Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kam spěcháš Evropo?

„Neříkejte, prosím, o někom, že chce zničit planetu, pokud tvrdí že New Green Deal není jediná správná cesta k její záchraně.“

Existuje řada možností, jak přejít v Evropě k čisté nefosilní energii. Vedle solárů a větrníků je to především energie jádra, ať už z velkých zdrojů, tak v budoucích projektech malých místních elektráren.

Ještě pestřejší jsou možnosti automobilového provozu. Ti nejstarší ještě pamatují na auta na dřevoplyn, která jezdila za války a po ní (ostatně v té době se také používaly parní sentinely). Dnes automobily mohou jezdit na LPG, CNG a LNG, jak se všechny ty plynové pohony jmenují. Ve hře je i vodík. A to jsme zatím pominuli benzínové a dieselové motory s extrémně nízkými emisemi podle nejpřísnějších norem EU. Čeká nás také řada nových možností, o kterých se příliš nepíše, protože jsou ne stádiu výzkumu.

Ve světle této široké nabídky je až podivné, proč Evropská komise tak úporně trvá na téměř monopolním řešení aut na baterie. Pomiňme jejich nedostatky, tolikrát už popsané. Ale i tento obor je zatím ještě ve vývoji, zejména pokud jde o služby, logistiku a bezpečnost.
Bezhlavý spěch s jeho výhradním rozšiřováním ze strany EU vzbuzuje značné rozpaky. Přinejmenším v tom, že je to prezentováno mnohem víc jako záležitost ideologická než technická.

Takový spěch a jednostrannost může znamenat něčí zájem na konkrétním řešení. Není v pozadí toho „enviromentálního“ humbuku někdo, kdo začne chrlit elektroauta a současně zlikviduje automobilky se spalovacími motory? Nebo jinak: někdo si vylobuje přijetí evropských předpisů, které ta stará autíčka s výfukem pošle na šrotiště. Mezi chmurné myšlenky se řadí i fakt, že většinu materiálů pro produkci autobaterií zejména v Africe a Asii ovládá Čína. Nejsou kroky Evropské komise cestou k urychlené likvidaci evropské výroby aut a následně celého evropského hospodářství? Záchraně planety to – jak víme – příliš nepomůže a věta, že někdo začít musí, je zločinem kontinentální sebevraždy.

Nebude lepší otevřít všechny možnosti pro zlepšení zdraví planety a neupínat se k jediné? A také se přestat strašit a potom jednat uspěchaně a překotně? A konečně: dát rozhodování o budoucnosti Evropy do rukou odborníků a nikoliv ideologů?

Hledejme všechny možnosti, jak přírodě pomoci (a nejedná se jen o zvyšování teploty). Nepreferujme jedny a nezavrhujme jiné. Důležité ale je, aby ta pomoc vycházela ze souhlasu obyvatel, a ne z papírových plánů úředníků. To by hrozil nejen neúspěch zápolení s klimatem, ale i samotný konec Evropské unie.    

Autor: Michal Konečný | sobota 21.8.2021 20:17 | karma článku: 25,96 | přečteno: 587x
  • Další články autora

Michal Konečný

Hlemýždi, plži a šneky.

Když bylo jedno z vnoučat ještě nevelké, zeptalo se: „Juppe, šnek se narodí už s boudičkou?“ A lítáte v tom! Nejdřív si uvědomíte, že jste o tom dřív, ani teď v pokročilém věku, nikdy nepřemýšleli. Takže nemáte tušení.

10.10.2022 v 20:48 | Karma: 13,32 | Přečteno: 301x | Diskuse | Společnost

Michal Konečný

Čudlátka

Asi tak před čtyřmi lety ta otázka hýbala sítěmi: Souhlasíte se zákazem výroby a distribuce plastového nádobí, plastových příborů, brček a ušních šťourátek v celé EU? Už se neklade. Od října to v celé Evropské unii platí.

9.10.2022 v 20:32 | Karma: 9,84 | Přečteno: 395x | Diskuse | Společnost

Michal Konečný

Život s dvojčaty.

Mám šest vnoučat a moje žena je na tom stejně. Dokonce má přesně těch samých šest. V rámci tohoto rozlehlého vnukstva jsme si opatřili dvojčata. Nebezpečí, že si je budeme navzájem plést, jsme předešli tím, že je to kluk a holka.

4.10.2022 v 8:21 | Karma: 19,48 | Přečteno: 454x | Diskuse | Společnost

Michal Konečný

Minuta

Neexistuje nic, z čeho by nemohl vzniknout problém. Jste vánočně usebráni (prdlajs, kde mám ten podstavec na stromek a nabrousit ten nůž na porcování kapra), radujete se z toho, že už musíme přežít jenom celou zimu,...

24.12.2021 v 11:58 | Karma: 8,37 | Přečteno: 256x | Diskuse | Společnost

Michal Konečný

Praha – město namalovaných cyklostezek.

Jedete v Praze po nábřeží pod Negrelliho viaduktem směrem k tržnici. Když se podíváte na pruhy na vozovce, zíráte: tohle musel malovat nějaký šílenec. Samo o sobě je to pro všechny dost složité místo.

21.11.2021 v 17:15 | Karma: 25,42 | Přečteno: 545x | Diskuse | Společnost
  • Nejčtenější

Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje

14. září 2024  7:45,  aktualizováno  15.9 2:20

Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...

Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku

15. září 2024  3:31,  aktualizováno  23:41

Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...

Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat

12. září 2024  9:57,  aktualizováno  22:36

Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...

V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku

18. září 2024  7:59,  aktualizováno  14:33

V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...

Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady

11. září 2024  11:26,  aktualizováno  13:32

Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....

Hřensko se bojí záplav kvůli stromům v řece, za neuklizené dřevo zažaluje stát

17. září 2024  15:12,  aktualizováno  19.9 12:48

Hřensko na Děčínsku, nejníže položené místo na dolním toku řeky Labe, připravuje žalobu na...

Lékaři odložili chystaný protest kvůli povodním. Požadavky trvají, říkají

19. září 2024  9:55,  aktualizováno  12:43

Česká lékařská komora (ČLK) a zdravotnické odbory ve čtvrtek pozastavily protestní akci, při které...

Ve Varech sjel autobus do kolejiště po nehodě s autem, jehož řidič byl opilý

19. září 2024  7:16,  aktualizováno  12:26

Ze svahu do železničního kolejiště sjel ve čtvrtek po půl sedmé ráno autobus městské hromadné...

Stavební řízení je paralyzované. Ke stávajícím žádostem se přidaly demolice

19. září 2024  10:59,  aktualizováno  12:16

Přímý přenos Již téměř tři měsíce je paralyzováno stavební řízení. Čeká se na zprovoznění systému a digitalizaci...

  • Počet článků 237
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 405x
Michal Jupp Konečný Narodil se na úpatí Nuselského mostu, když tam ještě nestál. * Do Prahy se vrátil za účelem vysokoškolských studií, ale to už měl zkušenosti s jazzem a rock’n’rollem. * Ale věnoval se divadlu, pro které psal hry a písničky. * Nakonec založil se svou ženou Hankou folkovou kapelu. * Aby měla kde hrát, začal organizovat koncerty v Malostranské besedě. * Z Malostranské besedy se stala Mekka všech folkařů, trampů, bluegrassistů a písničkářů. * Po deseti letech ho z Besedy vyhodili, protože tam uváděl režimu nepohodlné písničkáře. * Stal se šéfem břevnovského Klubu na Petynce. * Na dalších deset let se Petynka stala Mekkou všech folkařů, trampů, bluegrassistů a písničkářů. * V sedmdesátých a osmdesátých letech byl dramaturgem Porty, která se v té době z malých sálků vypracovala až na třicetitisícový Lochotín v Plzni. * Byl lídrem Folk a Country Klubu, který po třicet let pořádal v Praze koncerty v Lucerně a dalších velkých sálech. * Byl dramaturgem Českokrumlovského folkového festivalu, Svojšického slunovratu, Svojšického letorostu, Banjo Jamboree, Country rumpálu a dalších festivalů. * Psal do Mladého světa, Mladé fronty a dalších medií o hudbě. * Ve vydavatelství Panton připravil řadě dnes velmi slavných kapel jejich první alba. * Po Listopadu 89 se stal šéfredaktorem časopisu FOLK & COUNTRY, který vycházel 21 let. * Připravil devadesát televizních pořadů Folková setkání. * Je dramaturgem festivalů Zahrada a Folková růže. * Zatím mu vyšlo pět knih, jednak o hudbě a jednak humorných. * Má dceru a syna, čímž si zajistil šest vnoučat. * Jeho životní krédo: Vstoupíš-li do vozovky, nečum po ženskejch.