Jak to tedy s tou elektromobilitou doopravdy je.
Elektromobil používám už 10 měsíců. Je to málo, nebo hodně na nějaké hodnocení?
První týden jsem byl vyvalenej úplně ze všeho. Po dvou týdnech mě přestalo bavit neustálé vytahování a sklízení nabíječky. Po třech týdnech jsem přestal na automatu „řadit“ dvojku.
Po měsíci jsem začínal mít jistotu s řazením zpátečky, i když poslepu to trvalo další měsíc. Za měsíc a půl jsem se naučil pouštět rádio z MP3. Toto bych se jistě asi naučil i dřív, ale jaksi na to nebyl čas.
No a po dvou měsících jsem znal i místa, kde dobiju u kámošů. V Říčanech u Tondy a na tenisu a ještě u Petra. V Říčkách u Zdenka, u Jirky v Rosicích, u Leoše v Příbrami, u dědy v Blansku, u Jožky na Češkovicích a po pár týdnech jsem měl zmapované i zákazníky. Boskovice, Prostějov, Uherský Brod, Uherské Hradiště, Blansko, Praha, Bílovice, Češkovice, Brno, Bratislava, .. tam všude mi zákazníci umožní nabíjet během servisu, někdy i mimo to.
Po třech měsících jsem přelepil strašičíslo a orientoval se pouze pomocí ukazatele stavu baterie.
Po čtyřech měsících jsem neměl problém jezdit v okolí Brna s jistotou a bez obav. Věděl jsem, kde jsou nabíječky, kolik energie mi v bateriích zbývá, abych dojel tam, kam potřebuji, znal jsem nejčastější elektromobilisty u nabíječek a znal jsem i jejich časy, kdy obvykle nabíjejí. Cesty Brno okolí – prostě pohoda. Takovej ten divnej pocit, že někde nedojedu při delších cestách, mne opustil někde po šesti až sedmi měsících.
Mimo to jsem zvládl elektromobilem zajet za dodavatelem do Maďarska a ohledně nového vzdělávacího projektu jsem zajel i do Polska. A když si vzpomenu na domluvu o nabíjení na hotelu – „šukat kontakt“ (hledat zásuvku) – tak se vždy musím smát. Jó ti Poláci si s elektromobily ale užijó. To byla sranda, asi tam ještě zajedu začátkem února.
V červnu jsem si udělal takový kontrolní měsíc. Už jsem měl dostatek zkušeností a měl jsem ověřeno, že dojedu téměř všude.
Celý měsíc jsem upřednostňoval elektromobil a jel jsem i tam, kam bych asi normálně jel vlakem, nebo bych cesty rozložil jinak. Ale chtěl jsem vyzkoušet co a jak. U nabíječek jsem vše fotil, třeba po připojení nabíječky odhad délky nabíjení a po nabití jaký byl reálný čas a taky kolik energie jsem načerpal. No a samozřejmě i tachometr v autě abych viděl při kolika kilometrech jsem nabíjel a taky ten zbývající dojezd. Pro statistiky mám všechno.
Nebylo to ale až tak jednoduché. U některých nabíječek tam údaj moc dlouho nezůstane – než zaostříte tak je pryč. Některé nabíječky tento údaj vůbec neukazují a tak jsem ho musel dopočítávat. Protože se většinou jednalo o 16A 230V, tak to celkem šlo. U některých nabíječek není displej dobře vidět, když na něj svítí slunko, na jiných jo to naopak, když je tma. No ale nějak jsem ty statistiky dal dohromady. Kontrolní součty vyšly, tak by to mělo být celkem vypovídající.
Jen pár poznámek k technice měření. Ujeté kilometry jsem bral z tachometru elektromobilu. Kontrolní součty (spotřeba kWh za měsíc taky z auta – z multifunkčního displeje /Garmin/). Údaje o nabíjení jsem získal z jednotlivých nabíječek, popřípadě jsem je dopočítal. Nabíjení přes noc na hotelech jsem odhadl podle toho, kolik byl zbytek v bateriích po dojezdu před nabíjením. Přes noc jsem nabíjel vždy do plna. No a doma jsem odečítal na walboxu stavy vždy k prvnímu v měsíci. Netušil jsem, jaká to bude práce, vše najít, spočítat a dát do tabulek.
Je potřeba si uvědomit, že měřáky co měří na nabíječkách a u mě doma mají určitou třídu přesnosti, kterou nemám šanci ověřit. Proto počítám s tím, že výsledky mohou být v rozmezí plus mínus deset procent. Doma mám zapojen online monitor měření elektrické energie po jednotlivých fázích a samostatně měřím i nabíječku. Tady mi to sedí na dvou měřácích s rozdílem 2%. Takže v pohodě.
Tabulka je celkem jasná. Jen malé vysvětlení k barvičkám. Pro lepší přehled jsem každou nabíječku označil jinou barvou. Blankytně modrá je u mne doma. Červená JPN v Brně na Hviezdoslavově, zelená je v Brně u áček, šedá jsou Sekule na Slovensku, námořnická modrá je Vystrkov, růžovoučká je Duhová v Praze, hnědá jsou hotely, cihlová je brněnská Vaňkovka, magenta Eurovia na Slovensku, šedý Borymall na Slovensku. Žlutá je Rami ve Vyškově, modro zelená je Prostějov u Andreje, fialově je to u zákazníků, oranžově je kolega v Poličce. Tmavě zelená je tenis v Říčanech a světle hnědý je Burger King v Praze na Chodovské.
Doufám, že tabulka je přehledná. Nějak mi nešla snadno formátovat, tak doufám, že se v ní neztratíte. Z toho rychlonabíječky jsou JPN, áčka, Duhová, Vystrkov, Borymall, BK a Sekule.
Jen malá rekapitulace. Nabíjel jsem 30 krát přes noc a 47 krát přes den. Celkem 77 krát. Přes noc mi to bylo jedno, že je to pomalu a dlouze, ráno jsem měl vždy plnou.
Na cestách jsem se přizpůsobil tomu, že budu nabíjet. Vzal jsem si práci s sebou, a tak to pro mě nebyla ztráta času. Emaily, nabídky, články, analýzy, projekty, to vše se dá při nabíjení zvládnout.
Některé cesty byly dlouhé, některé krátké, ale vždy jsem dojel. Ekonomicky je tento měsíc vyhodnocen v některém z předchozích článků. Vyšel lépe než spalovák.
Tak co, jak to s tou elektromobilitou doopravdy je.
Reálný provoz elektromobilu 2017-06
2017 | Počátek | Konec | Ujeto | Nabíjení | Nabíjení1 | Nabíjení2 | Nabíjení3 | Nabíjení4 | Nabíjení5 | Nabíjení6 | Stanice |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Červen | km | km | km | noční | kWh | kWh | kWh | kWh | kWh | kWh | |
1 | 22104 | 22147 | 43 | ||||||||
2 | 22147 | 22318 | 171 | 15,00 | 3,65 | 1,67 | 1,84 | ||||
3 | 22318 | 22353 | 35 | 3,00 | |||||||
4 | 22353 | 22463 | 110 | 5,00 | |||||||
5 | 22463 | 22804 | 341 | 9,59 | 5,00 | 0,00 | 10,36 | ||||
6 | 22804 | 22983 | 179 | 5,20 | 10,10 | ||||||
7 | 22983 | 23152 | 169 | 4,80 | 7,97 | ||||||
8 | 23152 | 23412 | 260 | 3,68 | 1,00 | 2,50 | 14,72 | ||||
9 | 23412 | 23432 | 20 | ||||||||
10 | 23432 | 23508 | 76 | ||||||||
11 | 23508 | 23568 | 60 | ||||||||
12 | 23568 | 23672 | 104 | 1,40 | |||||||
13 | 23672 | 23819 | 147 | 8,00 | |||||||
14 | 23819 | 24425 | 606 | 2,86 | 5,00 | 14,03 | 12,87 | 9,32 | 11,46 | ||
15 | 24425 | 24593 | 168 | ||||||||
16 | 24593 | 24705 | 112 | ||||||||
17 | 24705 | 24813 | 108 | ||||||||
18 | 24813 | 24934 | 121 | 13,00 | |||||||
19 | 24934 | 25351 | 417 | 7,01 | 8,65 | 4,00 | 12,49 | 1,40 | 10,12 | ||
20 | 25351 | 25469 | 118 | ||||||||
21 | 25469 | 25595 | 126 | 1,20 | 8,65 | ||||||
22 | 25595 | 25784 | 189 | 1,84 | 4,76 | 1,84 | |||||
23 | 25784 | 25922 | 138 | 9,37 | |||||||
24 | 25922 | 25979 | 57 | ||||||||
25 | 25979 | 25051 | 72 | ||||||||
26 | 26051 | 26172 | 121 | 2,15 | 9,38 | ||||||
27 | 26172 | 26187 | 15 | ||||||||
28 | 26287 | 26397 | 210 | ||||||||
29 | 26397 | 26558 | 161 | 11,19 | 6,44 | 0,2 | |||||
30 | 26558 | 26736 | 178 | 2,5 | 14,39 | 1,4 | |||||
Celkem | 4632 | 4632 | 31,00 | 92,52 | 93,02 | 25,81 | 50,44 | 10,72 | 21,58 |
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží
V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny
Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu
Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku
Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Mirek Matyáš
Zvracející Ostravačky
Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali
Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní
Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...
Izraelské tanky vjely do Rafáhu. Svědci je hlásí od mešity Al-Awda, armáda mlčí
Izraelské tanky vjely do centra Rafáhu na jihu Pásma Gazy, informuje Reuters s odkazem na svědky z...
Stehlíková se nemusí omlouvat za výroky o Zemanově zdraví, rozhodl soud
Aktualizujeme Soud zamítl žalobu bývalého prezidenta Miloše Zemana na lékařku Džamilu Stehlíkovou kvůli jejím...
Devět mrtvých kvůli ohni. Soudí ředitele domova pro postižené, vinu odmítá
Okresní soud v Chomutově začal projednávat případ tragického požáru v domově pro mentálně postižené...
Pavel do Jordánska přivezl tunu sušeného mléka pro děti v Gaze
Česko by se mělo připojit k těm, kdo usilují o co nejdřívější zastavení konfliktu v Gaze, je...
Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.
Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1142x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz