Prahou už jen rychlostí 50 km/h: nejhorší možné řešení

Rok 2010 s sebou přináší hodně změn, jednu z nich ale pocítí pražští řidiči více, než ty ostatní. Od prvního ledna se totiž na většině hlavních tahů v Praze, včetně magistrály nebo Jižní spojky, snížila rychlost ze 70 km/h na klasických městských 50 km/h. V některých dalších úsecích toto platí už pár měsíců. Bylo to nutné? Řekl bych, že nikoliv.

Padesátkou prakticky v celé Praze. Dnes už realita.iDNES.cz

Rychlost se snižovala na hlavních tazích, kde se doposud jezdilo povětšinou sedmdesátkou. Přitom se jedná o rovné, přehledné a několikapruhové (tedy řidičsky nijak problematické) úseky, a podle mého zcela subjektivního názoru by na nich mohla být rychlost klidně vyšší, než původních 70 km/h. Nově se ale smí jezdit jen 50 km/h, a protože je to rychlost na tříproudovce zhola nelogická, většina těchto úseků byla vybavena úsekovým měřením rychlosti městské policie.

Důvodem je snaha o snížení hluku, kterým bezpochyby trpí obyvatelné okolních domů (bezpečností se, pokud vím, nikdo neoháněl, zřejmě se tedy lidé ani v té sedmdesátce nezabíjeli). Bohužel je to ze strany Magistrátu Hl.m.Prahy opět ukázkou toho nejjednoduššího a nejméně bolestivého řešení problému, které ale nutně nemusí být tím nejefektivnějším. A navíc otravuje řidiče.

Nejhorší  možné řešení
Nebudu tvrdit, že dokážu posoudit, nakolik snížení rychlosti k nižší hladině hluku opravdu pomůže (zřejmě trochu ano, ale je spíš otázka, kolik lidí bude snížení i přes hrozbu pokuty respektovat). Samotná padesátka doprovázená vydatným měřením ale sama o sobě zavání spíš buzerací.

Ohleduplnější k řidičům (a mnohem efektivnější) by byla série opatření v podobě protihlukových stěn, speciálního tichého povrchu vozovky nebo příspěvků obyvatelům na protihluková okna či obložení domů. Okruh kolem města (jehož stavba se obdivuhodně vleče) nebo tunely pod Prahou (díkybohu za Strahov a Blanku) navíc přispějí k menšímu provozu na magistrále, což je vůbec nejlepší opatření.

Je mi jasné, že všechny tyhle věci jsou daleko dražší, než prosté snížení rychlosti, které nestojí nic, a radar, který si na sebe za pár dnů vydělá. Koncepčnějším řešením by se také musel někdo dlouhodoběji věnovat a koneckonců, takovou protihlukovou stěnu také nepostavíte kdekoliv. Ale takovéhle problémy jsou logické a je potřeba je řešit. A že je to drahé? Právě kvůli tomu snad platíme daně.

Autor: Martin Jedlička | pátek 1.1.2010 22:26 | karma článku: 43,09 | přečteno: 9875x