Jestli neklikneš na tento odkaz, tak zemřeš! aneb reklama kolem nás

Pokud čtete tuto úvodní větu, tak jistě čekáte, kdo mohl napsat takový sprostý nadpis, který vám agresivně nakazuje co máte udělat a nebo jak si máte zachránit kejhák. Sám jsem zvědavý, jak takovýto nadpis článku zapůsobí, ale ruku na srdce, kdo se nad takovýmto nadpisem nepozastaví a nepopřemýšlí?

Nejsem žádnej študýrovanej psycholog, filozof ani teolog, ale beru formu dnešní (agresivní) reklamy kolem nás jako vážný problém, se kterým se lidstvo potkává (a děkuji naší vládě za to, že schválila novelu zákona o ochraně spotřebitele, která by měla eliminovat ty největší extrémy reklamy viz. http://ekonomika.idnes.cz/poslanci-si-doslapli-na-reklamu-nebude-agresivni-f6n-/ekonomika.asp?c=A071207_135820_ekonomika_maf). Jistě, někteří můžou namítnout, že lidé umírající hladem v africe nebo globální oteplování či terorismus jsou mnohem vážnější problémy, nicméně já beru neustálou přemíru nepotřebných a zároveň velmi agresivních a snad mnohdy i podprahových informací za velmi nebezpečnou. Nebezpečnou v tom smyslu, že se z lidí prvního světa (nevím jak je nazvat lépe když na naší zeměkouli existují i země třetího světa :) stává stádo ovcí, nebo spíše že už takovým stádem jsme. Každý kdo má doma rádio, televizi, vlastní poštovní či emailovou schránku, chodí nakupovat, jezdí autem, má doma internet a čte noviny se dnes a denně setkává s obrovským množstvím informací, které ho lákají ke koupi tamtoho či onoho výrobku. Většina lidí namítá, že takové reklamy ignoruje, ale opak je mnohdy pravdou. Sám se snažím ignorovat a utíkat před reklamou jak to jde, např. když si pouštím rádio v autě, tak při reklamních blocích přepínám stanice, pokud v televizi naběhne reklamní znělka nebo spatřím Evu a Vaška, tak se okamžitě sápu po ovladači a přepínám jinam, na internetu si blokuju reklamy pomocí různých nástrojů, na schránku píši nevhazovat reklamní letáky a v super, hyper, mega nebo giga marketech se snažím chodit se špunty do uší J. Nic z toho však pro mě není platné. Když mám koupit něco nového s čím nemám dosavadní zkušenost, šátrám v regálech po věcech, které mi připadají povědomé, které jako bych znal spoustu let a teď jsem si na ně zrovna vzpomněl… [jogurt Activia – jo to je ten zdravej jogurt co mi vyleští střeva dočista do čista nebo jak to bylo. Jenom nevím jakej druh – s vločkami? s vlákninou? s jahodou? Ne ten s vlákninou a s jahodou dohromady – Hanka z reklamy říkala, že je nejlepší a její hovínka jsou teď jako nikdy]. Trochu jsem to nadsadil, ale problém je jasný - člověk si musí dávat pozor sám na sebe co kupuje, protože mnohdy ani neví proč to kupuje! Navíc je nyní před Vánoci a ataka reklamy je maximální a taktéž zoufalost lidí, kteří se snaží utratit poslední úspory nebo zbytek z půjčky na půjčku. Určitě se najde pár lidí, kteří jsou na tom mnohem lépe než já a jsou na „duchovním levelu“ tak vysoko, že je nějaké reklamy nemůžou ovlivňovat. Pokud se najdou i mezi diskutujícími, tak se jich rovnou ptám: Jakto, když jste tak na výši, že jste klikli na tento odkaz? J Ale zpět k jádru věci.

Můj osobní pocit je mnohdy takový, že si často připadám jak v Matrixu. Že lidi jsou jenom tupé schránky fyziologického původu, které jsou předurčeny k tomu, aby chodili do práce (mnohdy ani to nemusí) a nakupovaly výrobky a služby, které je činí šťastnými až do smrti. Mezi takové „šťastné“ věci patří samozřejmě i chlast, jídlo (rozuměj Mc, KFC a spol), cigarety a výherní automaty… Přitom mnohdy po koupi či útratě přijde rozčarování, zklamání a lidé mají stále pocit prázdnoty.Vůbec snad nejhorší na tom je fakt, že lidi ze sebe dělají takovéto prázdné schránky navzájem. Nekonečný koloběh kdy každý je někým nebo spíše něčím ovlivňován, ale za tím vším stojí člověk. (v matrixu si lidstvo podmanili roboti). I Orwellovské vize temné budoucnosti, kdy lidé budou jak tupé stádo bez emocí jenom makat od nevidim do nevidim poháněné dnes a denně všudypřítomnou propagandou světlých zítřků velkého bratra nejsou od reality moc vzdáleny. Pro příklady působení podprahové reklamy nemusíme chodit daleko. Jeden zajímavý zdroj je například zde: http://www.21stoleti.cz/view.php?cisloclanku=2006072119. Člověk by se měl zamyslet co je zač, jaké jsou jeho opravdové potřeby a hodnoty. Protože i ve svobodné zemi může být člověk duchem nesvobodný…

Média nejsou jen nástrojem reklamy různých společností lákajících k nehoráznému konzumu a útratě peněz, ale také bohužel i propagandou států, politiků a válečných operací, které z nás dělají ještě tupější stádo, ale o tom kdyžtak až v dalším blogu. Pokud se najdou lidé, kteří znají fígle jak se s reklamou a dalšími mediálními ataky „úspěšně“ vyrovnat (kromě toho stát se poustevníkem a odmítat veškeré vymoženosti dnešního světa) nechť přispějí do diskuze ;-)

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Pavel Maule | úterý 18.12.2007 13:00 | karma článku: 17,28 | přečteno: 1343x