O řemeslnících - výměnkářích, panu G. B. Shawovi a jiných věcech

Před drahnými a drahnými léty, kdy jsem ještě postával (a pak moderněji posedával) u zubařského křesla, docházel do mé ordinace dle potřeby opravář, který vždy v krátkém čase odhalil příčinu poruchy, vyměnil pojistku, těsnění, hadičku či nějaký ten vnitřní čudl a záhy jsem se opět mohl věnovat svým pacientům. Pak povýšil a jezdil jen na pravidelné revize, kdežto k akutním haváriím započal jezdit jeho mladší kolega, tehdy nový, neokoukaný, neotřelý typ: opravář - výměnkář. Na půl ucha vyslechl, co nefunguje, pak hbitě odstřihl či odšrouboval nějakou tu součástku či tištěný spoj a vyměnil za zbrusu nové. Vyzkoušel - a většinou pokračoval v dalším odstřihávání a odšroubovávání. Dříve nebo později ( to častěji) na závadu té či oné součástky touto eliminační metodou přišel, nechal si podepsat výkaz a hrdě odkráčel.

Tato metoda oprav se nejen v toku času rozšířila a zdokonalila, ale zásluhou nových a nových výrobků, jejichž praktická životnost je většinou přesně totožná se záruční dobou, byla vycizelována k absolutní dokonalosti.

Tuhle se mi po letech porouchalo motorové otevírání garážových vrat. Opravárenská firma přijela hbitě a ještě hbitěji konstatovala, že jde o poruchu řídící elektroniky. Objednat náhradní je téměř nemožné, neboť: je zastaralá, už se nevyrábí, pokud se vyrábí, není na skladě, pokud je na skladě, je drahá a spolu s montáží přijde dráž, nežli nová.

I kývl jsem na novou elektroniku. Ta je ovšem u nového výrobku umně spojena s pohonnou jednotkou tak, že jest nutno zakoupiti celek - a také na starý pojezd nový motor rozměrově nelze upevnit, takže nový je samozřejmostí. Určitě jen přehlédnutím výrobce šla použit původní vrata, ale to u nového modelu určitě "napraví".

Dnes jsem absolvoval podobnou zkušenost s obdobným problémem, ostřílen už však minulými střety s opraváři - výměnkáři, neprodal jsem svoji kůži lacino.

"Šéfe, to je spálený motor, dostal šlus!" zněla pevní diagnóza u pohonu vrat. Dramaticky jsem ji odmítl a tvrdohlavě stál na tom, že dle mně známých okolností motor určitě spálený není a musí to být něco jiného. Po chvíli vrtání na patřičných místech zazněla další diagnóza: "To dělá ta stará elektronika, tady zamrzá spínač!" Také tuto diagnózu jsem briskně odmítl a tvrdě hájil možnost drobné, droboulinké závady, přičemž jsem vychvaloval jejich zřejmý um a zkušenosti, které jim dozajista umožní na to promptně přijít.

Záhy, a zřejmě hlavně proto, aby ode mne měli pokoj, našli odpojený jeden z přívodních drátků....a vše opět začalo fungovat jak má.

Když odjižděli, blaženě jsem se usmíval a připomínal si moudrá slova velkého Ira Georga Bernarda Shawa, totiž jeho geniální poznání, že "každé povolání je spiknutí proti laikům".

Záhy mne však smích přešel: to poznání totiž skutečně beze zbytku platí, takže dříve nebo později stejně výrobci vymyslí způsob, jak bude v takovém či obdobných případech nezbytné vždy vyměnit celou garáž, nejraději i s autem uvnitř.....

Miroslav Macek

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Miroslav Macek | úterý 9.10.2007 15:01 | karma článku: 40,23 | přečteno: 5570x