Reforma Rady na Evropský senát

Rada by měla být co nejdříve nahrazena Evropským senátem, ve kterém bude mít každý stát tři zástupce volené na 6 let většinovým dvoukolovým systémem a to tak, že každé dva roky proběhnou volby do třetiny senátu. Předpokládám, že z toho dvou a kousku řádku je srozumitelné jak to má vypadat. Zbytek článku mohu věnovat tomu proč.

Rada je nejsilnější orgán EU, který tvoří přímo ministři členských zemí. Nevstoupí v platnost legislativa, která by neprošla kvalifikovanou většinou či jednomyslně dle tématu. Přesto většina vlád mluví o EU jako o třetím subjektu, který přijal to či ono a chudák vláda se musí podřídit. Pozice trochu pokrytecká, ale s prostým vysvětlením. Ministři nezvládají.

Den má 24 hodin. Za tu dobu lze stihnout mnohé, ale nikdy ne všechno. Řídit běžný chod ministerstva, provádět reformy, účastnit se zasedání vlády, zasedání rady ministrů, připravovat ministerskou legislativu a rozumět jí a schvalovat unijní legislativu a rozumět jí, zkrátka v reálu není možné.

Pak je tu něco, čemu říkáme demokratický deficit. Ten není v tom smyslu, že by EU nebyla demokratická, ale to, že demokratičnost je rozmělněna tím, o jak široké problematice hlasujeme v jednom balíčku. Legitimita Rady (de facto národních vlád) je obrovská, avšak vzešlá z hlasování o čem? Jednalo se o volby do národního parlamentu a o národních tématech. Volila se strana, nikoliv osobnosti. O EU najdete ve většině stranických programů, že jsme členem EU, euro přijmeme, až to bude výhodné a že zlepšíme čerpání evropských fondů. Cítíte v tom tu hloubku? 

Pak se podíváme na profily jednotlivých ministrů, řekněme si, co vědí o svém rezortu, jak ho budou zvládat, jakou pro něj mají vizi, co vědí o evropské politice, jakou pro ni mají vizi... Děsivé co? 

Možná je pro někoho děsivější rozhodovací praxe. V Radě přes 90% rozhodnutí udělají za ministry úředníci v COREPERu, výboru stálých zástupců při EU (něco jako velvyslanci při EU), ministři se fakticky scházejí pouze u sporných bodů a zbytek odmávnou. Protože nevědí, co odhlasovali a pak na to nadávají, je z EU otloukánek trochu neprávem. Kontrolní otázka: Víte, kdo je českým velvyslancem u EU?

Vsadil bych se, že devět z deseti čtenářů netuší, zda je to muž nebo žena, 99 ze sta nezná jeho jméno a 999 z tisíce nemá nejmenší tušení, jaké má ten člověk názory. 

Jsem přesvědčený, že pokud má tato instituce fungovat, potřebuje vzdělané osobnosti se silným mandátem založeným na veřejné debatě o adekvátních tématech. Většinový dvoukolový systém je pro to osvědčený nástroj, vyhraje ten nejlepší z nejlepších. Volby každé dva roky zajistí, že se bude o EU skutečně vést debata a její reformy naberou novou dynamiku, zatím má stále její struktura a činnost atributy minulého století (viz podoba společné zemědělské politiky a její podíl na rozpočtu EU), přičemž situace ve světě i naše potřeby fungování EU se změnily k nepoznání.

Přeměna Rady na Evropský senát je prvním a asi nejvýraznějším krokem k celkové institucionální reformě, která by měla z EU udělat efektivní instituci dostatečně blízkou svým občanům. A o tom zase příště.

Jsou-li vám mé články a názory sympatické, je možné se mnou být ve spojení přes facebook skrze "to se mi líbí" stránku: www.facebook.com/martinprochazka007 

Autor: Martin Procházka | pondělí 24.3.2014 20:07 | karma článku: 10,78 | přečteno: 257x