Nové technologie pro elektromobily a fotovoltaiku

Dnes vyšel na idnes článek – Solární trh se zvedá k novému boomu, revoluce přijde s novou baterií. No, bohužel, je tento článek pí árkem několika obřích solárních firem, díky který dnes platí každý o něco vyšší cenu za elektřinu.

O nových technologiích se však nedočteme zhola nic. Dovolte mi tedy proto, abych to za redaktory idnesu trochu napravil :-)

Elektromobily

Věřím, že před sebou mají skvělou budoucnost. Jejich doposud největší vadou na kráse je doba dobíjení. Na rozdíl od aut se spalovacím motorem si nedovedeme představit, že bychom někde čtyři hodiny tankovali elektřinu. Nebo – v horším případě – šli s kanystrem pro elektřinu k čerpací stanici, protože nám došla „šťáva.“

Asi nejdále z hlediska hotového produktu došla Tesla se svými Li ion bateriemi. Její auto lze na specializované dobíjecí stanici plně nabít během 50 minut. I to je však příliš dlouhá doba. A stále nemá vyřešen ten příslovečný kanystr.
Mnozí výrobci či vizionářové se snaží tento problém obejít. Třeba tím, že byste místo tankování baterie přímo měnili. Ale ruku na srdce – vlastní je vlastní...

LTO články

Nastal čas představit Vám LTO baterie (nikoli lehké topné oleje, ale lithium titanát oxid). LTO baterie mají doposud nejlepší parametry. Zcela vybitou LTO baterii (pokud je správně postavena) lze nabít na plnou kapacitu za méně než 10 minut! A to už se tankování benzínu nebo nafty docela podobá, ne?

Co se týká životnosti LTO baterií, pak patří mezi nejdelší mezi chemickými bateriemi. Činí až 50 tis. cyklů při 90% DOD (čerpání 90% kapacity). Při jednom cyklu za den je to 137 let. S přihlédnutím k přirozené degradaci materiálů však raději uvažujme z hlediska času polovinu, tedy 60 let.

Zatím jsem se však nedostal k onomu kanystru. Ještě vydržte, určitě na něj přijde řada.

Rozhodující je u elektromobilů také dojezd. Ten není přímo závislý jen na kapacitě baterie, výkonu motoru a hmotnosti, ale předně na doplňkových technologiích. Například rekuperaci, tedy přeměně kinetické energie na elektrickou. V tomto výrazně pomohou (a již pomáhají) ultrakapacitory.

Ultrakapacitor

Ultrakapacitory, na rozdíl od chemických baterií, uchovávají přímo elektrický náboj. Zjednodušeně lze říct, že jde o nádobu, do které lze elektrickou energii lít a vylévat jako vodu z lahve. Ultrakapacitory tak jsou schopny jímat velké množství energie naráz, bez ztrát z přeměny (u baterií např. elektrické energie na chemickou a obráceně) a učinit rekuperaci podstatně efektivnější, než rekuperací přímo do baterie. Jejich životnost dosahuje až 50 milionů! nabíjecích cyklů a ty nejmodernější jsou velmi ekologické – neobsahují na rozdíl od baterií žádné těžké kovy nebo toxické látky (jsou na grafenové bázi).

No a ultrakapacitory se díky svým vlastnostem mohou využívat také jako přenosné zdroje, tedy pro elektromobily právě jako kanystr.

Ze stávajících technologií mohou dojezd také prodloužit (byť maximálně o 40km za den) fotovoltaické články na střeše karoserie.

Poslední zajímavostí ze světa elektromobilů pak jsou nyní vyvíjené (českou firmou) piezoelektrické pneumatiky. U nich předpokládáme, že prodlouží dojez elektromobilu na takovou míru, že budeme moc automobily téměř nazývat perpetuum elektromobile :-) - samozřejmě s trochou nadsázky.

Fotovoltaika

Možná mnohé již napadne, že pro fotovoltaiku se skvěle hodí výše zmíněné LTO baterie, zejména s ohledem na jejich životnost a pořizovací cenu. Ta je jen o málo vyšší, než cena současných špičkových Li ion baterií, zatímco životnost mají až desetinásobnou. Jeden nabíjecí cyklus tak nákladově vyjde suverénně nejlépe a dobře postavená FV elektrárna tak vyprodukuje 1kWh za méně, než 0,81 Kč (vypočteno podílem pořizovací ceny elektrárny vůči její produktivitě). A to už přeci je revoluce :-)

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Michal Seidl | neděle 17.7.2016 11:56 | karma článku: 24,07 | přečteno: 1303x