- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pohled jiný říká, že šedesát procent dvacetiletých lidí udělá přijímací zkoušky na nějakou vysokou školu, devětasedmdesát procent studentů v posledním ročníku střední školy odmaturuje. Stejné procento těch, co se na vysokou školu hlásí, udělá přijímací zkoušky. Z pohledu těchto čísel se dá vyvodit mnohé. Důležitý je však pro mne fakt, že kvantitativní ukazatele nejsou zase až tak podstatné. Důležitější je celková úroveň vzdělanosti a to, jak bude zachována.
Nad tímto tématem se v poslední době zamýšlím už potřetí. Tentokrát si kladu otázku, jak stát v reálném životě vzdělání podporuje. Jakou má vůbec představu o vzdělanostním profilu a struktuře České republiky v roce 2010, 2015 a 2020. Jaké je reálná hodnota člověka po studiu ve srovnání se zbytkem Evropy?
Toto všechno a mnoho dalších otázek vyvstává jen při pohledu na těch pár čísel. Z toho všeho vyplývá pár závěrů.
Tak třeba je nanejvýš nutné, aby vláda podporovaná oběma komorami parlamentu připravila a uvedla v život reálnou strategii vzdělanostní struktury České republiky. Ta by podle mého soudu měla nejen odpovídat budoucím celospolečenským potřebám, ale daleko více by měla souviset s předpokládanou strukturou českého hospodářství. Zdá se mi, že se sepětí školy a praxe, nebo budoucího uplatnění, u nás nevěnujeme tak, jak jiné evropské státy. Na druhou stranu rozumím obavám akademické obce, která se snaží podržet svoji rozhodovací nezávislost a brání se přeměně akademických senátů ve "správní rady". Píšu zde o tom proto, že problematika není jednoduchá a čeká na smysluplný dialog.
Také si myslím, že je potřeba připravit alespoň pro střední a vysoké školy novou strukturu odměňování. Mělo by jít o model, který by přímo závisel nejen na splnění studijních plánů, ale také na tom, jak jsou v praxi uplatnitelní studenti po absolvování závěrečných zkoušek na středních a vysokých školách.
Otázek k řešení se v oboru, jako je školství, jistě nalézá mnohem víc. Zdá se mi ale, že zatímco se nám daří je pojmenovat, nacházet na ně odpovědi už tak samozřejmé není. A to je ten problém. Školství na to čeká už dlouho, a pokud si někdo myslí, že mu v tom pomohou prostředky ze strukturálních fondů EU, je na omylu. Peníze jsou dobré vždycky. Je ale lepší je dávat do "promazaného soukolí". To jménem české školství pořád dál skřípe.
Další články autora |