Malej - ale šikovnej
Nejdříve jsme si půjčili eGolf. Po dvou měsících testování v reálném provozu jsme zjistili, že s eGolfem je dojezd dostatečný – až zbytečně velký – od té doby jezdíme e-up!em. Má menší dojezd, ale také výhodnější pronájem. Nyní s ním jezdíme více než rok. Zkušeností na rozdávání.
Nejprve suchá čísla z prospektů:
Výkon: 60 kW. Zrychlení: 0 – 100 km/h: 12,4 s. Maximální rychlost: 130 km/h. Spotřeba energie: 11,7 kWh/100 km. Kapacita baterií: 18,7 kWh. Dojezd: 160 km NEDC
A pocity po ujetí 30 000 km?
Výkon: dostatečný. Zrychlení skvělé. Maximální rychlost - ještě by to chtělo tak 10 – 20 km rezervu. Spotřeba energie: do 11 kWh/100 km, když se snažím (nebo jedu dlouhé trasy), do 13,5 kWh/100 km, když jezdím kratší trasy a nemusím brát ohled na kapacitu baterie. Kapacita baterií: dostatečná. Dojezd: 100 km po dálnici, 120 – 130 km po okreskách a ve městě.
Automobil je vybaven interní nabíječkou a tak nabiji všude tam, kde je zásuvka. Elektromobil se nabíjí asi tak jako mobil. Strčíte nabíječku do volné zásuvky a nabíjíte. Výdrž baterií – zase tak jako u mobilu. Když přes noc nabijete, tak vám přes den bude dobře sloužit. Když mobil přes den moc používáte – hovory, stahování, internet, navigace – tak baterka slábne a je ho potřeba přes den znovu strčit na nabíječku – asi tak jako u elektromobilu, když ho přes den moc používáte.
Když mobil večer zapomenete dát na nabíječku, tak ho druhý den nelze moc používat – stejně jako když večer zapomenete strčit elektromobil na nabíječku.
Tolik vysvětlení pro naprosté laiky. Elektromobilů je totiž v ČR něco přes 2.000 kousků a mobilů téměř 10.000.000. Mnoho uživatelů mobilů řeší výdrž baterie u svého mobilu - ale nezabrání jim ho využívat. No, to je taky stejné, jako u těch elektromobilů, jenom že ty mobily denně spotřebují daleko více elektrické energie než ty elektromobily – o tom se diskuze nevedou – že kvůli tomu, abychom si mohli telefonovat a emailovat - spalujeme uhlí.
Zatím nikdo neřeší energetický mix u svého mobilu. Nebo snad budete telefonovat méně, abychom nespálili tolik uhlí. Nerozštěpili tolik jader uranu? Že vás to nikdy nenapadlo? Ale o tom, že elektromobily nejsou dost ekologické, na to narážím v článcích, v televizi, v diskuzích neustále.
Když jsem dobře nabíjel elektromobil, tak jsem v červnu 2017 najet 4 632 km v jediném měsíci. Nyní chystám srovnání po jednom roce. Opět červen, ale nyní 2018. Sám jsem zvědav, kam posunou roční zkušenosti spotřebu, počet nabíjení a nájezd kilometrů.
I když e-up! vypadá velmi nedospěle, už jsem si zvykl. U e-golfu jsem se naučil jezdit podle strašičísla. A u e-up!u je strašičíslo zhruba 4 × větší, než u e-Golfu - skvělé. Celkové rozpaky z velikosti vozu a jízdního komfortu překonala rychlost nabíjení. Když jsem na cestě domů poprvé nabíjel na Vystrkově, byl jsem v šoku. Strašičíslo ukazovalo ještě 37 kilometrů dojezd a další údiv přišel, když jsem napojil e-up! na rychlonabíječku. Stav baterie 34 %, doba dobíjení 17 minut – byl jsem zděšen, funguje to nabíjení dobře? Není ta nějaká chyba? Vždyť když jsem s eGolfem jel z Prahy tu stejnou trasu, tak nabíjel na té stejné rychlonabíječce daleko déle! Stihnu si za tak krátkou dobu koupit něco na zub a odskočít na záchod. Vždyť to je rychlejší než čepování LPG u Alfy se kterou jsem jezdil před tím!
Když jsem ještě jezdil Alfou, tak jsem si na trase Praha - Brno oblíbil čerpací stanici LPG v Mirošově, tak jako mnozí ostatní. Když k ní přijedu, bývaly přede mnou tak 2 až 3 auta. Čekací doba na načerpání plynu byla vždy něco mezi 10 a 15 minutami - včetně zaplacení. Nabíjet elektromobil VW e-up! je na Vystrkově tak „rychlé” jako čepování LPG do Alfy - a navíc od Alfy nemohu nikam odejít!
A opravdu, e-up! dobíjel něco přes 20 minut. Do 95 % jde nabíjení velmi rychle, ale posledních 5 % se značně zpomaluje. Já jsem však chtěl nabít na 100 %. Nevěděl jsem, co mě ještě čeká. Dnes mám s e-up!em hlavní trasy najety a tak když pospíchám, málokdy čekám do 100%. Poslední dobou se s ryhlonabíjením „zdržuji“ tak 5 až 10 minut -max.
Když jsem dojel domů, opět zbýval velký dojezd. E-up! mne neustále překvapuje. Krásně se s ním jezdí, úžasně rychle se nabíjí, ve městě se s ním všude vlezu a na dálnici je v pohodě. Stále ale nevím, co bude výhodnější. Pořídit si nový, nebo spíš ojetý.
Rozhodnutí o nákupu se blíží. Proto již více než rok sleduji, jak se vyvíjí ceny s ojetými elektromobily v zahraničí. Tabulky s ojetými elektromobily si vedu z toho důvodu, že čekám na okamžik, kdy se střetne křivka mých potřeb s klesající křivkou ceny. To bude vhodný okamžik pro pořízení elektromobilu. Zatím to vypadá na období konce letních prázdnin 2018, nebo snad v září – tam padají ceny ojetin nejvíce.
Jen krátce ke grafům - v číslech jsou elektromobily pouze z evropského trhu (mimo Estonsko – tak daleko se mi pro elektromobil nevyplatí jet). Funkční, nebourané, podle parametrů, které jsem si stanovil. Nezohledňuji příslušenství. Ceny jsou pro mne jako nejnižší možné, s DPH. Tedy ceny OD, níže si elektromobil koupit spolehlivě neumím. Počítám však s tím, že reálně mohu nakoupit elektromobil o 15 – 20 % dráž - se vším kolem toho – když pojede třeba až z Francie, testování trakčních baterií, papírování, atd.
Jak jsou na tom tedy e-up!y?
Na závěr pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné. První sledovaný měsíc je prosinec 2016, ceny jsou v eurech s DPH. Původní cenově nejnižší použitelný VW e-up!y se daly pořídit v průměru za 16 779 euro. Byly s nájezdem 9 500 km a rokem výroby 2013.
Po roce byly průměrné hodnoty 13 850 euro, nájezd 21 700 km a rok výroby 2014. Nájezd se zvýšil skoro dvakrát a cena padla téměř o pětinu. Na konci měsíce května 2018 se v nabídkách postupně začaly objevovat i e-up!y, které mají najeto zase o něco více a cena je zase lepší. 13 200 Euro, 29 400 km. Cena klesá velmi rovnoměrně. Průměrné nájezdy ojetin jsou zatím směšné. „Můj“ e-up! jezdí skvěle – a to má nalítáno již přes 50.000 km. Brzy proto nastane vhodná doba pro test trakční baterie, abych věděl jak „rychle“ stárne.
Ale o tom zase někdy příště – až po srazu blogerů a po srazu elektromobilistů.
Mirek Matyáš
Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?
No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.
Mirek Matyáš
Elektromobilita JEDÉÉÉ!
Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.
Mirek Matyáš
Val Mez 2021
Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.
Mirek Matyáš
Starého psa novým kouskům nenaučíš
To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.
Mirek Matyáš
33 a 3/4 TEMELÍNŮ?
Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz