Nebojíme se nových trendů v předškolním vzdělávání

Poslanecká sněmovna… co ve vás tato slova vyvolávají? Ne, neděste se, teď se neptám na váš politický názor, ale na pocit z konkrétního místa. Jakou atmosféru mají prostory, kde se tvoří zákony a rozhoduje se o věcech nás všech?

Díky semináři na podporu předškolního vzdělávání pod záštitou Jana Hamáčka, předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a Kateřiny Valachové, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy „Inovace edukačního procesu v předškolním vzdělávání v České republice“ jsem to nejen já, ale další více než dvě stovky účastníků, měly možnost poznat.

Zpočátku se člověk cítí, jako by se na sebe díval odněkud z dálky, uvědomuje si, že toto prostředí dává tématu ještě větší vážnost. Máme velkou radost, že se nám podařilo téma inovace předškolního vzdělávání úspěšně otevřít. Společně jsme se snažili najít odpovědi na otázky, zda jsme připraveni na inovaci edukačního procesu v mateřských školách, a jaké jsou požadavky a trendy moderního předškolního vzdělávání.

Se zájmem jsem sledovala jak teoretiky, tak praktiky. Konfrontace obou světů byla prospěšná. Z čeho jiného by nápady k inovaci měly vycházet, než z potřeb praxe? A kdo jiný by na ně měl reagovat, než ti, kteří mají vliv na podmínky, ve kterých praxe probíhá. Pro mne je skvělou zprávou, že učitelky i učitelé, věřte, nevěřte i takové v mateřských školách máme a díky za ně, jsou připraveni, protože si uvědomují důležitost posunu sebe sama. Mají zájem, ale co víc, jsou ochotni se dále vzdělávat v kontextu nových možností. Moderním učitelem se může stát každý bez ohledu na věk. Motivace k dalšímu vzdělávání je věcí osobního přístupu. Pedagogové jsou připraveni, mají vůli něco změnit pod heslem: „Chceš-li něco změnit, změň sám sebe…“

Podle ohlasů po skončení semináře, se hlavní motivací pro krok vpřed u mnohých ze zúčastněných ředitelek, učitelů a učitelek mateřských škol stalo představení projektu Školka hrou. Praktické ukázky práce s metodickou příručkou Školka hrou, která je dle mínění jak učitelek z praxe, tak dle názoru odborníků ojedinělá, přesvědčily mnohé, že právě interaktivní poznávací proces je ideální cesta pro budoucnost. Nesmírně mne těší, že v rámci tohoto projektu v současné době postupně otvíráme po celé naší republice Metodická centra pro předškolní vzdělávání, která budou místem setkávání a předávání si zkušeností a tím i místem pro generování nových myšlenek, proč, jak a především kam předškolní vzdělávání u nás posunout.

My v EDULABu jsme připraveni být tomuto procesu nápomocni nejen tvorbou metodických příruček, ale především metodickou podporou v praxi.

Miluše Vondráková, EDULAB

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Michal Orság | pátek 23.10.2015 14:31 | karma článku: 8,98 | přečteno: 496x
  • Další články autora

Michal Orság

Dovětek k maturitám

11.3.2021 v 14:51 | Karma: 10,59

Michal Orság

Úřední maturita

4.3.2021 v 12:10 | Karma: 14,60

Michal Orság

PES, nikoliv PSA

10.12.2020 v 9:29 | Karma: 5,76