Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Letní vlakové cestování po Rakousku - díl první

Tímto článkem bych rád zahájil sérii článků, ve kterých se budu zmiňovat o mých letošních výletech vlakem po Rakousku.  

Počet dílů je zatím samozřejmě neznámý, bude hlavně záležet na tom, kolik výletů celkem udělám, očekávám však, že jich bude aspoň pět...

Výlet první 3.7. 2013 - velký a přitom rychlý okruh...

Na realizaci prvního výletu jsem se domluvil s Matoušem Danielkou, ovšem aby z výletu vůbec něco bylo, rozhodli jsme se jet z Brna nočním vlakem do Vídně. Na vídeňském západním nádraží jsme tak byli už v 6:32. Ovšem letní jízdenku Sommerticket jsme doposud neměli, takže jsme nejprve museli vyřídit tuhle formalitu, to však nebyl moc problém, v klientském centru jsem německy požádal o vystavení klientské karty ÖBB a také samozřejmě jízdenky Sommerticket. Chvilka vyplňování formuláře, pak ještě upřesnění nějakých podrobností a hurá, dostáváme předběžnou kartu, ke které budeme vždy ukazovat českou občanku a samotnou letní jízdenku. Vlakové cestování může začít.

Přesto jsme se ale na nádraží ještě pozdrželi a odjeli teprve v 9:36 vlakem Railjet 1162 směr Salzburg. Hned po nástupu do vlaku se zkoušíme připojit na bezplatnou wifinu, ale zatím se to nějak nedaří. Vlak ale odjíždí včas a brzy jede svou maximální rychlostí a to 230 km/h. Ačkoliv je tato maximální rychlost zatím využitá pouze v úseku z Vídně do St. Pöltenu a dále už se pojede pomaleji, je to i tak zážitek...a wifi internet začíná fungovat, takže plánujeme, kudy dále pojedeme a je jasno...

V Raijetu z Vídně do Salzburgu...

V Salzburgu jsme v 11:58 a v mezičase, který máme na přestup do vlaku ÖBB InterCity 690 směr Villach, si všímáme, jak se i v tomto městě postupně předělává nádraží a proto jsou používané jen některé koleje...

Salzburg - nádraží (vpravo od německého vlaku je část nádraží stále ve výstavbě)

Náš další vlak je tedy vlak do Villachu a na rozdíl od trati z Vídně do Salzburgu na této trati vlaky Railjet nejezdí a tudíž si nemůžeme užít wifi připojení. Naší starostí je tedy spíš najití nějakého volného místa a potom samozřejmě i pozorování krajiny. Ta je naopak ve srovnání s tratí z Vídně do Salzburgu zajímavější a během cesty se nám nabízejí zajímavé pohledy na krajinu včetně zasněžených vrcholků. Ale také pohledy na řeky, u kterých jsou patrné následky nedávných povodní.

Celkově byla cesta na této trati zpočátku pomalejší, ovšem za stanicí Bad Gastein a auto-tunelem je už trať rychlejší a vlevo od nás jsou patrné zbytky staré trati...

Zajímavý pohled na osídlení v údolí pod tratí...

Pohled v létě na zasněžené hory byl zajímavý...

Pohled z nové trati na zbytky staré tratě...

Do Villachu jsme přijeli v 14:43 a náš další vlak je opět Railjet, tentokrát směr Vídeň číslo 632 s obchodním návzem "easybank". V něm samozřejmě funguje wifina, což se mi docela hodí, protože jeden můj kamarád potřebuje něco nutně naléhavě vyřešit a je rád, že si můžeme zatelefonovat po Skypu. Nicméně, je třeba říct, že spojení nebylo vždy úplně stabilní, takže wifinu v Railjetu doporučuji spíš na vyřízení e-mailů nebo prohlížení zpravodajství než na vyřizování hovorů po Skypu.

Budova nádraží ve Villachu

Railjet ve Villachu směr Vídeň...

S Matoušem však až do Vídně tímto spojem nejedeme, jedeme pouze do stanice Bruck an der Mur, která je také v rekonstrukci a kde čekáme na další Railjet, který jede v 18:03 směr Vídeň. Ovšem ani tímto spojem nejedeme až do Vídně. V 18:46 vystupujeme ve stanici Semmering, kde za pět minut přijíždí osobní vlak směr Payerbach-Reichenau. V tomto vlaku se loučíme. Zatímco já potřebuji jít ve čtvrtek opět do práce, Matouš má několik dní volno a zůstává tak přes noc na Semmeringu (vystupuje ve stanici Eichberg). Já tedy už jen sjíždím po krásné horské trati do údolí do stanice Payerbach-Reichenau, kde přestupuji na osobní vlak č. 2266 do Vídně. Ačkoliv tento vlak dále jede z Vídně směr Břeclav, bohužel končí ve stanici Bernhardsthal a to je do Břeclavi moc daleko, abych stíhal poslední rychlík do Brna...

Nedá se nic dělat, musím tedy jet jen do stanice Wien - Meidling. Jelikož však do odjezdu nočního vlaku do Brna zbývá hodina a půl, rozhodl jsem se vyzkoušet jít pěšky z této stanice na západní vídeňské nádraží, protože jde o výchozí stanici nočního vlaku a tudíž věřím tomu, že si spíš obsadím místo. Přesto si ale raději na informacích přímo ve stanici beru mapu a ještě se ptám, jestli je možné tuto trasu bezpečně zvládnout. Reakce je poněkud nečekaná: "Eh, pěšky?" Tutéž reakci slyším od jednoho manželského páru, ti mi však potvrzují moji domněnku, kudy mám jít..no, zdá se, že Vídeňáci asi neradí chodí takové vzdálenosti...

Nicméně, počasí mi přeje a tak mi procházka moc nevadí a za asi 35 minut jsem na vídeňském západním nádraží, odkud v 22:16 odjíždí noční rychlík 406 Chopin.

Teoreticky jsem měl být v Brně v 0:55, ovšem díky zpoždění vlaku EN 476 Metropol z Budapeště a nutností prohodit část vozů mezi těmito vlaky do Brna přijíždím deset minut po jedné a samozřejmě noční rozjezdy jsou dávno pryč...a protože další rozjezd jede až ve dvě, strávím poněkud nedobrovolně asi 40 minut v noční čekárně... Domů se tak dostávám skoro o půl třetí.

I přes tento problém s pozdějším příjezdem jsem však s výletem spokojen a těším se na další...-mir-

Poznámka: Všechny fotky jsou od Matouše Danielky, který se mnou cestoval a touto cestou mu děkuji za jejich poskytnutí.

Autor: Miroslav Hruška | neděle 7.7.2013 23:42 | karma článku: 14,44 | přečteno: 1158x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Dopady zlevnění veřejné dopravy na příkladu Brna a okolí

Dnešním článkem navazuji na svůj článek kritizující zavedení slevy 75 % na jízdném. Dnes představím, co přineslo v praxi zavedení slevy pro studenty a seniory především v okolí Brna. Následovat bude malý rozbor dopadů mimo Brno.

21.12.2018 v 20:17 | Karma: 32,21 | Přečteno: 6835x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Výměna místenek u Českých drah - na co si dát pozor aneb co možná nevíte

Už je to skoro rok, co je možné koupit vnitrostátní jízdenku Českých drah a stornovat ji snadněji než dříve. Vrátit se dají jízdenky koupené jak přes e-shop ČD, tak i na pokladně. Je tu však jeden zádrhel, o kterém asi nevíte.

13.8.2018 v 8:30 | Karma: 13,57 | Přečteno: 3474x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

V Brně bude jezdit více klimatizovaných autobusů

Současné horké dny znamenají snížený komfort ve vozidlech MHD obecně. V dálkových autobusech je klimatizace běžná, vozidla MHD ve většině českých měst ji zatím spíše nemají. V Brně však klimatizovaných vozidel bude brzy více.

6.8.2018 v 8:55 | Karma: 8,95 | Přečteno: 390x | Diskuse| Brno

Miroslav Hruška

Makáme ... 75 % sleva na jízdném ... ale za jakou cenu?

Už je to nějaký ten týden, co se na nás z billboardů usmívá premiér Andrej Babiš a snaží se nás s roztaženýma rukama, jež rozhazují, přesvědčit kampaní, že jeho vláda maká. A důkazem je i sleva 75 % na jízdné. Má to ale pár vad.

28.6.2018 v 9:41 | Karma: 20,81 | Přečteno: 3163x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Prezident Zeman jmenoval podruhé Babiše premiérem a "nezklamal" ...

Tak byl Milošem Zemanem dnes podruhé v politickém životě jmenován premiérem této země Andrej Babiš. Nebyl by to ale Miloš Zeman, kdyby si opět nekopnul do médií a trochu si nerozporoval ... ostatně ...

6.6.2018 v 18:46 | Karma: 39,08 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Podporujeme kulturu nahoty. Obec na Sardinii jako první umožní nudistické sňatky

3. května 2024  7:26

Obec San Vero Milis na severu středomořského ostrova Sardinie jako první v Itálii umožní sňatky...

Demonstrace v Tbilisi pokračují. Premiér odvolal návštěvu Spojených států

3. května 2024  7:08

Gruzínská policie začala zatýkat demonstranty, kteří i ve čtvrtek pokračovali v metropoli Tbilisi v...

Izrael zasáhl budovu bezpečnostních sil v Damašku, osm vojáků utrpělo zranění

3. května 2024  6:43

Při izraelském vzdušném úderu byla ve čtvrtek večer zasažena budova syrských bezpečnostních sil na...

Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps

3. května 2024  6:23

Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.