Smetanova Litomyšl, zastavení třetí, mariánské
Jedna z nejsilnějších inspirací hudby zejména starších dob je Matka Boží. Je tomu tak ve světě katolickém a ortodoxním. Protestanté neuznávají božskou podstatu Panny Marie a hudbu na ni povětšinou neskládají.
K Matce Boží se lidé modlí, přičítají jí zázraky, zasvěcují jí chrámy a místa duchovního obsahu, konají procesí na její počest a zobrazují ji téměř stejně často jako jejího syna. K nejsilnějším inspiracím nutně musí patřit ono nesnesitelné a nepředstavitelné pro každou matku. Osobní účast při smrti vlastního potomka, smrti hnusné, špinavé, kruté a veřejné. Matka jde cestou k popravišti, vše sleduje a žádného východiska nevidí. Nakonec bude mít svého chlapce v náručí a uloží ho spolu s ostatními do hrobu.
Z této chvíle sejmutí z kříže a spočinutí v náruči povstalo jedno z nejkrásnějších sochařských děl všech dob, Michelangelova Pieta. Už jednou jsem pravil, že žádný muž nemůže plně pochopit, co v takových chvílích cítí matka, aniž bych hodnotil pocity otce nad mrtvým synem. Mnoho mužů v dějinách se pokusilo zachytit na plátně i v dřevu, kameni a kovu, či sklu ony chvíle, kdy matce běží myslí pod křížem vše, co se k synovi kdy vázalo. Třeba takový Rogier van der Weyden. A mnozí se to pokusili říci hudbou.
Jedním z nich byl Giovanni Batista Pergolesi (1710-1736) hudební talent rozměru srovnatelného s kýmkoli geniálním, kdo se do té doby i poté narodil. Jak by vypadala hudba 18. století, kdyby se dožil aspoň šedesátky, tj. jako naše největší osobnosti Smetana, Dvořák a Suk?
Ze všech velkých hudebních postav se dožil nejkratšího věku. Přesto po šestadvacetiletém skladateli zůstalo 8 oper včetně slavné přestávkové vložky La Serva padrona, v níž někdy před devíti lety zazářila Marie Fajtová v českokrumlovském barokním divadle, a na ukázkách z této výtečné komické operní miniatury na Youtube jsem poznal tu nejkrásnější ze všech operních pěvkyň všech dob, Andulku Moffo. To nemůžu vydržet a tady ji máte: https://www.youtube.com/watch?v=cIsYwz7EVG8&list=PLE67034AA58095FFD&index=5
Pergolesi napsal dále přes třicet dalších vokálních a instrumentálních děl. Z nich se dnes asi nejvýše cení právě Stabat mater pro mužský soprán, mužský alt a orchestr. Napsal je pro neapolský chrám sv. Luigi di Palazzo. Zajímavé je že jím zde chtěli nahradit dílo proslulého a vysoce ceněného Alessandra Scarlattiho. Pozor na to, Scarlattiů v hudbě je pomalu víc než Bachů a je vždy třeba přičinit křestní jméno.
Jak bývalo v barokní době zvykem, upravovalo se a opisovalo a používaly se skladby, nebo jejich úseky v jiných dílech, dělal to i takový plodný génius jako J. S. Bach, který cituje upraveného Pergolesiho v jednom svém žalmu. Pergolesiho dílo na rozdíl od mnoha jiných barokních skladeb přetrvalo a hrálo se po celá tři staletí. To nepotkalo ani Bacha, ani Händela, ani Mozarta. Nemá smysl spekulovat, proč. Rabíni by řekli, že je to tak i tak a že je možné úplně všechno. Podobně hovoří i jaderní fyzici.
Poněkud obsáhle jsem se dostal až k poslednímu číslu koncertu, leč tři věci předcházely. Program otevřelo známé a velmi staré Ave Maria Giulia Cacciniho (1550-1618), jež přišla, jak jsem čekal, zapět sopranistka Lucie Silkenová. A doprovod zajišťuje známé Barocco sempre giovane s dirigentem Louženským.
Lucie nedávno zveřejnila na facebooku fotku z velikého zavařování třešní a jahod a dnes je tu s vlasy zapletenými do tenkého copánku. Soudím, že pro samé zavařování nestihla dojít ke kadeřnici, aby jí vytvořila na hlavě ony obvyklé umné uzly někdy i s drze trčícími prameny, jež jednu dámu na facebooku podnítily k suché poznámce: „veverka“. Anebo své kadeřnici nedala dost sklenic s jahodami a ta odmítla za tak nízkou odměnu tvořit. Uvidíme.
Ale i tak to Lucii moc sluší a při děkovačce rozverně přiběhne zpět s pukrletem, a barokně pohodí copánkem a nožkou vzad. Nato přichází Václava Krejčí-Housková zazpívat mariánskou antifonu Salve Regina Nicolo Porpory (1686-1768). Muže, jenž zazářil doma v Itálii, poté i v Anglii vedle Händela a nakonec i v Drážďanech a ve Vídni, kde učil kompozici i Haydna.
Václava zpívá altový part, který jí jako mezzosopranistce s temnějším hlasem nečiní žádných potíží a musí prakticky odtáhnout celou skladbu odhadem dvacetiminutovou. Jediného si všimnu, to, že je hlas posazen tak nízko, znamená, že není zářivých míst, avšak Václava naplní antifonu velikým citem a už se těším na dvojhlas obou dam v Pergolesim.
Ještě před ním je na programu píseň Ave Maria pro soprán a smyčce polského skladatele Michala Lorence (1955), která byla použita ve filmu Prowokator. Už jsem si ji ochutnal doma na Youtube a musím Lucii složit poklonu za krásný zpěv ve skladbě romantické vůně a chuti. Zase pukrle a copánku házení.
A už tu je skladba večera, k níž přichází dívčí část pěveckého sboru KOS Pedagogické školy Litomyšl. Skladba není tak dlouhá, abyste si ji nemohli pustit sami místo zírání na bednu. Tady je krásná verze s Vivikou Genaux, která tu loni zanechala mnoho mokrých očí následkem koncertu s Velkým C: https://www.youtube.com/watch?v=1SfZJQ7cXV4. Ale naše děvčata nikterak nezaostala a bylo znát, že je pro ně toto Stabat mater odměnou nad jiné, stejně jako jsem to cítil loni při jejich expozé v Mozartově Requiem.
Před závěrem nastává zajímavý scénický obraz. Přinesou se červené zapálené svíčky a děvčata ze sboru je postupně rozeberou a umístí na konstrukci, jež vytvoří svítící kříž. Sama mají maličké ledky a celé je to působivé a náladové. Po doznění závěrečného Amen je celý kostel nadšen a já pak druhý den posílám Lucii na facebook: „Byl jsem tam a nadšen a napíšu to jako obvykle a pošlu. Má hluboká poklona Lucii a Václavě.“ A dostávám milou odpověď: „Jeee a že jste se nestavil po koncertě... Už se moc těším na Vaše "kritická" slova.“
Milá Lucie, aniž bych se pouštěl do podrobností, bylo mi s koncem koncertu uposlechnouti jistého volání, jež je silnější než volání divočiny. Až v kavárně v parku jsem dospěl do stavu plných lidských práv. Ale spalo se mi v kempu i přes zimu dobře, jen mi chvíli trvalo, než jsem se dostal k naostření svého pera.
A na úplný závěr. Onoho 24. června oslavila 46. narozeniny jedna z nejusměvavějších dam v oboru klasického zpěvu, Norka Sissel Kyrkjebo, již chovám ve veliké oblibě pro její průzračný hlas a milou tvář. Jen Markéta Janoušková může s jejím vřelým pohledem soutěžit. I když je to trochu mimo, připomeňme si ji tímto Bachem, abychom zůstali v oboru a době. https://www.youtube.com/watch?v=0U0Ne-Yvv7o&index=10&list=PLD906DE781E833124. Jo a ten kostel je v městečku Roros, které je na seznamu památek UNESCO jako vzor zachovalého hornického sídla ze 17. století: Podívejte, kam jsme se dostali, a podívejte taky zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8ros .
Richard Mandelík
Jasnější než tisíc sluncí aneb Oppenheimer
S velkou zvědavostí jsem včera šel do Světozoru na film už dopředu označovaný za letošní trhák. Ta má zvědavost nikdy neplyne z reklamy, kterou každý producent ve vlastním zájmu rozjíždí. Na mě reklama zabírá spíše negativně.
Richard Mandelík
Atrium na jaře 2023
Rozhodl jsem se jen pro tři koncerty, z čehož ten druhý je dveřmi k otevření nové řady Atrium má vážný zájem, což je zhmotnění nápadu zrodivšího se v hlavě violoncellisty Tomáše Jamníka, který o tom konceptu promluví.
Richard Mandelík
Výjimečný koncert staré hudby z programu FOK podzim 2023
Tento koncert 1. října u Šimona a Judy v režii brněnského Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka mě natolik oslovil, že dostává samostatnou esej.
Richard Mandelík
Na operu v sezóně 2022-23
Můj zájem poněkud upadl, kdeže jsou doby, kdy jsem na ni šel osmkrát za sezónu a ještě do divadla. Nyní jsme po americké kovidové téměř dvouleté uzávěře.
Richard Mandelík
Čtyřikrát s Patrícií Janečkovou
Smutno je mi z odchodu té talentované a krásné dívky. Před ní tak mladí a také talentovaní odešli Vítězslava Kaprálová (1915-1940) a Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736). Vzpomeňte se mnou a přehrávejte si videa s ní..
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...
V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel
V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...
Pronájem bytu 2+kk v Praze, ul. U kříže
U kříže, Praha 5 - Jinonice
17 900 Kč/měsíc
- Počet článků 740
- Celková karma 5,04
- Průměrná čtenost 235x