Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.

Návratnost – to je klíčové slovo elektromobilistů. Když si koupím elektromobil, za kolik elektrických kilometrů se mi to vrátí? Pořídím na dům fotovoltaiku – kdy se mi to zaplatí? Když si koupím trakční baterie k elektrárně, kdy to budu mít zpět? Kdy to začne vydělávat?  A vo tom to je.

Alfou a omegou odpovědí na tyto otázky je: Kolik platím za jednu kilowatthodinu?

Na jednoduchou otázku je ale složitá odpověď. Vím, že mnoho lidí se nedostane ke spolehlivému výsledku. I já to zkouším max. jedenkrát za dva roky. Abych to vypočítal a taky pochopil, musím vždy přečíst spoustu stran textu. Taky má ta vaše faktura spoustu stran? Po pečlivém přečtení nevíte, o čem to bylo? Nebaví Vás celkový příběh, nechápete zápletku a cítíte, že se někde mezi řádky ukrývá zločin! No a po několikátém přečtení nechápete děj, nerozumíte souvislostem?

Láká Vás dobrodružství?  Jdeme do toho!

„Moje“ faktura má celkem 7 stran. „Můj“ dodavatel elektrické energie poslal vyúčtování za období 11.09.2019 až 09.09.2020.

V seriálu o elektromobilitě, který zveřejňuji na blogu, budu navazovat na tyto čísla, proto považuji za vhodné se s nimi seznámit blíže. 

Na začátek je nutno říci, že je to sice „můj“ dodavatel elektrické energie, ale nevybral jsem si ho. Byl mi vlastně vnucen a vnímám ho jako pokračování podvodu, který realizoval předchozí dodavatel.

Dostali jsme se v roce 2017 do situace, která pro naši rodinu neměla dobré řešení. Po krachu původního dodavatele el. energie jsme měli na výběr několik možností. Z nichž ovšem žádná nebyla dobrá. Nakonec jsme zvolili cestu nejmenšího odporu (nejmenší námahy) a „jeli dál“.

Když dnes od kolegů elektromobilistů slyším, co se na trhu s energiemi děje, co všechno obchodníci zkouší a co si mohou dovolit, žasnu. To, s čím mám osobní zkušenost, se zdá být slabým odvarem.

Ale o tricích obchodníků bude jiný blog. Nyní zpět k literatuře faktu(r).

"Můj" dodavatel mi poslal sedmistrannou fakturu. Pracovně jsem si je nazval:

  1. ZAPLAŤ!
  2. Koukni za co platíš!
  3. Historie, Platby – uhrazeno, Detaily
  4.  Vyúčtování distribuce, Vyúčtování REG služeb, OZE + KVET
  5. Rozpis budoucích plateb
  6. Původ energie
  7. Odměna

Nebudu Vás nudit a zastavím se pouze u strany 4, kde je detailní rozúčtování- viz obr.

Po zhlédnutí rozpisu naleznete dole několik tipů na úsporu:

BLOG 77 Faktura - rozúčtování

A - cena za distribuci VT + NT (Vysoký Tarif + Nízký Tarif)

B - cena za příkon

C - cena za regulované služby

D – Sazba

E – velikost jističe

? – a kde se vzalo tohle!!!

Kdo mi poradí, kde se vzalo „?“  Na ostatních stranách faktury jsem nikde nenašel částku 11.827,92 Kč (ani s DPH).

 

Možné úspory:

Elektromobilita mi umožňuje změnit velikost jističe z 3 x 25A na 3 x10, dokonce i na 1 x 10A – kdyby to šlo. To je roční úspora cca 1.000,- Kč.

Vyšší úsporu mě ovšem přinese změna sazby. Z D25d na D 57d. Jednoduše řečeno, místo toho, abych platil v D25d 16 hodin VT a 8 hodin NT, budu platit v D57d 4 hodin VT a 20 hodin NT. Úspora 8.278,64 Kč za rok.

K tomu připočteme změnu dodavatele, protože když je dělána odpovědně, tak se vždy vyplatí. To je úspora dalších cca 2.000,- Kč za rok.

Celkem tedy asi 13.000,- Kč. Vyplatí se to? Třikrát zvednout telefon?

Faktura od dodavatele, kterou je nutné pár hodin luštit jasně ukazuje na příklad klamání mysli. Psal jsem o tom v jednom z předchozích blogů o eMouše k nahlédnutí ZDE.

Když se mi povedou všechny tři kroky – Změna jističe, Změna sazby a Změna dodavatele, úspora bude cca 30%

Cena za jednu kilowatt hodinu 2,49 Kč místo 3,65 Kč!

 

Kdy začnu?

V pondělí! A zvládnu hned všechny tři telefonáty!

Čtenáři tohoto blogu se tak budou postupně dozvídat, jak mi to jde, jaké jsou „čekací doby“ a jaké kličky na mě budou zkoušet dodavatelé a jejich obchodníci. Držte si klobouky, dobrodružství začíná.

Co třeba srovnání cen dodavatelů el. energie – v příštím blogu. Bude to detektivní činnost, nebo spíše kovbojka?

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Mirek Matyáš | pátek 26.2.2021 9:09 | karma článku: 28,28 | přečteno: 1614x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 485x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1294x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1249x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1132x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 700x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

ANALÝZA: Terorismus se vyplácí, vzkázali Palestincům. Gesto ve špatnou dobu

24. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Je to vzácnost, když Izraelci od rána vědí, co je ten den čeká. Ve středu to tak bylo. Od rána byly...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Rozhodněte o vítězi ankety Bloger roku 2023, hlasujte do konce května

24. května 2024

Anketa Bloger roku 2023 je ve finále a o vítězi se rozhodne do konce května. Právě do posledního...

Na Mallorce se zřítila restaurace. Nejméně čtyři lidé zemřeli, desítky zraněných

23. května 2024  22:48

Po pádu části budovy přímořské restaurace ve městě Palma na španělském ostrově Mallorca večer...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1142x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik