- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jednou z hlavních příčin nedostatku zdravotních sester je stávající systém jejich vzdělávání, který je dlouhý a komplikovaný. Stále ještě většina plně kvalifikovaných zdravotních sester- dnešní i dřívější termín všeobecná sestra- pamatuje vzdělávání na střední zdravotnické škole, které bylo zakončeno maturitou a po němž následovala praxe v příslušném zdravotnickém zařízení, ovšem již na úrovni zaměstnaneckého poměru právě jako všeobecná sestra. Po několika měsících a po přezkoušení praktických i teoretických dovedností se stala plně kvalifikovanou a schopnou samostatné práce. Tento systém dobře sloužil po desetiletí při plně dostatečném odborném přístupu všeobecných sester.
V roce 2005 vstoupila v platnost Směrnice EU o uznávání profesních kvalifikací, která zásadně ovlivnila vzdělávání sester v ČR. Náš vzdělávací systém na to reagoval vyjmutím vzdělávání plně kvalifikovaných zdravotních sester- všeobecných sester ze středních zdravotnických škol a posunul jej na vysoké školy a na vyšší odborné školy. Na středních školách výuku redukoval na obor praktická sestra. Jeho absolventky (absolventi) nemají plné kompetence všeobecné sestry: nemohou pracovat zcela samostatně a nemohou aplikovat intravenozní léky, infuze, nemohou asistovat lékaři při podávání krevních transfuzí, zavádět intravenozní kanyly nebo sondy do zažívacího traktu nebo ženám močové katétry. Tedy nemohou provádět ani pod dozorem některé zásadní výkony, které dříve každá zdravotní sestra uměla a prováděla. Což může na vlastní kůži zažít každý z nás!
Co je výsledkem?
Co by pomohlo?
Další články autora |
Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha