Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Je e-mobilita realita?

Sedm měsíců každodenního cestování elektromobilem. Některé otázky jsou zodpovězeny, ale přibyly nové. A je jich dokonce víc než předtím.

Přátelé mě popohánějí, abych už zase něco napsal. Nejlépe o tom, jak jsem někde zůstal viset s prázdnými bateriemi, nebo kdy mi bylo nejvíc ouzko. Někteří elektromobilisté se na mě zlobí, že to píšu moc černě a kámoši, co jezdí ve spalovácích se mi naopak smějí, že to píšu moc růžové. Tak nevím. Rozhodně to není tak, jak někteří říkají, že přechod ze spalováku na elektromobil prakticky nepoznáte a že je vše oukej. U mě to tak určitě nebylo, bylo to mnohdy ouvej. Změna u mne byla celkem velká a na některé otázky zatím neznám odpověď. Budu na ně asi muset přijít sám, protože nelze čerpat ze zkušeností, které v ČR prostě nejsou.

Jak jsem slíbil, přináším detailní vyhodnocení jednoho měsíce ježdění elektromobilem. Nejprve jsem ho ukázal kolegům na setkání elektromobilistů v Olomouci. Donesl jsem vyhodnocení za červen 2017. To proto, že v červnu jsem najel nejvíc, celkem 4 632 ekm. Doma jsem nabil 295 kWh a na cestách ještě dalších 292 kWh. Průměrná spotřeba je tedy 12,67 kWh na 100 km, což si myslím, že je dobré, jelikož VW udává 11,7 kWh podle NECD. Ta tedy není ani o 10 % nižší, než co jsem naměřil u sebe. A cena za jeden kilometr? Cena za jeden kilometr - čistě za palivo - je pouze 0,45 Kč. To je samozřejmě směšná cena, protože Brno – Praha a zpět je bratru za sto devadesát korun. Kdo by to nebral?

Realita je ovšem jiná. Jak jsem už psal, zajímají mne celkové náklady včetně pronájmu elektromobilu, pojištění, dálniční známky, ceny za paušály u elektronabíječek, platby za dobíjení mimo předplacené sítě, ceny dobíjení na Slovensku, pořízení domácí nabíjecí stanice, měření a všeho ostatního, co mi umožňuje jezdit. U elektromobilu jsou to především čipové karty emobility a PRE a také platby na evmapách a občas nějaká ta platba v zahraničí.

Tak jsem to spočítal – celkem 19 751 Kč bez DPH za vše. Tedy 4,26 Kč za jeden kilometr. To je super.

Tabulka - Údaje pro výpočet TCO ceny na 1 km 

BLOG tabulka TCO

Předpokládal jsem, že to bude horší.  Hlavně jsem ani nedoufal, že mi tak malé auto umožní tak velký nájezd, a že mne nebude časté nabíjení omezovat. Přes noc jsem doma (nebo na hotelech) nabíjel třicetkrát – každou noc. Mimo to jsem za měsíc červen 2017 nabíjel ještě 47 x. Někdy mi umožnil nabíjet zákazník během celého pracovního pobytu u něj, ale většinou to byly rychlonabíječky na 10 – 20 minut. Někdy jsem se stavil jen tak ze zvyku na 5 minut a docvrknul jsem 2 kWh. 

Ano, plánuji cesty jinak, ale nedá se říct, že mě to omezuje. Dokonce se mi zdá, že jsem díky způsobu jízdy s elektromobilem odpočatější a efektivnější. Jízda elektromobilem je velká změna a ze začátku tak trochu dobrodrůžo. Připravte se na to, že elektromobil náležitě využijete až po dvouměsíčním používání. Když budete jezdit dennodenně, tak možná za měsíc a půl. Já jsem například až po dvou měsících řadil na automatu zpaměti, aniž bych se musel dívat, kde je zpátečka.

Na setkání elektromobilistů jsem chtěl získat ještě nějaké odpovědi na otázky, které se vyskytly při provozu a které mne trápí.

Chtěl jsem se zeptat zkušenějších na pár problémů. Byl jsem ale velmi překvapen, když jsem zjistil, že mám téměř největší zkušenosti, protože mám za rok 2017 najeto prakticky nejvíc.  Víc mají najeto jen ti, co používají elektromobily jako taxíky nebo na dlouhé cesty do zahraničí, a ti zase řeší úplně jiné věci než já.

Když jsem pak ukázal kolegům čísla z reálného provozu a hlavně detailní vyhodnocení a grafy, ze kterých vyplývá, že ježdění elektromobilem je nejenom čisté, ekologické, ale i ekonomické, bylo rozhodnuto, že půjdu za asociaci referovat o svých zkušenostech na konference. Ať tam něco řeknu, když mám najeto tolik kilometrů a mám tak pěkné tabulky a grafy. 

Viset jsem nikde nezůstal a tak mi bylo největší ouzko právě na těch konferencích. Tak ouzko mi s elektromobilem ještě nikdy nebylo. Představte si tu hrůzu. Já, introvert přeučený na extroverta, se mám postavit před sto lidí a něco jim povídat. No to bude katastrofa! Pečlivě jsem si tedy připravil materiály o tom, jak jsem v červnu jezdil. V PowerPointu – s obrázky, animacemi, grafy i tabulkami. Prostě krása střídala nádheru.

Konferencí o elektromobilitě je nyní jako hub po dešti. To víte, tehdy bylo před volbami a tak bylo žádoucí vše, co je čisté, ekologické a moderní.  Vždyť slíbit se dá všechno. Tak to fungovalo vždy a vždy také bude. Naštěstí jsem byl na konferencích, které dávaly smysl.

Podle ohlasů byla moje prezentace přínosem a data z ní si vyžádalo mnoho posluchačů a dokonce i přednášejících. Budou jim složit k podpoře elektromobility – a to mne těší.

Zajímalo mne, kdo přijal pozvání na tyto konference a jaké mají povědomí o elektromobilitě. Proto jsem v Praze i Olomouci rozdal účastníkům anketu. Na anketním lístku bylo napsáno „Sdělte nám pět důvodů, které Vám osobně brání pořídit si elektromobil“ a bylo ponecháno volné místo pro pět odpovědí. Někteří účastníci vypsali pouze dva důvody, ale našli se i tací, kteří našli hned osm důvodů.

Hitparáda nejčastějších důvodů, které brání lidem v pořízení elektromobilu.

  1. Vysoká pořizovací cena                                        33x

  2. Malá síť dobíjecích stanic                                     31x

  3. Malá dojezdová vzdálenost                                  25x

  4. Dlouhé dobíjení                                                     11x

  5. Malý výběr modelů                                                10x

  6. Malá životnost baterie                                             5x

  7. Stávající vůz                                                            4x

  8. Dlouhá doba dodání                                                3x

  9. Ekologicky zátěžový                                                3x

10. Vysoké náklady na náhr. díly, údržbu                      3x

11. Nemám možnost garážování                                   3x

12. Žádné podpůrné benefity                                         2x

13. Chybí servisní sítě                                                    2x

14. Malá dostupnost na trhu                                           2x

 

Ostatní důvody byly po jednom a nebyly moc zajímavé. Top 14 obsahuje naprostou většinu důvodů z necelých 50 odevzdaných anket. Jedná se většinou o důvody pramenící z neznalosti nebo neinformovanosti o daných tématech a účastníci konferencí je měli většinou pouze z doslechu, nikoli z osobních zkušeností. Z toho je vidět, jaké bludy se šíří internetem. Jestli by opravdu pro podporu elektromobility nebylo lepší všechny ty internety zakázat!

 

Místo plošného zákazu se však raději pokusím dát každé pondělí ráno na blog jedno téma. Asi to budu brát postupně odshora nebo vyberu témata, která spolu těsněji souvisí - 2, 3 a 4 mi dávají dohromady smysl.

Jestli chcete, napište mi do diskuze, které téma tam chybí, nebo které Vás nejvíce zajímá, pokusím se ho upřednostnit. Myslím, že s těmi tématy vydržím tak do Vánoc. Pak zvolním. Určitě tam bude i článek o tom, jak se jezdí elektromobilem v zimě. Ale v prosinci bych chtěl vyzkoušet něco jiného než VW. Jejich produkty již mám celkem osahané a vím co a jak. Rád bych do června 2018, kdy počítám, že začnou padat ceny, vyzkoušel ještě BMW i3 a Nissan Leaf. Možná by se hodila i Zoe a nová Ampera, ale ty se k nám ještě oficiálně nedováží.

Ostatní elektroauta zkoušet nepotřebuji, protože se nestrefují do mých potřeb, nebo jsou jejich ceny mimo moji realitu.

Kolegové mne žádali, ať články uveřejňuji každé pondělí ráno, ať mají na poradách co číst a o čem diskutovat. Tak mi držte palce, ať to do příštího pondělí těmi dvěma prsty zvládnu. :)

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 30.10.2017 7:47 | karma článku: 14,27 | přečteno: 771x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Jak je to nyní s podporou fotovoltaiky na rodinné domy?

No zatím přesně nevíme, jen tušíme, že to bude lepší než minulá výzva. Dnes se na to pokusím jít jinak. Místo lamentování jak by - co by za 20 let kdyby ... se pokusím udělat reálný příklad, jak to by to mohlo být již za dva týdny.

29.9.2021 v 9:33 | Karma: 14,87 | Přečteno: 921x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Elektromobilita JEDÉÉÉ!

Ne to bych kecal, doslova se VALÍ! Takový mám pocit z událostí posledních dnů. Co se událo? Podívejme se na to.

27.9.2021 v 9:49 | Karma: 13,39 | Přečteno: 714x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Val Mez 2021

Dnes jen samé dobré zprávy - skoro. Dokonce jsme našli odpovědi na některé zapeklité otázky z minulých diskuzí. Začneme ale tou jedinou nepříjemnou zprávou. Elektromobilisté se už na náměstí ve Valašském Meziříčí NEVLEZOU.

1.9.2021 v 12:34 | Karma: 12,18 | Přečteno: 464x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Mirek Matyáš

Starého psa novým kouskům nenaučíš

To jsem si uvědomil při reakcích na minulý blog. Tak kontroverzní ohlasy na pouhá tři čísla. Přes 9 000 zobrazení a více než 350 diskuzních příspěvků. Má smysl diskutovat o snadno ověřitelných číslech? Asi ano.

13.8.2021 v 11:13 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1009x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

33 a 3/4 TEMELÍNŮ?

Trochu jako komedie zní nářky expertů na všechno, kteří nerozumí elektromobilitě. Pojďte se zasmát s námi, s elektromobilisty.

6.8.2021 v 10:06 | Karma: 34,27 | Přečteno: 9505x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik