Podle Britských listů nebude jezdit RegioJet do Okříšek...Opravdu?

Dostal se ke mne dnes text pana Jana Čulíka uveřejněného na Britských listech. Článek se jmenuje "IDnes chválí Jančuru, ale bude RegioNet jezdit také do Okříšek a do Pelhřimova?" Pomiňme teď debatu, jestli si Jančura zaplatil článek v magazínu Wall Street Journal nebo to bylo jinak, ale věnujme se tomu, zda by mohl RegioJet, respektive jiní dopravci, do Okříšek, respektive Pelhřimova jezdit...

Ovšem že mohl. Pan Čulík patrně zapomíná, že může existovat něco, čemu se říká integrovaný dopravní systém. Řekněme, že je oblast, kde jsou města A, B, C, D a E. Město A je městem největším v oblasti. Druhým nejvýznamnějším městem je město E. Pak máme města B, C, D, ta jsou přibližně stejně velká. Jsou však menší než E a samozřejmě i menší než jádro oblasti, tedy město A. Pak máme ještě město T, které je mimo tuto oblast.

Mezi těmito městy jsou postaveny tratě. Město E má trať dobře postavenou a proto díky vysoké rychlosti vlaků ji využívá hodně lidí. U tratí z měst B, C, D je situace horší, koleje jsou v horším stavu a nejezdí se tudy tak rychle. To má za následek to, že ve vlacích jezdí méně lidí. Město D má navíc ještě spojení s městy B a E, ale na těchto tratích jezdí nejméně lidí. Spojení s mnou jmenovaným městem T je zajištěno z města A. Model jsem znázornil pro větší názornost schématem.

Schéma tratí

Na tratích jsou samozřejmě i další zastávky a všechny zastávky jsou v nějaké zóně. Řekněme, že jsou v oblasti tři vlakoví dopravci: XY, XZ a XU (to je zcele jedno, jak se jmenují). Dopravce XY působí na trati z města E do města A (a dále zajišťuje dopravu z oblasti do jiné oblasti), dopravce XZ provozuje dopravu na trati z města E do D a z města D do B. Dopravce XU pak zajišťuje dopravu z měst B, C, D do města A. Vzhledem k tomu, že dopravce XZ na trati z města D do bodu B má nízké zisky z jízdenek, dostává od objednavatele dopravy náhradu. Dopravce XY ji dostává také, ale díky vyšším ziskům z jízdenek má tuto náhradu nižší. Dopravce XU je ziskově někdy mezi dopravci XY a XZ.

Takže máme tři dopravce a ti díky ziskům z jízdenek a náhradám mají peníze na údržbu svých vlaků a nákup nových. Díky tomu mohou cestující cestovat v moderních vlacích. A hlavně máme velmi chytrého objednavatele. Ten se totiž rozhodl dopravu v oblasti zaintegrovat. To znamená, že cestující používají více dopravců, ale vždy využijí stejnou jízdenku. Dopravcům samozřejmě nikdo nebrání nabízet vlastní jízdenky (které však budou použitelné jen u něj), ale základní princip je následující: jedna jízdenka uznávaná více dopravci. To urychluje a usnadňuje přestup mezi dopravci zejména ve městě A. Korektní rozdělení tržeb a úhrada náhrad dopravcům je zajištěna díky tomu, že každá zastávka je v určité zóně a při použití dvou dopravců (typicky cesta z města E do města B) si průvodčí ve vlaku z města A do města B zapíše do čtečky (předpokládám tedy jízdenky vybavené aztéckým kódem nebo jinou možností, která nebude vyžadovat ruční psaní údajů o jízdence), že zkontroloval jednoho cestujícího s jízdenkou vydanou, respektive označenou v městě E na tolik zón, že s touto jízdenkou dojede až do města B. Navíc dopravci musí uznávat jízdenky vydané z měst, které leží mimo námi řešenou oblast, do měst v této oblasti. Což usnadňuje cestování z města T ležící mimo tuto oblast do města D. A samozřejmě je musí umět vydat i ve směru opačném, tedy do města T.

A teď konečně zpět k RegioJetu, Okříškám a Pelhřimovu. Obě města jsou v kraji Vysočina, městys Okříšky má dokonce přímé vlakové spojení s Jihlavou. Problém je ovšem v tom, že v kraji Vysočina není integrovaný dopravní systém. Za předpokladu, že takový systém vznikne, by mělo dojít k vypsání výběrových řízení na jednotlivé autobusové i vlakové linky. Vznikem integrovaného dopravního systému bude zabráněno  tomu, že cestující z Havlíčkova Brodu do Okříšek bude muset mít dvě jízdenky na dva dopravce. V takovém případě očekávám, že RegioJet, respektive jiní vlakoví dopravci se do soutěže přihlásí. Přes Okříšky by přitom mohly dále jezdit dálkové rychlíky z Brna do Českých Budějovic. Protože Pelhřimov je ale mimo tuto trať (to znamená minimálně 1 přestup), tak by platilo, že pokud by cestující potřeboval jet z Brna do Pelhřimova, tak mu vlakový dopravce jedoucí na trase zmusí vydat jízdenku až do Pelhřimova (cena by byla dána nejspíše kilometricky). Naopak zpět z Pelhřimova bude také možnost vydat jízdenku do Brna, kterou uzná průvodčí v dálkovém rychlíku.

Panu Čulíkovi z Britských listů tedy odpovídám: ANO, RegioJet jezdit bude do Pelhřimova či do Okříšek. Anebo možná ne, třeba tam bude jiný dopravce. Ale aby k tomu došlo, vytvořme v kraji Vysočina integrovaný dopravní systém, který bude konkurovat individuální dopravě a nabídne spojení i o víkendu. -mir-

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Hruška | středa 23.5.2012 12:24 | karma článku: 10,83 | přečteno: 1238x