Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trojčata rostou a rostou.

Sourozenci Ion, Zero a Imiev nerostou do výšky. Roste však jejich popularita a věhlas. Kladné zkušenostmi vlastníků mne těší, klesající cena znepokojuje. Po zimním poklesu cen se jedná o nejdostupnější elektromobil na trhu ojetin.

Každému elektromobilistovi je jasné, že dnes budeme hovořit o jednom elektromobilu, který pod svými značkami vyrábějí tři různé automobilky. Citroen, Peugeot a Mitsubishi.

Možná si vzpomenete, že jste je i vy někde viděli stát, nebo jet. Takový úzký, dlouhý, s malými koly. Tichý a beze smradu. Takový divný malý auto – dalo by se říct typický elektromobil.

Tuším, že se jednalo o jedny z prvních elektromobilů, které se u nás daly oficiálně koupit. Vím i o několika majitelích, kteří je koupili nové v ČR a stále je vlastní. Nájezdy mají kolem 70–90 000 km a s auty jsou spokojeni.

Co mi řekli, když jsem se jich ptal na spokojenost:

„Je to malé a přesto rodinné auto, které nás (dva dospělí a dva mladiství) denně vozí v rozsahu 50 až 100 km. Díky automatické převodovce velmi snadno ovladatelné a z důvodu své malé váhy také mrštné auto do městského provozu. S ohledem na své vnější rozměry a veliký rejd předních kol (zadní náhon) nabízí obrovskou výhodu jednoduchého parkování v mezerách mezi ostatními stojícími vozy. Prostě běžně parkuji tam, kde se normální auto nevleze.“

Majitelé Ionů jezdí hlavně po větších městech – dojezd 100–130 km podle stáří baterky a celkového nájezdu. Jsou ale schopni opatrně projet i trasu Praha-Brno a zpět.

Když jsem chtěl, aby mi řekli, co si na tomto typu elektromobilu pochvalují – kromě již známých věcí společných pro všechny elektromobily (nízké náklady na provoz, žádná údržba, tichý, mrštný, rychlý…), tak mne celkem překvapili. Za největší výhodu považují to, že se s ním dá parkovat všude, kde se ostatní nevlezou. Slovy jednoho – stačí i malá škvíra mezi auty a mám zaparkováno. No a v Praze to mám zadarmo.

Parkování zdarma a ve všech zónách po Praze je velkým lákadlem pro hodně řidičů, kteří koupi elektromobilu teprve zvažují. Přitom ojetý Ion (nebo některý z jeho sourozenců) je nejsnazší a nejjednodušší volbou. Před rokem byla jeho cena v bazarech v zahraničí (podle výběru podle mých parametrů) 234 000 Kč (cena s DPH – všechny ceny v článku i grafech uvádím i s daní – tedy ceny konečné).

Koncem února 2018 byla cena o 23 000 Kč nižší. Jestliže proložím spojnici trendu, bude se za rok tento typ elektromobilu prodávat za 188 000 Kč. Spíše ale za ještě méně – v roce 2019 by už měl být konečně elektromobilový přetlak (TM3, Zoe, Škoda eCitigo, nové Citroeny, Opel Ampera a možná už i nějaký nový Číňan).

Ojetý Ion je fungující elektromobil s dojezdem cca 100–120 km. Záležet bude samozřejmě na nájezdu a jak se předchozí majitel staral o baterii. Nabíjel doma (pomalu), nebo na rychlonabíječkách? Začal nabíjet hned po dojezdu, nebo čekal na levnější tarif? Nabíjel doma v teplé garáži, nebo venku na mrazu? Venku za vedra, nebo v chládku garáže? Toto vše má vliv na životnost baterie. 

V některém z minulých článků jsem psal, jak mi vyhovuje e-Up! (ano to je oficiální název elektromobilu).

Podle toho, jak velmi jsou spokojeni majitelé Ionů, jsem nahlodán si tento elektromobil půjčit a vyzkoušet, jestli by to šlo i s ním. Vždyť než jsem nasedl do eUpu!, měl jsem za to, že se s tím ani nedá jezdit.

Pravda, Ion vypadá velmi nedospěle – takové větší dětské autíčko, ale není to jen další z klamů mého myšlení, který mi brání se dobře rozhodnout? Řidiči Q7 a X5 by do takovéhoto auta asi nesedli, ale mám já snad nějaký problém se sebevědomím?

Ještě nedávno existovala v Brně půjčovna elektromobilů, ale nějak se jim to nerentovalo a tak zavřeli a auta rozprodali. Škoda, tam bych se asi domluvil. No nic, pokusím se domluvit na zapůjčení s nějakým elektromobilistou. Za chvíli bude Ampér a tam je elektromobilistů vždycky spousta. Vždy si přijdou poslechnout nějaké nové sliby.

 

A jak je to s cenami, stářím a nájezdem ojetých trojčat?

Mirkův graf vývoje cen ojetých elektromobilů - trojčata

Popis: ceny v EURO s DPH, časový úsek 12/2016-02/2018

Jak je z grafu vidět, ceny trojčat postupně klesají – mírně. Za rok o 23 000 Kč  (11%). Nájezdy postupně rostou – ale co je to 45 000 km oproti Ionům v ČR. Mají najeto kolem 100 000 km a pořád mají dobrou výdrž baterky. Spíš půjde o to zjistit, jak se o baterii staral předchozí majitel. Ukazuje se, že Iony z půjčoven, nebo od autosalonů – předváděcí – mnohdy nejsou dobrou volbou, protože jsou honěny co to dá – bez jakéhokoliv respektu.

Průměrný rok výroby byl 2011 a nyní stoupl o jeden rok na 2012 – tak by to mělo být. Leaf z minulého článku byl asi výjimkou.

No a v příštím článku se pokusím popsat svoje roční zkušenosti s dojezdem elektromobilů. Tak tedy příští pondělí.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 12.3.2018 7:07 | karma článku: 11,82 | přečteno: 404x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 921x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma: 13,39 | Přečteno: 714x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Val Mez 2021

Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.

1.9.2021 v 12:34 | Karma: 12,18 | Přečteno: 464x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Starého psa novým kouskům nenaučíš

To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.

13.8.2021 v 11:13 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

6.8.2021 v 10:06 | Karma: 34,27 | Přečteno: 9505x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik