Lisabonská smlouva=mnoho povyku pro nic
Současná podoba EU je výsledkem zápasu mezi dvěma rovinami vnímání tohoto systému. Oba přístupy mají své výhody a nevýhody. Mezivládní přístup znamená koordinovaný postup na základě dohody vlád jednotlivých států. Tento přístup zachovává naprostou suverenitu zůčastněných států, jejich rozhodování není ničím omezeno. Nevýhoda je zřejmá, takové uskupení se v praxi vyznačuje téměř nulovou akceschopností. Nadnárodní přístup umožňuje účinnější správu oblasti, zejména za předpokladu, že rozhodujícím činitelem je v něm jeden občan, nikoliv jeden národní stát. Myšlenky jednotné Evropy s dvoukomorovým parlamentem se objevili již začátkem 19. století. Nevýhodou tohoto přístupu je ztráta suverenity národních států, což může vyústit v pocit, že jsou občané některých národů znevýhodněni kvůli špatné volbě ostatních a vlády národních států svedou jakékoliv nepopulární kroky na zlou nadnárodní entitu, což jí opět na oblibě a důvěře nepřidá.
Tyto síly se střetly a výsledkem byl hybrid obou. Současná EU je kombinací mezivládního a nadnárodního přístupu. Máme parlament, který nemá zákonodárnou moc a připomíná spíše senát. Máme komisi, která v podstatě vládne, má zákonodárnou moc, ale je závislá na národních vládách. Občan volí pouze do parlamentu/senátu na národní bázi, nemá tedy téměř žádný vliv na směřování EU. O tom rozhodují vlády na mezivládní úrovni spolu s Bruselem na nadnárodní úrovni. Dnešní EU trpí demokratickým deficitem, důsledkem je netransparentnost a nezájem občanů. V referendech či volbách týkajících se Evropy se potom rozhoduje o současné vládě v dané zemi a domácích problémech, evropské myšlenky a budoucnost EU je většině lidí lhostejná. Toto je zásadní nedostatek EU, který přetrvává i s Lisabonskou smlouvou.
EU a její občané si musí nejprve říci, kam vlastně chtějí směřovat. Pokud se rozhodneme pro jednotnou Evropu na úrovni nadnárodní, musíme ji přijmout pro doby dobré i zlé. Přináší sebou mnoho výhod, potenciál pro velice efektivní státní správu obrovského území, silnou vyjednávací pozici ve světě, kvalitní a efektivně fungující vnitřní trhy, které by v malých státech fungovaly jen velmi obtížně např. energetika. Musíme však být připraveni nést rizika, že dojde k pro nás nepříjemným rozhodnutím, kterým se budeme muset podřídit. Pokud budeme znát náš cíl, můžeme docela dobře zapracovat na odstranění demokratického deficitu. Budeme však vystaveni rizikům špatné politiky stejně jako dnes v ČR. Demokracie je nejhorším systémem vládnutí, nepočítáme-li ostatní. (W.Churchil)
Druhou variantou je mezivládní přístup. Pravděpodobnost dohody 27 vlád a více je velice mizivá. V takovém případě je nevyhnutelný model vícerychlostní Evropy, kdy si skupiny států zvolí stupeň integrace dle svých zájmů. Nemyslím si, že takový postup by byl nutně špatný. Faktem ale zůstává, že přirozený proces integrace bude vyvolávat potřebu nadnárodní autority. Tedy nadnárodního přístupu. A vznikne další zvláštní celek vesměs se stejnými problémy jako dnešní EU.
Lisabonská smlouva neudává žádný jednoznačný směr. Nedá se říci, že by odstranila demokratický deficit. Dělá jen to, že přesouvá několik kompetencí, dává EU právní subjektivitu, možnost z ní vystoupit atd. Je to jako vydávat změnu sazby za daňovou reformu. Před skutečnou reformou EU teprve jsme. Jejím smyslem bude odstranit demokratický deficit EU, získat ztracený zájem občanů, vymezit mantinely kompetencí, nový institucionární rámec. Bude to dlouhodobá záležitost, zejména, když se podíváme na ČR, její vládu, která zavedla poplatky, a kraje, které je proplácejí, tedy ruší jejich efekt. Děsím se toho, co se může dít ve větším měřítku.
Naši hloupoučcí politici by se měli naučit zásadám slušného chování. Nějak si nemůžu vzpomenout, že by během jednání o Lisabonské smlouvě naši politici mluvili o špatném dokumentu. Začli s tím až po jeho podpisu. Takže pánové, tam v Lisabonu jste měli proti textu vystupovat, navrhovat alternativy, bít se před ostatními v prsa, že takový "shit" je nepřijatelný. Jestli byl nepřijatelný, neměli jste ho podepisovat. Jenže jste to udělali. Pokud něco podepíšu, tak si snad za tím stojím. Rýpat do dohodnutého textu, do jehož ratifikace zbývají jen dva závěrečné podpisy prezidentů, umí každý Klaus.
Náš pan prezident po druhém irském referendu smutně konstatoval, že Irové měli jedinečnou šanci něco sdělit a bohužel to neudělali. Ale udělali. Výrazem svobody není jít proti proudu, ale rozhodnout se, kudy chceme jít.
Martin Procházka
Krutost trhu není jeho selháním
Selhání trhu je při současných vysokých cenách nejčastěji nadužívaným pojmem, který ovšem nemá žádnou oporu v realitě. Energetické trhy fungují velmi dobře a přesně tak, jak mají.
Martin Procházka
ČEZ musí vydělávat a investovat
ČEZ může velmi dobře fungovat jako nástroj k zajištění strategických cílů energetické bezpečnosti, aniž by tím utrpěla jeho pozice efektivně řízené společnosti. Existují i snazší cesty k prosazení zájmů státu, ale žádná funkční.
Martin Procházka
Znásilňované na ulici stačí říct „Fandíme Ti“?
Díváme se na agresi totalitní mocnosti vůči demokratickému státu, vyjadřujeme mu podporu všemožnými způsoby, ale přímou pomoc odmítáme. Přitom víme, že přes všechnu statečnost se Ukrajina dlouhodobě neubrání.
Martin Procházka
Lépe nosit svetr než neprůstřelnou vestu
3. světová válka v podstatě už začala, nemá smysl si nalhávat, že tomu tak není a nemá smysl odkládat odstřižení Ruské federace od civilizovaného světa.
Martin Procházka
NATO se musí s Ruskem utkat o Ukrajinu, jinak se s ním utká o Pobaltí
Sankce nepomohou, i kdyby prošlo odstřižení od SWIFT. Putin tohle plánoval dlouho dopředu, tudíž s nimi počítá a je na ně připraven. Proti hrubé síle funguje jen hrubá síla a my nesmíme váhat ji použít.
Další články autora |
Spadlý strom v Praze zranil dva lidi. Bouřky v Česku komplikovaly dopravu
Silné bouřky, které v sobotu večer přecházely přes Česko, za sebou zanechaly mnoho škod, potíže v...
Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody
Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...
Francouzský volební šok. Vyhrála levicová koalice, Le Penová je až třetí
Druhé kolo předčasných parlamentních voleb ve Francii překvapivě ovládla levicová Nová lidová...
ANALÝZA: Fiasko číslo 2. Jak se lhalo o Bidenovi a všichni to věděli
Premium Boj Joea Bidena s vlastní stranou a nápomocnými médii, jež ho vyzývají, aby zabalil boj o Bílý dům,...
Cestující, upeč se. Řidiči autobusů MHD sbírají pokuty i za vypínání klimatizace
Premium O pětistovku z výplaty přišel minulý měsíc řidič Jiří, kterého kontrolor načapal, že v autobuse z...
Francouzský volební šok. Vyhrála levicová koalice, Le Penová je až třetí
Druhé kolo předčasných parlamentních voleb ve Francii překvapivě ovládla levicová Nová lidová...
„V Moskvě zklamání, v Kyjevě úleva.“ Tusk ocenil výsledky voleb ve Francii
Polský premiér Donald Tusk označil výsledky druhého kola francouzských parlamentních voleb za úlevu...
Váhající Macron i menšinová vláda. Kam se vydá po volbách rozpolcená Francie?
Ve Francii v neděli večer skončily předčasné parlamentní volby nečekaným vítězstvím levicového...
Rakušanova mise do Sýrie? Nedává smysl, říká diplomatka z Damašku Filipi
Premium Česko chystá zjišťovací misi v Sýrii. Má vytipovat možné bezpečné zóny v oblastech ovládaných...
Prodej stavebního pozemku, slunný, na rovině, v blízkosti zámeckého parku a parku Velký Kosíř.
Stařechovice - Služín, okres Prostějov
2 790 000 Kč
- Počet článků 340
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1791x
Předseda regionálního výboru TOP 09 Písecko, člen krajského výkonného výboru TOP 09 v jižních Čechách.
Kandidát č.51 za TOP 09 & KDU-ČSL Společně pro jižní Čechy.
Farmář a lesník.
Pravicový, prozápadní, proevropský.
Sledujte mne na facebooku: www.facebook.com/martinprochazka007