Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výlet do USA (14) New York, den poslední... před koronavirovou krizí

Dnes navštívíme letadlovou loď Intrepid. Prohlédneme si další raketoplán a ponorku s jadernými střelami. Vyzkoušíme si, jak se jezdí po New Yorku taxíkem, navštívíme Empire State Building a nakonec vyrazíme na zaplivané letiště. 

Tak dnes končíme. Je to docela smutné. I když jsme měli na začátku naší cesty všelijaké pocity, v průběhu putování jsme si na tu "Ameriku" docela zvykli. Velkou roli určitě hraje i to, že jsme postupně jeli z "vidlákova" do "civilizace" a že New York, který jsme si dali na závěr, je víc evropské, než americké město.

Takhle vypadá jedno z nástupišť metra na Grand Central Station. Na první pohled máte pocit, že už tam pár let stojí. Je to taková vlhká, oprýskaná a stísněná kobka. Ale rozhodně to má své kouzlo.

Už v minulém dílu jsem zmiňoval, že je náš hotel unikátní svojí historií a že většina pokojů je uchována a vybavena ve stejném stylu, jako když byl ve 30. letech otevřený. Zajímavé je, že se to týká i koupelen, takže je ten retro pocit zcela kompletní. Dnes jsme také objevili, že ačkoliv náš hotel nenabízí snídaně, můžete si na recepci kdykoliv vzít čerstvá jablka z velké mísy a vodu z lednice, obojí pochopitelně zdarma. Ne, že by to bylo nějaké terno, ale prostě to potěší.

Newyorské metro opravdu vypadá trochu jako kobka a trochu jako podpalubí bitevní lodi. Má to ale rozhodně svoje kouzlo. Minimálně pro milovníky urbexu.

Dnešní program má dva jasné body a to sice návštěvu letadlové lodi Intrepid, která kotví na řece Hudson a potom návštěvu Empire State Building, protože bez toho bychom prostě nemohli odjet. Snídani máme jasnou a tak opět navštěvujeme Pret A Manger, kde je to sázka na jistotu.

V okolí Hudson Yard probíhá masivní výstavba celé nové čtvrti. Kdo se chce podívat, jak se staví mrakodrap, neměl by to tu vynechat. Pouliční prodavači jídla naprosto přesně vědí, kde budou mít dobrý kšeft. Na stavbě prostě vyhládne.

V minulém díle už jsem se zmiňoval u newyorském metru, ale zajímavé je, že jiná alternativa městské hromadné dopravy tu prakticky neexistuje. Respektive, možná tu jezdí snad i nějaké autobusy, ale nepodařilo se nám identifikovat žádnou zastávku a ani jsme žádný autobus neviděli, takže, kdo ví. Problém ale je v tom, že metro nemá ani zdaleka rovnoměrné pokrytí a tak existuje poměrně velké množství "bílých" míst, kde to máte na nejbližší stanici podzemky klidně dva kilometry.

Přímo na Hudson Yard stojí tato skvělá budova Vessel. Bohužel, jak jsem se nedávno dozvěděl, je dočasně uzavřená, protože z  ní skákali sebevrazi.

Letadlová loď Intrepid je, bohužel, právě v jednom z těchto bílých míst a tak docela přemýšlíme, jak se k ní dostat. Google maps nakonec vyhodnotilo jako nejlepší použít linku metra 7 a dojet na konečnou, na Hudson Yard, na 34. ulici. Znovu se přesvědčujeme, že newyorské metro je prostě špinavé, smradlavé a vůbec, divné. V okolí stanice Hudson Yard, která je mimochodem konečnou trasy 7, panuje čilý stavební ruch, který souvisí s komplexní přestavbou této části města. Zajímavé je, že se zde dá docela dobře vidět, jak vypadá mrakodrap pod tím vším sklem a obklady.

Na New Yorku je skvělé to, že všude okolo vás jsou stovky metrů nádherné architektury. Zejména mrakodrapy z počátku 20. století, jsou jako architektonické perly.

Kousek od výstupu z metra se tady nachází architektonicky velmi zajímavá stavba, pojmenovaná Vessel, jejíž vznik ilustruje kosmopolitní ráz New Yorku. Stavba (protože označení budova v tomto případě asi použít nelze) má představovat včelí plástve a za jejím vznikem stojí britský architekt Thomas Heatherwick, zatímco celá konstrukce byla vyrobena v Itálii, přepravena po kusech přes oceán a teprve na místě smontována. Prostě mezinárodní spolupráce.

My už ale spěcháme směrem k letadlové lodi Intrepid, o jejíž návštěvě jsem snil už jako malý kluk, minimálně... no už je to dlouho. Bylo to jedno z těch míst o kterých si roky říkáte, že se tam jednou musíte podívat a mě se to dneškem splnilo. Loď, která parkuje u mola číslo 86 na 46. ulici, je tak velká, že jí na řece Hudson opravdu nepřehlédnete. Na tomto místě musím varovat, že následující text může být pro některé čtenářky poněkud méně atraktivní. Takže, byly jste varovány.

Na palubě lze nalézt některé opravdu legendární kousky, jako tento A-6 Intruder.

Tato konkrétní letadlová loď je velký a krásný kus historie a rozhodně doporučuji každému chlapovi, aby se sem vypravil. Loď má za sebou dost bohatou historii, o čemž svědčí i její označení CV-11, což znamená, že se jednalo o jedenáctou letadlovou loď, kterou USA v historii postavili. Do služby vstoupila již v roce 1943, tedy v době, kdy v Tichomoří stále ještě zuřily prudké boje. Druhou světovou válku přežila a po přestavbě se zúčastnila i války ve Vietnamu. Ve službě byla dlouhých 31 let a nakonec skončila, s velkým kusem štěstí, jako muzeum.

Projížďka výtahem nahoru a dolů je tak trochu nuda, ale na druhou stranu, kdy tohle zažijete.

Hned na začátek je potřeba říct, že na prohlídku lodi je dobré si rezervovat od dvou do čtyř hodin, podle toho, jak velký jste fanda a jak moc tolerantní máte partnerku. My jsme to nakonec dali asi za dvě a půl hodiny a půl hodiny navíc, na prohlídku vedle stojící ponorky a bylo to tak akorát, abychom si to s Jirkou užili a aby to Domča ještě přežila.

Paluba je plná legendární letadel. Zde klasický palubní F-14 Tomcat, ústřední letoun kultovního filmu Top Gun.

Pokud by vám samotná loď nestačila, je k dispozici skvělá sbírka letadel a další techniky. Jenom na letové palubě stojí exponáty, při jejichž spatření se přistihnete, že máte opět ten pocit pětiletého chlapce, kterého maminka vzala poprvé do cukrárny a on neví, co si vybrat dřív.

V podpalubí zabírá většinu plochy hangár, který sice vypadá docela prostorně, ale přesto se do něj velká palubní stíhací letadla vešla jenom s maximální snahou. Zde torpédový Grumman TBF Avenger.

Najdete tu opravdu hromadu zajímavých věcí a tak zmíním alespoň nějaké, které mi, i s odstupem, utkvěly v paměti. Na první místě je to určitě jeden funkční výtah, který přemisťoval letadla z paluby do hangárů v podpalubí. Předváděčka se koná jednou za dvacet minut a svezení rozhodně stojí za to. 

Pohled na letovou palubu z kapitánského můstku je docela zajímavý. V pozadí lze vidět prototyp špionážního letounu A-12, což bylo nejvýkonnější letadlo 20. století a rychlejší i než sériový SR-71 s rychlostí až M=3.35.

Dalším tahákem je "ostrov" s můstkem a ostatními velitelskými stanovišti, která si všechna můžete projít. Zatímco se protahujete relativně úzkými chodbami můstku, uvědomíte si pravděpodobně, že tato letadlová loď není zase tak veliká, jak to ze břehu na první pohled vypadá. To je, vzhledem k jejímu roku výroby, poměrně logické, ale o to lepší představu si lze udělat o úrovni námořnictva, které bojovalo v Tichomoří.

Jediný výstupek nad letovou palubou se nazývá ostrov a je zde umístěna většina velitelských stanovišť letadlové lodě. Působí docela monumentálně, ale ve skutečnosti moc velký není.

Spousta zajímavých exemplářů je i v podpalubí, ale ten další velký tahák je bezesporu raketoplán Enterprise, který je umístěn v samostatném výstavním hangáru, postaveném na zádi. Musím přiznat, že ta budova postavená na palubě působí velmi nevkusně a určitě budete mít, tak jako já, pocit, že na loď něco takového nepatří, ale jeho obsah stojí za to. Fanoušci Star Treku jistě budou vědět, že tento raketoplán byl pojmenován po legendární seriálové hvězdné lodi a to dokonce za účasti hlavních hvězd originální řady seriálu. Jeho původní jméno mělo být sice Constitution, ale na základě tlaku obrovského množství fanoušků Star Treku, kteří dokonce napsali petici prezidentu Fordovi, nakonec bylo vybráno právě jméno Enterprise. Tento raketoplán sice nikdy nebyl ve vesmíru, ale jinak je plně funkční a používal se pro zkoušky v zemské atmosféře.

USS Enterprise, první skutečná hvězdná loď toho jména, která se ale do vesmíru nikdy nepodívala. Osobně bych ale jejím hangárem nehyzdil elegantní siluetu letadlové lodi a vystavil ho raději na přilehlém molu.

Poslední zajímavý exemplář stojí hned vedle Intrepidu na plošině mola a není to nic jiného, než legendární Concorde, létající u British Airways. Domča s námi měla docela trpělivost, čehož jsme s Jirkou využili a šli si ještě prohlédnout ponorku, která kotví hned naproti, u stejného mola. Jedná se o SSG-577 Growler, což byla jedna s prvních ponorek amerického námořnictva, která nesla na palubě jaderné střely s plochou dráhou letu, v tomto případě střely Romulus.

Jakkoliv na první pohled nedával Concorde na molu smysl, svůj význam tu má. Destinace z Evropy do New Yorku totiž byla jednou z těch nejčastějších, na kterých Concorde létal. British Airways z toho pak udělali luxusní zážitek pro VIP.

Nechceme pokoušet štěstí a tak vysvobozujeme Domču ze zajetí lavičky a přemýšlíme, jak se dostat k našemu dalšímu cíli pro dnešní den, ikonickému Empire State Building. Protože nás ze včerejška fakt dost bolí nohy, nechce se nám pěšky ujít víc, než je nutné. Před vstupem do muzea proto máváme na klasický žlutý Cab. Taxík řídí pochopitelně nějaký Pákistánec, který vypadá, že anglicky moc neumí a my tak doufáme, že umí alespoň ulice, protože navigaci nemá. Trasa je naštěstí tak jednoduchá, že to zvládá i náš řidič a jako bonus navíc, to bereme okolo legendární Medison Square Garden, tedy domova New York Rangers. Ano, uvědomuji si, že v dnešním dílu poněkud nadužívám přídavná jména jako legendární nebo ikonický, ale když ono je v New Yorku dost složité se těmto adjektivům vyhnout.

USS Growler, jedna z prvních ponorek s jadernými střelami na palubě. Jejich odpálení však bylo nesmírně složité a teoretická životnost ponorky v případném konfliktu tak nebyla moc dlouhá.

Tak tedy Empire State Building. Jedno z míst, které bezpochyby patří do seznamu věcí, které v New Yorku prostě musíte navštívit (jakkoliv zrovna my jsme ten typ ignorantských cestovatelů, co na tyhle seznamy dost kašlou). A právě proto, že jsme někdy tak trochu ignoranti, míváme většinou dost štěstí. Jako v tomto případě, kdy jsme se, zcela neplánovaně, trefili do času, kdy nebyla prakticky vůbec žádná fronta. Při našich dovolených většinou peníze moc neřešíme, ale na tomto místě je potřeba zmínit, že aby vás pustili na vyhlídkovou plošinu ve 102. patře, zaplatíte drsných USD 75 na osobu, tedy asi 1600 Kč, což tedy není zrovna málo. Ale jsme tu jenom jednou, takže vzhůru nahoru.

Pohled šachtou výtahu přímo nahoru, je jenom pro otrlé povahy, které netrpí závratěmi. Naštěstí se jedná pouze o velice živou vizualizaci.

Ten barák vás nadchne. Uvnitř je to jako zrekonstruované pražské pasáže, plné mramoru a zlata, ale tyčící se do výšky 443 metrů. Když si představíte pomocí jakých technologií tu budovu postavili, tak to nezbývá, než jenom smeknout klobouček. Cesta nahoru s jedním přestupem je docela zábavná, protože vyhlídková trasa je, pochopitelně, zcela oddělena od běžných, komerčních prostorů. Nebudu ale nic prozrazovat, protože by vás to pak při osobní návštěvě tak nebavilo. 

Pohled na Manhattan shora, je naprosto nepopsatelný. Hustota mrakodrapů je tu opravdu šílená a město je tak opravdu postavené v mnoha úrovních. V dálce pak již zmiňovaná jehla, nejtenčí mrakodrap v NYC.

Pohled z terasy ve 102. patře je jednoduše dech beroucí. Teprve když jste tady, nahoře, pochopíte tu obrovskou rozlohu tohohle města. Už jsem viděl jiné megalopole, jenomže tady je to jaksi víc 3D, tady se prostě staví i nahoru a to ve velkém. Některé mrakodrapy opravdu stojí za to. Není to jenom již zmiňovaný Chrysler Building, ale i spousta dalších. Na sever od Empire State Building například stojí mrakodrap Steinway Tower, který je se svými 435 metry jenom o něco nižší, ale zároveň je to nejtenčí mrakodrap na světě a vypadá opravdu jako gigantická jehla. Jedná se o obytný dům, ale když si představím, že bych v něm bydlel, chytala mě skoro závrať. Už jenom, jak se to musí houpat v nejvyšších patrech. A přitom ty byty tam stojí skoro víc, než v Praze, což je co říct.

Na Empire State Building s námi pochopitelně byla i Potápka, která to, vzhledem k poměrně slušnému větru, měla jako nemalý adrenalin.

Na závěr, zřejmě jako rozloučení s New Yorkem, se nám, zcela náhodou, podařilo narazit na asi nejlepší jídlo, které jsme tu měli. Bistro s názvem W Café nás opravdu uchvátilo. Ve zkratce, měli tam všechno a bylo to super. Bagety, saláty, pizzy, masa, burgery, smoothie, polévky, no prostě všechno, co byste si dokázali vymyslet. Všechno čerstvé, kvalitní a to, co jsme vyzkoušeli, bylo skvělé, takže jsme odcházeli zcela uspokojeni. 

Pohled na Dolní Manhattan v dálce se sochou Svobody je monumentální. Jako jedno obrovské mraveniště. Hluk sem nahoru ale ani nedolehne, takže je slyšet jenom vítr, proudící okolo budovy.

Nedá se nic dělat, budeme se muset s New Yorkem pomalu rozloučit. Pomalu se tedy loudáme okolo Chrysler Building k našemu retro hotelu a přemýšlíme, jak moc dopředu je potřeba vyrazit, abychom stihli letadlo. Že pojedeme taxíkem, jsme se rozhodli už včera, protože množství a hmotnost zavazadel je taková, že bychom to tím metrem asi tahali dost obtížně. Na druhou stranu, pokud se náklady za taxík rozdělí mezi víc lidí, je to docela v pohodě. Myslím, že nás to každého vyšlo asi na 400 korun.

Prohlídková trasa je doplněna o celou řadu dioramat, doplněných o videosekvence ze stavby i ze slavných filmu, ve kterých budova hrála nějakou roli. King Kong pochopitelně nemohl chybět.

Nevím, jestli je to pravidlo nebo jsme měli jenom smůlu, ale taxikáři v New Yorku nejsou moc komunikativní. Ti naši tedy rozhodně vypadali jako hluchoněmí. Možná to bylo i špatnou znalostí angličtiny, protože řídit taxík je tu většinou taková startovní pozice pro přistěhovalce. Anebo na nás prostě jenom neměli náladu. Možné je všechno. Původní obavy z večerní špičky docela pominuly, protože už bylo přeci jenom okolo osmé a provoz tak byl naprosto v pohodě. Naše letadlo totiž letí chvilku po půlnoci a na letišti musíme být údajně už v devět. Asi nás čeká zdlouhavé odbavení.

Málokdo dnes už ví, že Empire State Building měl sloužit jako přistávací věž pro mezikontinentální vzducholodě. Ty se měly přistávat u speciální nástavby a cestující by vystupovali po lávce ve výšce 400 metrů přímo do budovy.

Mezinárodní letiště JFK je děs. Staré, omšelé, většina obchodů zavřených a ty co byly otevřené měly neuvěřitelně napálené ceny. Přišlo vám někdy, že je na pražském letišti draho? Tady to dostává zcela jiný rozměr. Horší letiště jsem zažil snad jenom v Mexiko City, kde to vypadalo trochu jako ve slumu, ale alespoň tam prodávali dobré a levné jídlo. 

W Café, nejlepší bistro, na které jsme v USA narazili. Bohužel až poslední den. Rozhodně ale doporučuji.

Odbavení, překvapivě, proběhlo docela v pohodě, pokud jste tedy už zvyklí na totální orwellovský systém se zouváním bod, skenováním celého těla v obřím tubusu a prohledávání příručních zavazadel. Jen tak na okraj je potřeba dodat, že ten skenovací tubus jim vůbec nefungoval a po každém druhém cestujícím ho bylo potřeba restartovat. Tím se docela vysvětlovalo to doporučení, abychom tu byli už o tři hodiny předem. Pokud by byla špička, musel by to být docela masakr. Přesto všechno jsme dnes měli celkem štěstí, vzhledem k tomu, že jeden z našich kufrů měl asi tři kila přes váhu. Když jsem ale zmínil, jak je to s těmi ženami hrozné, že by jenom nakupovaly, černý pán u odbavení zavazadel se jenom usmál, s pochopením pokýval hlavou a poslal přetížený kufr do díry.

Na závěr ještě jedna širokoúhlá fotka Dolního Manhattanu.

Čekání na prázdném a pozavíraném letišti je děsná nuda, kterou nerozptýlíte ani pozorováním divných lidí, ani koukáním do mobilu. Jediné, co se dá dělat je, hledat poslední otevřené obchody a nakupovat, což není úplně nejlepší nápad, zejména, pokud se tu cenová hladina pohybuje na úrovni pražského letiště, ale navíc v dolarech. Potom se vám třeba stane, že si koupíte úplně obyčejnou čokoládu za 15 dolarů nebo hrnek asi za podobnou cenu, i když ten je fakt docela pěkný a rád z něj doma piju čaj. Nakonec jsme začali hrát hru, kdo dokáže utratit víc drobných, což se ukázalo jako docela problematická výzva, protože jsme v drobných za ty dva týdny nastřádali slušnou sumičku. Navíc se na nás prodavači tvářili, jako, že by nás chtěli zavraždit obzvláště strašlivým způsobem, když museli všechny ty čtvrťáky přepočítávat. Nakonec jsme tedy byli rád, že jsme se konečně mohli přesunou na palubu Dreamlineru, pochopitelně opět od společnosti Norwegian. Nevím, jak to máte vy, ale já cesty zpátky domů většinou prospím, což byl případ i tohoto letu, a tak cesta docela rychle utekla. Dokonce jsem prospal i jídlo, což je co říct.

Odbavovací přepážky na letišti JFK okolo desáté večer byly prakticky prázdné. Přesto nám překonání bezpečnostní kontroly trvalo skoro hodinu. Co kdybychom byli teroristi, ne?

Původně jsem si myslel, že bych celé vyprávění o našem výletu do USA uzavřel tímto, posledním dílem, ale protože jsme udělali opravdu hromadu krásných fotek, rozhodl jsem se, že napíšu ještě jeden, bonusový díl, kde celý výlet a naše dojmy z USA trochu shrnu, možná i trochu s ohledem na současnou realitu. Pokud se vám tedy moje vyprávění líbí, můžete se těšit ještě na jedno pokračování.

Kdo byste se chtěli podívat na více fotek z našeho putování, mrkněte se na fotky z New Yorku a na fotky z celých USA.

Autor: Michal Hruška | čtvrtek 18.3.2021 1:02 | karma článku: 21,77 | přečteno: 597x
  • Další články autora

Michal Hruška

Italské výletování (2) Basilicata a Apulie

Basilicata a Apulie jsou části Itálie, které jsou, určitě neprávem, tak trochu ve stínu svých známějších sousedů. V tomto článku se pokusím vysvětlit, proč je to škoda a proč je dobré tyto části Itálie navštívit.

1.4.2024 v 17:37 | Karma: 15,62 | Přečteno: 228x | Diskuse| Cestování

Michal Hruška

Italské výletování (1) Riviéra Amalfi

Riviéra, pojmenovaná podle města Amalfi je jednou z nejkrásnějších, ale také nejfrekventovanějších oblastí Itálie. Pokusím se nastínit svůj pohled na to, jak si toto nádherné místo užít a přitom přežít ve zdraví.

29.10.2023 v 18:10 | Karma: 20,45 | Přečteno: 370x | Diskuse| Cestování

Michal Hruška

Rhodos 2021 (3) - Kousnutí šíleným lemurem

Kam vyrazit na výlet, když už vás nebaví válení se na pláži? Farma zvířátek, která lze krmit. Pokousání od šíleného lemura. Náročná cesta zpět na hotel. Návštěva místní nemocnice a večerní koupání se zavázanou rukou.

13.1.2022 v 0:53 | Karma: 19,25 | Přečteno: 568x | Diskuse| Cestování

Michal Hruška

Rhodos 2021 (2) - Půjčujeme si skůtr

Snídaně s covidovým opatřením. Pláže, čisté moře a plážové resorty. Starobylý Rhodos a jeho historie jako středověké pevnosti. Volba dopravního prostředku a zkušenosti s dopravou.

29.12.2021 v 13:47 | Karma: 16,10 | Přečteno: 868x | Diskuse| Cestování

Michal Hruška

Rhodos 2021 (1) - Jak se tam dostat a kde se ubytovat

Kam vyrazíme? S kým poletíme? Kde se ubytujeme? Spousta otázek, na které se nám nakonec podařilo docela rychle najít odpovědi. Nakonec to vyhrál Rhodos a rozhodně jsme udělali dobře. Zde nabízím několik postřehů z naší cesty.

18.12.2021 v 19:26 | Karma: 24,48 | Přečteno: 969x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji

1. května 2024  16:57

Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...

První máj lákal motorkáře, nehodu na Klatovsku jeden z nich nepřežil

1. května 2024  16:40

Krásné počasí a sváteční volno vytáhly ven motorkáře, jarní vyjížďky měly ale v Plzeňském kraji i...

Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici

1. května 2024,  aktualizováno  16:31

Politické strany, hnutí a spolky a jejich příznivci se sešli k oslavám prvního máje. V Praze se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 36
  • Celková karma 15,62
  • Průměrná čtenost 1096x
Každý rok se snažím využít dovolenou k cestám za dobrodružstvím a proto jezdím většinou tam, kam se běžný český turista nechystá nebo kam se většinou nechystá na vlastní pěst. Zásadně nejezdím s cestovními kancelářemi a snažím se vždy všechno organizovat sám, často dost "na punk".