- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ovšem že mohl. Pan Čulík patrně zapomíná, že může existovat něco, čemu se říká integrovaný dopravní systém. Řekněme, že je oblast, kde jsou města A, B, C, D a E. Město A je městem největším v oblasti. Druhým nejvýznamnějším městem je město E. Pak máme města B, C, D, ta jsou přibližně stejně velká. Jsou však menší než E a samozřejmě i menší než jádro oblasti, tedy město A. Pak máme ještě město T, které je mimo tuto oblast.
Mezi těmito městy jsou postaveny tratě. Město E má trať dobře postavenou a proto díky vysoké rychlosti vlaků ji využívá hodně lidí. U tratí z měst B, C, D je situace horší, koleje jsou v horším stavu a nejezdí se tudy tak rychle. To má za následek to, že ve vlacích jezdí méně lidí. Město D má navíc ještě spojení s městy B a E, ale na těchto tratích jezdí nejméně lidí. Spojení s mnou jmenovaným městem T je zajištěno z města A. Model jsem znázornil pro větší názornost schématem.
Schéma tratí
Na tratích jsou samozřejmě i další zastávky a všechny zastávky jsou v nějaké zóně. Řekněme, že jsou v oblasti tři vlakoví dopravci: XY, XZ a XU (to je zcele jedno, jak se jmenují). Dopravce XY působí na trati z města E do města A (a dále zajišťuje dopravu z oblasti do jiné oblasti), dopravce XZ provozuje dopravu na trati z města E do D a z města D do B. Dopravce XU pak zajišťuje dopravu z měst B, C, D do města A. Vzhledem k tomu, že dopravce XZ na trati z města D do bodu B má nízké zisky z jízdenek, dostává od objednavatele dopravy náhradu. Dopravce XY ji dostává také, ale díky vyšším ziskům z jízdenek má tuto náhradu nižší. Dopravce XU je ziskově někdy mezi dopravci XY a XZ.
Takže máme tři dopravce a ti díky ziskům z jízdenek a náhradám mají peníze na údržbu svých vlaků a nákup nových. Díky tomu mohou cestující cestovat v moderních vlacích. A hlavně máme velmi chytrého objednavatele. Ten se totiž rozhodl dopravu v oblasti zaintegrovat. To znamená, že cestující používají více dopravců, ale vždy využijí stejnou jízdenku. Dopravcům samozřejmě nikdo nebrání nabízet vlastní jízdenky (které však budou použitelné jen u něj), ale základní princip je následující: jedna jízdenka uznávaná více dopravci. To urychluje a usnadňuje přestup mezi dopravci zejména ve městě A. Korektní rozdělení tržeb a úhrada náhrad dopravcům je zajištěna díky tomu, že každá zastávka je v určité zóně a při použití dvou dopravců (typicky cesta z města E do města B) si průvodčí ve vlaku z města A do města B zapíše do čtečky (předpokládám tedy jízdenky vybavené aztéckým kódem nebo jinou možností, která nebude vyžadovat ruční psaní údajů o jízdence), že zkontroloval jednoho cestujícího s jízdenkou vydanou, respektive označenou v městě E na tolik zón, že s touto jízdenkou dojede až do města B. Navíc dopravci musí uznávat jízdenky vydané z měst, které leží mimo námi řešenou oblast, do měst v této oblasti. Což usnadňuje cestování z města T ležící mimo tuto oblast do města D. A samozřejmě je musí umět vydat i ve směru opačném, tedy do města T.
A teď konečně zpět k RegioJetu, Okříškám a Pelhřimovu. Obě města jsou v kraji Vysočina, městys Okříšky má dokonce přímé vlakové spojení s Jihlavou. Problém je ovšem v tom, že v kraji Vysočina není integrovaný dopravní systém. Za předpokladu, že takový systém vznikne, by mělo dojít k vypsání výběrových řízení na jednotlivé autobusové i vlakové linky. Vznikem integrovaného dopravního systému bude zabráněno tomu, že cestující z Havlíčkova Brodu do Okříšek bude muset mít dvě jízdenky na dva dopravce. V takovém případě očekávám, že RegioJet, respektive jiní vlakoví dopravci se do soutěže přihlásí. Přes Okříšky by přitom mohly dále jezdit dálkové rychlíky z Brna do Českých Budějovic. Protože Pelhřimov je ale mimo tuto trať (to znamená minimálně 1 přestup), tak by platilo, že pokud by cestující potřeboval jet z Brna do Pelhřimova, tak mu vlakový dopravce jedoucí na trase zmusí vydat jízdenku až do Pelhřimova (cena by byla dána nejspíše kilometricky). Naopak zpět z Pelhřimova bude také možnost vydat jízdenku do Brna, kterou uzná průvodčí v dálkovém rychlíku.
Panu Čulíkovi z Britských listů tedy odpovídám: ANO, RegioJet jezdit bude do Pelhřimova či do Okříšek. Anebo možná ne, třeba tam bude jiný dopravce. Ale aby k tomu došlo, vytvořme v kraji Vysočina integrovaný dopravní systém, který bude konkurovat individuální dopravě a nabídne spojení i o víkendu. -mir-
Další články autora |
Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...