Jak dlouho si budeme půjčovat na zbytečnosti?

Utratit za 10 let 230 miliard korun na zelené projekty, takový je plán pražských radních. Dalších 52 miliard budou ovšem potřebovat na novou linku metra.

 

Roční podpora OZE v Česku vychází přes 45 miliard ročně. A přes 800 miliard mají stát české vysokorychlostní tratě, které se podle zveřejněných prognóz nezaplatí ani do roku 2055.

To je jen namátkový výčet smělých plánů a desítek a stovek miliard, které mají pohltit. Zdá se, že politici a úředníci již naprosto ztratili představu o tom, co si může Česko dovolit. Jednotlivě se o těch všech nezbytných projektech jistě dá diskutovat. Jejich zastánci budou jistě mít nějaké argumenty, které bude možné prověřit a na základě toho se dále rozhodovat, zda takový projekt je potřeba, či není. Jestli je opravdu potřeba, může postoupit do druhého kola. Tedy do debaty o tom, na kolik nás to přijde. Musí to zaplatit stát, město, nebo to můžou udělat soukromí investoři?  Bude to pro ně lákavé? Jestli to dopadne tak, že daný projekt musí zaplatit stát či město, nebo se na něm nějak výrazně podílet, musí nutně nastoupit otázka, zda na to stát momentálně má. Zda ten projekt potřebuje natolik, aby na něj dal peníze, nebo aby si je, jak je v poslední době běžné, půjčil.

Pro lepší představu, hlavní město má v na letošní rok rozpočet za necelých 88 miliard korun. V průběhu 10let chce do snížení emisí CO2 investovat zmíněných 230 miliard, které ovšem nemá a z rozpočtu je vzít nemůže. Bude tedy žádat o dotace od vlády i od Bruselu. Radní věří tomu, že dotací získají celkem 200 miliard. Těch zbývajících 30 miliard si troufají pokrýt z městského rozpočtu. „To je částka, která je pro hlavní město zvládnutelná,“ komentoval primátorův náměstek pro finance Pavel Vyhnánek z ortodoxního zeleného uskupení Praha sobě. Jinými slovy: Praha na to nemá ani náhodou. Ale s klidem natáhne dlaň pro dotace vyplácené z peněz, které si s velkou pravděpodobností někdo (vláda) musel nejdřív půjčit. A dotace se vyplácejí zpětně, takže si ony miliardy bude muset Praha nejspíš nejdřív půjčit také.

Ač je metro docela čistý způsob dopravy, financování jeho nové trasy není zahrnuté v zeleném plánu za 230 miliard. Takže na něj bude muset vedení Prahy někde vyštrachat dalších 52 miliard. Které zřejmě zatím také nemá. Nová linka by měla začít fungovat v roce 2028. Takže na jedno desetiletí potřebuje hlavní město sehnat 250 miliard. Mimo jiné i proto, aby za necelou miliardu postavilo se Středočeským krajem trolejbusové linky mezi poli a přes vesnice do Kostelce nad Labem a do Brandýsa nad Labem. Opravdu se tak chová odpovědný hospodář, jakkoli je jeho mozek zatemněný klimatickou panikou a nouzí, již sám, jako zcela prázdné heslo, vyhlašuje? Neměli by se pražští radní raději soustředit na Pražský okruh a MHD, včetně metra? Nebo na rozšiřování městské zeleně, jež asi nemají rádi motoristé, ale městu dělá dobře, protože ho alespoň trochu chladí? To jsou věci, které Pražany pálí podstatně více, než jejich mikroskopický příspěvek ke globálním emisím oxidu uhličitého.

Aktuálně v médiích probíhají informace o záměrech postavit vysokorychlostní železniční tratě za celkem 800 miliard korun. Na jednu stranu jsou vysokorychlostní tratě fajn. Na druhou stranu se prý nezaplatí ani do roku 2055. Jak moc fajn tedy ve skutečnosti jsou? Vážně je tak potřebujeme, když se nezaplatí? Opravdu potřebujeme kanál Labe – Odra – Dunaj? Nápadů na to, kolik a za co utratit, máme plnou republiku. Ovšem to, zda se ty investice vyplatí, často nikdo neví. Ale všichni vědí, že jim s tím pomůžou dotace.

To už na sebehloupější nápady „do čeho vrazit veřejné peníze“ není jiná odpověď, než „jistě, my si na to půjčíme?“ Ale kde vezmeme peníze, až se konečně pustíme do adaptace na změnu klimatu?

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Marek Hurt | pátek 25.6.2021 8:50 | karma článku: 29,62 | přečteno: 683x