy tak rychle. To má za následek to, že ve vlacích jezdí méně lidí. Město D má navíc ještě spojení s městy B a E, ale na těchto tratích jezdí nejméně lidí. Spojení s mnou jmenovaným městem T je zajištěno z města A. Model jsem znázornil pro větší názornost schématem.

Schéma tratí

Na tratích jsou samozřejmě i další zastávky a všechny zastávky jsou v nějaké zóně. Řekněme, že jsou v oblasti tři vlakoví dopravci: XY, XZ a XU (to je zcele jedno, jak se jmenují). Dopravce XY působí na trati z města E do města A (a dále zajišťuje dopravu z oblasti do jiné oblasti), dopravce XZ provozuje dopravu na trati z města E do D a z města D do B. Dopravce XU pak zajišťuje dopravu z měst B, C, D do města A. Vzhledem k tomu, že dopravce XZ na trati z města D do bodu B má nízké zisky z jízdenek, dostává od objednavatele dopravy náhradu. Dopravce XY ji dostává také, ale díky vyšším ziskům z jízdenek má tuto náhradu nižší. Dopravce XU je ziskově někdy mezi dopravci XY a XZ.

Takže máme tři dopravce a ti díky ziskům z jízdenek a náhradám mají peníze na údržbu svých vlaků a nákup nových. Díky tomu mohou cestující cestovat v moderních vlacích. A hlavně máme velmi chytrého objednavatele. Ten se totiž rozhodl dopravu v oblasti zaintegrovat. To znamená, že cestující používají více dopravců, ale vždy využijí stejnou jízdenku. Dopravcům samozřejmě nikdo nebrání nabízet vlastní jízdenky (které však budou použitelné jen u něj), ale základní princip je následující: jedna jízdenka uznávaná více dopravci. To urychluje a usnadňuje přestup mezi dopravci zejména ve městě A. Korektní rozdělení tržeb a úhrada náhrad dopravcům je zajištěna díky tomu, že každá zastávka je v určité zóně a při použití dvou dopravců (typicky cesta z města E do města B) si průvodčí ve vlaku z města A do města B zapíše do čtečky (předpokládám tedy jízdenky vybavené aztéckým kódem nebo jinou možností, která nebude vyžadovat ruční psaní údajů o jízdence), že zkontroloval jednoho cestujícího s jízdenkou vydanou, respektive označenou v městě E na tolik zón, že s touto jízdenkou dojede až do města B. Navíc dopravci musí uznávat jízdenky vydané z měst, které leží mimo námi řešenou oblast, do měst v této oblasti. Což usnadňuje cestování z města T ležící mimo tuto oblast do města D. A samozřejmě je musí umět vydat i ve směru opačném, tedy do města T.

A teď konečně zpět k RegioJetu, Okříškám a Pelhřimovu. Obě města jsou v kraji Vysočina, městys Okříšky má dokonce přímé vlakové spojení s Jihlavou. Problém je ovšem v tom, že v kraji Vysočina není integrovaný dopravní systém. Za předpokladu, že takový systém vznikne, by mělo dojít k vypsání výběrových řízení na jednotlivé autobusové i vlakové linky. Vznikem integrovaného dopravního systému bude zabráněno  tomu, že cestující z Havlíčkova Brodu do Okříšek bude muset mít dvě jízdenky na dva dopravce. V takovém případě očekávám, že RegioJet, respektive jiní vlakoví dopravci se do soutěže přihlásí. Přes Okříšky by přitom mohly dále jezdit dálkové rychlíky z Brna do Českých Budějovic. Protože Pelhřimov je ale mimo tuto trať (to znamená minimálně 1 přestup), tak by platilo, že pokud by cestující potřeboval jet z Brna do Pelhřimova, tak mu vlakový dopravce jedoucí na trase zmusí vydat jízdenku až do Pelhřimova (cena by byla dána nejspíše kilometricky). Naopak zpět z Pelhřimova bude také možnost vydat jízdenku do Brna, kterou uzná průvodčí v dálkovém rychlíku.

Panu Čulíkovi z Britských listů tedy odpovídám: ANO, RegioJet jezdit bude do Pelhřimova či do Okříšek. Anebo možná ne, třeba tam bude jiný dopravce. Ale aby k tomu došlo, vytvořme v kraji Vysočina integrovaný dopravní systém, který bude konkurovat individuální dopravě a nabídne spojení i o víkendu. -mir-

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Miroslav Hruška | středa 23.5.2012 12:24 | karma článku: 10,83 | přečteno: 1238x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 811x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 459x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1336x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Absurdní! Nehorázné! Izrael, USA i Česko odmítají zatykač z Haagu na Netanjahua

20. května 2024  20:32,  aktualizováno  21:50

Izrael má jasno: zatykač z Haagu je absurdní, ostudný a útok proti celé zemi. Tak se vyjádřil...

Po zásahu blesku museli v Drážďanech dva lidi oživovat, zraněných je deset

20. května 2024  20:57

Zásah blesku si v pondělí večer v Drážďanech vyžádal deset zraněných, z nichž dva záchranáři museli...

Za jeden krok vpřed dva vzad. Západní rozhodnutí jsou pomalá, říká Zelenskyj

20. května 2024  20:46,  aktualizováno  20:53

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj si v interview s agenturou Reuters postěžoval na pomalá...

„Z platu za práci pro stát nevyžiju.“ Zaměstnanci soudů míří do stávky

20. května 2024

Premium Vláda má další problém. Po učitelích a zemědělcích budou stávkovat i zaměstnanci soudů....

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1967x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.