Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Co si takhle koupit elektromobil? Vojetej.

Většina řidičů v ČR jezdí nějakou vojetou károu. V roce 2017 byly nově registrované automobily zhruba tak na půl s ojetými. Tak proč si nekoupit starší elektromobil?

V těchto dnech se na internetu objevila čísla, jak jsme nakupovali automobily minulý rok. Nově registrovaných bylo 271 595, nových a ojetých bylo 170 634 (zdroj SDA). Spolu s těmi, kteří kupovali auta ojetá v ČR (cca. 550 000 – odhad), je každému jasné, že ČR není rájem nových automobilů.

Stačí se postavit k silnici, podívat se a přičichnout. Nic tady nevoní a novotou už vůbec ne. Průměrné stáří bratru patnáct let. Tak proč si nekoupit starší elektromobil, když na nový nemám?

To byla otázka, která mě napadla právě před rokem, když jsem po bazarech hledal náhradu za naši skvělou Alfu. Krásnou, spolehlivou, s nízkými náklady.

A protože se nerad rozhoduji zbrkle a na základě emocí, vím, že pořízení ojetého elektromobilu má svůj čas. Při rozhodování o částkách nad 50.000,- Kč mám vyhrazen čas tří měsíců. Již mnohokrát se mi to vyplatilo. Emoce vyvanou, počáteční nadšení je pryč a zboží za neodolatelné slevy je ještě levnější. Mám vyzkoušeno, že když takto odložím a „pozdržím“ nákup, dokážu si pořídit stejně kvalitní zboží zhruba o 15 % levněji – a to se vyplatí.

Navíc některé výzkumy prokazují, že člověk, který se dokáže při nákupu sám dobře rozhodnout, je pak se zbožím spokojenější a je i šťastnější. Nemusí pak být manipulován svým vlastnickým klamem – vždyť víte, jak jsou klamáni lidem kolem Vás. Že nakoupili úžasné zboží, že je jedinečné, pořídili ho výhodně, nebo je to nejspolehlivější, nejúspornější, nejkrásnější, moderní, in  ...  a všichni – nebo alespoň většina ostatních kolem nich to vidí jinak.

Zabýval jsem se mentálními klamy a nejvíc mě před pár lety překvapilo, jak fungují na mně osobně. Na člověkovi, který se jimi zabýval. Jak snadno se od „obchodníků s deštěm“ nechám nachytat. Věnoval jsem nesmírné úsilí tomu, abych již nebyl „holubem“.

Proto jsem si začal zaznamenávat, jak je to z cenami ojetých elektromobilů u nás a v cizině. Je to již rok, co sleduji trh. Před rokem jsem nevěděl, který z elektromobilů je pro mne vhodný. Proto jsem si značil VW e-up!, VW eGolf, tři bratry od Citroenu, Peugeotu a Mitsubishi (C-Zero, Ion a i-MiEV), BMW i3, potom samozřejmě Leaf od Nissanu jako nejprodávanější elektromobil v Evropě a Teslu. Ta není reálně v mých možnostech, ani o ní neuvažuji, ale beru ji jako etalon na trhu. Ona je leadrem v technologiích, pokroku a ve změně myšlení. Ona již dlouhou dobu ukazuje ostatním, jak má vypadat elektromobil a hlavně elektromobilita. Jako jediný výrobce buduje pro elektromobily i síť nabíjecích stanic.

Musím se usmívat, jak občas někteří šéfové velkých evropských automobilek vystoupí a jako cíl si stanoví do pár roků srovnat s Teslou krok. Jak budou chrlit nové modely a že třetina jejich produkce bude na baterky. Zdá se mi, že čím větší korporace, tím více jsou z cesty. Ale ruku na srdce, na jejich místě by asi všichni říkali totéž – jen se zalíbit akcionářům a správní radě.

ZPĚT K ELEKTROMOBILŮM.

Tabulky s ojetými elektromobily si vedu z toho důvodu, že čekám na okamžik, kdy se střetne křivka mých potřeb s křivkou ceny. To bude vhodný okamžik pro pořízení elektromobilu.

Za rok se mnoho změnilo. Ceny padají velmi rychle a přibyly i nové elektromobily, o kterých jsem předtím neuvažoval a nezahrnul je do statistik. KIA Soul EV, Hyundai IONIQ, Fiat 500e. Naštěstí se dají aproximovat do grafů, co již mám. Křivky vypadají velmi podobně a mají stejný sklon.

Začátkem každého měsíce sbírám nové údaje a tak každé první pondělí dám na blog data o dalším typu elektromobilu, ať se máte na co těšit.

Chtěl bych předejít vášnivým diskuzím, proto si metodiku nechám pro sebe. Do statistik zahrnuji vozy, které jsou vhodné pro mne, podle mých kritérií. Respektuji, že každý může mít jiná.  Jen krátce - v číslech jsou elektromobily pouze z evropského trhu (mimo Estonsko), funkční, podle parametrů, které jsem si stanovil.  Nezohledňuji příslušenství. Ceny jsou pro mne jako nejnižší možné, s DPH. Tedy ceny OD, níže si elektromobil koupit spolehlivě neumím. Počítám však s tím, že reálně mohu nakoupit elektromobil o 10 – 15% dráž - se vším kolem toho – když pojede třeba až z Francie, testování trakčních baterií, atd.

U TESLY jsou tedy v jedné křivce započítány všechny modely S ( 60,70,75,85,90,100, Performance, Ludicrous, AWD, s autopilotem i bez něj, …). Lze však předpokládat, že cenová křivka odráží jen ty nejočesanější modely z nich.     

Ostatní typy elektromobilů, které uvedu později na blogu se pokusím popsat podrobněji, včetně zkušeností uživatelů. O TESLE model S je toho na internetu spousta, tak jen krátce.

Model S byl ohlášen v roce 2008 a představen v roce 2009 (před devíti lety). Jen na okraj - tuto dobu chtějí dohnat za pár let ty automobilky, co přijdou na trh v roce 2021 s úžasnými elektromobily, co zaplaví trh. Hahaha.

První zákazníci obdrželi vůz Tesla S v roce 2012. V roce 2013 získala Tesla S ocenění Automobil roku (Automobile Magazine).

Mirkův graf vývoje cen ojetých elektromobilů TESLA S

Mirkův graf vývoje cen ojetých elektromobilů TESLA S

Popis: ceny v EURO s DPH, časový úsek 12/2016 - 12/2017

Na závěr jen pár informací, které nejsou z grafu příliš patrné.

První sledovaný měsíc je prosinec 2016. Původní cenově nejnižší použitelné Tesly se daly pořídit v průměru za 63 467 Euro. Byly s nájezdem 61 000 km a rokem výroby 2013.

Po roce byly průměrné hodnoty 41 095 Euro, 260 000 km a 2014 rok výroby.

Když to vezmeme selským rozumem – za rok se ročník prodávaných aut zvedl o rok. Ojeté Tesly S byly každým měsícem levnější o cca. 45 000 Kč (1 721 Euro). Za rok 2017 je to přes půl milionu! Celý rok 2017 se nájezd nejlevněji prodávaných Tesel pohyboval mezi 60 – 80 000 kilometry. Poslední měsíc skočil nájezd (v mých tabulkách – ne celkově na trhu) na 260 000 km vlivem prodeje mnoha Tesel z několika firemních flotil. V současné době je v Evropě na prodej něco okolo 350 ojetých Tesel model S a tak je velmi pravděpodobné, že ceny budou i nadále klesat.

Čísla jsou velmi zajímavá. A co teprve, až začne fungovat konkurence a až přijde Tesla model 3. To bude cenové padáníčko.

Počítám, že tak po prázdninách by se mi mohly protnout křivky na e-upu, Leafu, nebo eGolfu.

Po Novém roce – až když jsem měl hotová čísla, volali mi dva ekamarádi - o čem zase budu psát a prý jestli nechcu Teslu ze spolehlivého zdroje. Jeden nabízel bílou, druhý modrou. Jedna lehce pod milion, druhá lehce nad.  Jedna s Autopilotem, druhá bez. Tak že by se mi ty křivky potkaly dřív?

No a pár třešniček nakonec.

Pro ty, kteří mi do diskuze psali, že na dálnicích nelze efektivně provozovat elektromobily, protože se zacpou nabíječky, doporučuji toto video: https://www.youtube.com/watch?v=0OE4BnTh69c

No a takhle to dopadá, když s Teslou X chtějí vyjet mírný zasněžený kopec – když má řádně naloženo:

https://www.facebook.com/kconner5/videos/vb.1608092256/10213150791356894/?type=2&video_source=user_video_tab

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 8.1.2018 7:07 | karma článku: 16,77 | přečteno: 1269x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 485x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1294x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1249x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1132x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 700x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

Rusko v noci udeřilo na západě Ukrajiny. Útok na hypermarket má 16 obětí

26. května 2024  7:20,  aktualizováno  16:20

Sledujeme online Počet obětí sobotního ruského vzdušného útoku na hypermarket v ukrajinském městě Charkov vzrostl na...

První státní návštěva po 24 letech. Macrona přivítali v Německu

26. května 2024  16:14

Francouzský prezident Emmanuel Macron v neděli odpoledne zahájil třídenní návštěvu Německa. Je to...

Damoklův meč jménem NIS2. Dopadne na ajťáky, vadí i mobilním operátorům

26. května 2024  15:38

Evropská směrnice o kyberbezpečnosti (NIS2), kterou má na starosti Národní úřad pro kybernetickou a...

VIDEA TÝDNE: Bitka po finále poháru, let hrůzy a supercela v Litomyšli

26. května 2024  15:12

Fanoušci po finále fotbalového poháru neudrželi nervy na uzdě a vtrhli na hrací plochu, kde došlo k...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA
Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1142x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik