Zpětná vazba při online výuce

Poskytovat zpětnou vazbu je náročné, poskytovat ji při online výuce ještě náročnější. Ve spolupráci s PedF UK jsme definovali doporučení, která učitelům mohou s hodnocením pomoci.

Pokud se zpětnou vazbou na dálku učitelé začínají, není vhodné aplikovat všechny změny najednou, je potřeba postupovat s rozvahou.

I online zpětná vazba by měla být formativní. Formativní hodnocení učitel využívá v okamžiku, kdy se žák ještě učí, tedy během procesu učení. To je hlavní rozdíl oproti sumativnímu hodnocení, které je konečné a používáme ho k vyjádření toho, do jaké míry si žák látku osvojil. Zjednodušeně řečeno umí x neumí.

Hodnotit formativně ale neznamená pouze slovně, učitelé mohou využívat různé škály, diagramy či emotikony, vždy je však důležité, aby příjemce zpětné vazby zároveň obdržel informaci o tom, v jaké oblasti udělal chybu a jakým způsobem se může zlepšit. Ve chvíli, kdy takovou zpětnou vazbu učitel poskytne, měl by si později najít čas i na to, aby zjistil, jak na ni žák zareagoval a dát mu možnost prokázat vlastní posun.

A právě distanční výuka poskytuje vhodný prostor pro postupné zavádění formativního hodnocení.

1. Neznámkujte: Používejte formativní zpětnou vazbu. Řekněte žákům, co mají udělat, aby se zlepšili.

2. Definujte jasné cíle: Když budete vědět, čeho mají žáci dosáhnout, víte, na jaké aktivity se zaměřit.

3. Vytvořte týdenní plán: Nechte žáky plnit úlohy dle zájmu a schopností, vlastního rozvržení, tempa či přístupu k internetu.

4. Oceňujte pokroky: Popište, co se žákům povedlo. Vyvažujte ocenění a kritiku.

5. Neporovnávejte žáky mezi sebou: Poskytujte zpětnou vazbu individuálně, průběžně a cíleně.

6. Kombinujte způsoby vyhodnocování: Využívejte automatické vyhodnocování online cvičení a doplňte svůj komentář.

7. Neopravujte všechny chyby: Zaměřte se na jednu chybu a k ní dejte doporučení. Na základě chyb žáků plánujte jejich další práci.

8. Ponechte čas na opravu: Dejte žákům čas na opravu a přepracování úkolů za pomoci vaší zpětné vazby.

9. Podporujte spolupráci: Nemusíte být u všeho, propojte žáky mezi sebou, aby si pomáhali s řešením úkolů.

10. Chtějte zpětnou vazbu: Zajímejte se, jak žáci rozumí zadání úloh, hodnocení a kolik času nad vypracováním úkolů tráví.

11. Určete čas pro konzultace: Vymezte si dobu, kdy budete k dispozici, žákům, kolegům nebo rodičům.

12. Důvěřujte žákům: Nesnažte se kontrolovat úplně vše a přenechejte více zodpovědnosti žákům.

PS: Vytvořili jsme k tomu i infografiku, pokud to někoho zajímá, je dohledatelná.

Autor: Michal Orság | čtvrtek 26.3.2020 14:43 | karma článku: 11,60 | přečteno: 526x
  • Další články autora

Michal Orság

Dovětek k maturitám

11.3.2021 v 14:51 | Karma: 10,59

Michal Orság

Úřední maturita

4.3.2021 v 12:10 | Karma: 14,60

Michal Orság

PES, nikoliv PSA

10.12.2020 v 9:29 | Karma: 5,76