- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pro žáky 1. stupně základní školy je distanční vzdělání nevhodné. Těžko můžete po telefonu nebo notebooku učit prvňáky nová písmenka nebo čísla, děti ještě nemají žádné návyky, jsou nesamostatné. Také pro starší děti je tento způsob nevhodný, často nemají doma na učení podmínky, někteří rodiče ani nerozumí procvičované látce, děti v rodinném prostředí ani nechtějí dělat úkoly, nebo jim brání jiné prvky, které narušují výuku. Žáci přijdou o možnost být se svým učitelem. Učitel na 1. stupni není jenom tím, kdo jim předává vědomosti, ale také děti vychovává, působí svým vlivem na jejich rozvoj, chválí je a povzbuzuje, interakce učitel – žák, která zůstává skrytá ve třídě, často bývá výrazným prvkem růstu dětí. Ke svému pedagogickému působení jsem si vybral vesnickou školu, protože jsem předpokládal, že ke svojí práci budu mít lepší podmínky než ve městě zde. A je tomu tak – vesnické děti mi připadají vděčnější a připravenější poslouchat učitele a nechat se od něho vést (v rodině často nemají takovou pozornost rodičů jako městské děti).
Na pedagogické fakultě jsme měli učitele, který na nás studenty často působil s vtipem a své konání také uměl okomentovat, že kdy se něco předá s humorem, lépe se to zapamatuje. A skutečně, všechny jeho hlášky si pamatuji doteď a jeho obraz hřmotného plešatého muže je milou představou v mých vzpomínkách. Jiná učitelka zase říkala: „Až budete učit malé děti, Vlasáku, zpívejte s nimi. Na vesnicích vždycky kantoři zpívali." A oba jsem poslechl – s dětmi často zpívám a s oblibou používám různé vtípky, chci tak vytvořit podnětné prostředí, na které pak později budou vzpomínat. A o tohle děti přijdou.
Zklamal mě přístup ministra školství Plagy, který po jarním zavírání škol do sdělovacích prostředků sděloval, že nedopustí další zavírání škol a ejhle přesto nyní dochází k zavření 1. stupně. Ministr však nezapomněl dodat, že profesně nesouhlasil a pouze dal na názor ministra zdravotnictví, protože čísla nakažených rychle rostou. A tak si myslím, že ministr školství ani neměl zájem obhájit tento svůj názor a nás zástupců škol se profesně nezastal.
P.S.: I když s distanční výukou nesouhlasím, nijak tento způsob výuky nebudu bojkotovat, jsem připraven se s výukou vypořádat podle svého nejlepšího svědomí, abych děti nijak neošidil. Snažím se i pochopit takovou absurditu, že naše integrovaná škola (se součástmi základní a mateřská škola), může mít zavřenou školu, ale otevřenou mateřskou školu...
Další články autora |