Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Jak se jezdí v Evropě

Je tomu rok, co jsem si vyzvedl řidičák z „čistírny“ a rozhodl jsem se po tři a půl měsíční „karanténě“ projet po Evropě. Zjistil jsem, že vyspělá Evropa se nám stále rychleji vzdaluje…

Moje zážitky jsou z loňských prázdnin, takže mohou být i malou inspirací pro letošní výlety na čtyřech kolech. Za 26 dní jsme najeli 8500 kilometrů převážně po dálnicích Německa, Francie Španělska a Švýcarska, včetně návštěvy kousku Velké Británie (Gibraltar). Cestou jsme přenocovali ve 24 hotelech a prakticky každý den jsme spali v jiném hotelu. Dovolenou jsme již na jaře důkladně naplánovali a manželka nenechává nic náhodě a předem zarezervovala ubytování ve všech 24 hotelech, takže každý den byla jasná cílová destinace. Výběr navštívených měst a pamětihodností byl proveden velmi pečlivě a nevešlo se tam úplně všechno, co jsme si původně naplánovali. Zredukovaný seznam přikládám: Strasbourg, Besancon, Dijon, Lyon, Sarlat la Caneda, Lascaux, Bordeaux, San Sebastian, Madrid, Toledo, Consuegra, Cordoba, Carmona, Sevilla, Gibraltar, Marbella, Torremolinos, Valentia, Barcelona, Figueros,, Carcassone, Avignon, Geneva, Lausanne, Fribourg, Bern, Chur, Luzern, Zurich, Konstanz, Stuttgart a přes Norimberg domů.

Jedním z cílů dovolené byl i poctivý záběh nového auta, které kvůli nedobrovolné „karanténě“ zahálelo v garáži včetně všech svých 621 koní. Německé dálnice dávaly příležitost vyzkoušet i maximální rychlost, která je u našeho auta omezena na 330 km/h. Rovnou dodávám, že se to hlavně díky bdělosti manželky nepovedlo, protože nemá ráda rychlou jízdu, a tak jsem si víc než 298 km/h nedovolil. Tak třeba příště…

Průjezd Německem byl celkem svižný, a tak jsme byli ve Francii dříve než jsme se nadáli. Rezervované hotely byly vesměs v historických centrech navštívených měst, ale díky několika používaným navigacím jsme je téměř vždy poměrně lehce našli. Některá středověká města měla šířku uliček jen lehce přes dva metry, ale se sklopenými zrcátky jsem se nakonec všude dostal. Ve Francii je na dálnicích povoleno 130 km/h a všichni jedou cca 140. Radary jsou poměrně hustě rozmístěny a některé pokuty přišly poštou ještě před koncem dovolené. Pokud zaplatíte včas, tak i ušetříte. Všechny „pokutové“ formuláře a instrukce jsou psány dokonalou češtinou, takže na neznalost jazyka se vymlouvat nemůžete. Ve Španělsku je povoleno jen 120 km/h, ale všichni jedou 140 až 150 km/h, radary jsou předem avizovány a tak jediná záludnost je používání dronů ke kontrole dodržování pravidel silničního provozu. Dron podél vaší trasy může letět i 10-20 kilometrů, a tak jedou všichni spořádaně, včetně kamionů. Ve Švýcarsku je povoleno maximálně 120 km/h a nikdo si nedovolí jet více než těch 120 km/h. Ve Švýcarsku jsme si užili i jízdu proslulým Bernina Expressem, což je zážitek, bez kterého se návštěva Švýcarska neobejde.

Největším příjemným překvapením byla kvalita všech služeb ve Španělsku, včetně zdravotnictví, které jsem v Madridu plánovaně využil. Takže příště určitě znovu do Španělska. Největší rozdíl v jízdě na zahraničních dálnicích je ve srovnání s námi výrazně nižší provoz kamionů. Naše dálniční síť je prakticky nepoužitelná pro rychlé a plynulé cestování osobními auty a téměř výhradně slouží pro kamionovou přepravu, kdy tzv. pomalý jízdní pruh je prakticky plně zaplněn nekonečnými kolonami kamionů. Dálniční síť jsme ještě nestačili dokončit, ale letos jsme část dálnice D1 přeměnili na největší evropské parkoviště kamionů, které se svojí délkou od Velké Bíteše do Brna určitě zapíše do Quinnessovy knihy rekordů. Zatím toto „parkoviště“ zabírá jen jeden jízdní pruh, ale určitě se dočkáme rozšíření na oba jízdní pruhy, což je asi hlavní důvod budování třetího jízdního pruhu u Brna… Mezinárodní rychlíky už se naučily Českou republiku objíždět (z Berlína do Vídně se dnes jezdí přes Mnichov) a tak si můžeme jen přát, aby se objíždět Českou republiku naučily i zahraniční kamiony.

Autor: Pavel Makovec | pátek 19.4.2024 9:49 | karma článku: 16,48 | přečteno: 660x
  • Další články autora

Pavel Makovec

Potřebujeme ruskou ropu?

Naše finanční podpora Ruska od vypuknutí válečného konfliktu s Ukrajinou představuje jen za dodávky ropy přes 270 miliard korun, zatímco naše celková pomoc napadené Ukrajině nedosahuje ani 60 miliard korun.

23.4.2024 v 23:54 | Karma: 17,00 | Přečteno: 481x | Diskuse | Ekonomika

Pavel Makovec

Vláda na nákupech

Nemyslím tím nepovedený „mystery shopping“ pana předsedy vlády Fialy, který mu ale zajistil nesmrtelnost jako „Mr. Nutella“, pod kterým se zapíše do historie, ale letošní nákupy soukromých firem státem, označované za "strategické"

31.12.2023 v 5:55 | Karma: 28,68 | Přečteno: 644x | Diskuse | Ekonomika

Pavel Makovec

Největší evropský skanzen? Česká republika.

Uděláme z „montovny mozkovnu“ nebo „přechod na vzdělanostní ekonomiku“ je budoucnost naší země... Podobným výkřikům politiků se dnes začínají smát i občané, kteří ještě nedávno politikům věřili. Naši politici však mají tajný plán!

28.12.2023 v 9:11 | Karma: 30,00 | Přečteno: 1058x | Diskuse | Ekonomika

Pavel Makovec

Nezaměstnanost. Jsme opravdu premianti?

Poslední roky se holedbáme rekordně nízkou nezaměstnaností. Je to opravdu tak? Při podrobném zkoumání zjistíme, že je to jen náš další umělý úspěch. Realita je jiná a místo armády nezaměstnaných máme armádu předčasných důchodců.

27.12.2023 v 9:22 | Karma: 27,05 | Přečteno: 791x | Diskuse | Ekonomika

Pavel Makovec

Parodie na důchodovou reformu

Přesné označení toho, co vláda nazývá jako „důchodová reforma“ je jen "parametrická úprava průběžného důchodového systému" a do důchodové reformy má stejně daleko jako slepice do orla. Tomu, že se jedná o reformu už nikdo nevěří.

26.12.2023 v 9:26 | Karma: 44,10 | Přečteno: 5434x | Diskuse | Ekonomika
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 203
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2180x
Od roku 1990 působím aktivně na českém kapitálovém trhu a mám poměrně jasný a vyhraněný názor na to co se děje v reálné ekonomice. Novodobě jsem i starobním důchodcem a současně studentem doktorandského studia. Děkuji za připomínky, případně i nesouhlasné názory, podložené argumenty a fakty.

 

Seznam rubrik