Kam spěcháš Evropo?
Existuje řada možností, jak přejít v Evropě k čisté nefosilní energii. Vedle solárů a větrníků je to především energie jádra, ať už z velkých zdrojů, tak v budoucích projektech malých místních elektráren.
Ještě pestřejší jsou možnosti automobilového provozu. Ti nejstarší ještě pamatují na auta na dřevoplyn, která jezdila za války a po ní (ostatně v té době se také používaly parní sentinely). Dnes automobily mohou jezdit na LPG, CNG a LNG, jak se všechny ty plynové pohony jmenují. Ve hře je i vodík. A to jsme zatím pominuli benzínové a dieselové motory s extrémně nízkými emisemi podle nejpřísnějších norem EU. Čeká nás také řada nových možností, o kterých se příliš nepíše, protože jsou ne stádiu výzkumu.
Ve světle této široké nabídky je až podivné, proč Evropská komise tak úporně trvá na téměř monopolním řešení aut na baterie. Pomiňme jejich nedostatky, tolikrát už popsané. Ale i tento obor je zatím ještě ve vývoji, zejména pokud jde o služby, logistiku a bezpečnost.
Bezhlavý spěch s jeho výhradním rozšiřováním ze strany EU vzbuzuje značné rozpaky. Přinejmenším v tom, že je to prezentováno mnohem víc jako záležitost ideologická než technická.
Takový spěch a jednostrannost může znamenat něčí zájem na konkrétním řešení. Není v pozadí toho „enviromentálního“ humbuku někdo, kdo začne chrlit elektroauta a současně zlikviduje automobilky se spalovacími motory? Nebo jinak: někdo si vylobuje přijetí evropských předpisů, které ta stará autíčka s výfukem pošle na šrotiště. Mezi chmurné myšlenky se řadí i fakt, že většinu materiálů pro produkci autobaterií zejména v Africe a Asii ovládá Čína. Nejsou kroky Evropské komise cestou k urychlené likvidaci evropské výroby aut a následně celého evropského hospodářství? Záchraně planety to – jak víme – příliš nepomůže a věta, že někdo začít musí, je zločinem kontinentální sebevraždy.
Nebude lepší otevřít všechny možnosti pro zlepšení zdraví planety a neupínat se k jediné? A také se přestat strašit a potom jednat uspěchaně a překotně? A konečně: dát rozhodování o budoucnosti Evropy do rukou odborníků a nikoliv ideologů?
Hledejme všechny možnosti, jak přírodě pomoci (a nejedná se jen o zvyšování teploty). Nepreferujme jedny a nezavrhujme jiné. Důležité ale je, aby ta pomoc vycházela ze souhlasu obyvatel, a ne z papírových plánů úředníků. To by hrozil nejen neúspěch zápolení s klimatem, ale i samotný konec Evropské unie.
Michal Konečný
Hlemýždi, plži a šneky.
Když bylo jedno z vnoučat ještě nevelké, zeptalo se: „Juppe, šnek se narodí už s boudičkou?“ A lítáte v tom! Nejdřív si uvědomíte, že jste o tom dřív, ani teď v pokročilém věku, nikdy nepřemýšleli. Takže nemáte tušení.
Michal Konečný
Čudlátka
Asi tak před čtyřmi lety ta otázka hýbala sítěmi: Souhlasíte se zákazem výroby a distribuce plastového nádobí, plastových příborů, brček a ušních šťourátek v celé EU? Už se neklade. Od října to v celé Evropské unii platí.
Michal Konečný
Život s dvojčaty.
Mám šest vnoučat a moje žena je na tom stejně. Dokonce má přesně těch samých šest. V rámci tohoto rozlehlého vnukstva jsme si opatřili dvojčata. Nebezpečí, že si je budeme navzájem plést, jsme předešli tím, že je to kluk a holka.
Michal Konečný
Minuta
Neexistuje nic, z čeho by nemohl vzniknout problém. Jste vánočně usebráni (prdlajs, kde mám ten podstavec na stromek a nabrousit ten nůž na porcování kapra), radujete se z toho, že už musíme přežít jenom celou zimu,...
Michal Konečný
Praha – město namalovaných cyklostezek.
Jedete v Praze po nábřeží pod Negrelliho viaduktem směrem k tržnici. Když se podíváte na pruhy na vozovce, zíráte: tohle musel malovat nějaký šílenec. Samo o sobě je to pro všechny dost složité místo.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku
V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Hřensko se bojí záplav kvůli stromům v řece, za neuklizené dřevo zažaluje stát
Hřensko na Děčínsku, nejníže položené místo na dolním toku řeky Labe, připravuje žalobu na...
Lékaři odložili chystaný protest kvůli povodním. Požadavky trvají, říkají
Česká lékařská komora (ČLK) a zdravotnické odbory ve čtvrtek pozastavily protestní akci, při které...
Ve Varech sjel autobus do kolejiště po nehodě s autem, jehož řidič byl opilý
Ze svahu do železničního kolejiště sjel ve čtvrtek po půl sedmé ráno autobus městské hromadné...
Stavební řízení je paralyzované. Ke stávajícím žádostem se přidaly demolice
Přímý přenos Již téměř tři měsíce je paralyzováno stavební řízení. Čeká se na zprovoznění systému a digitalizaci...
- Počet článků 237
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 405x