- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
V prvé řadě se z umění stává „res sanctae“, kterou veřejně již téměř nelze podrobit subjektivní kritice, neboť by byl dotyčný troufalec veřejně pranýřován jako vandal, kulturní ignorant, materialistický hlupák v lepším případě. Zodpoví-li mu však přesto některý z quasi-umělců položený dotaz, dozví se obratem, že společnost ztrácí kulturní hodnoty a umění musí provokovat, aby na sebe upoutalo. Bedlivý posluchač si však odpustí dotaz, zda-li je příčinou kulturního úpadku nevýraznost umění nebo spíše inflace výtvorů prakticky čehokoliv pod štítem umění a přijme „umělcovu tezi“ za diskutabilní, v pozitivním slova smyslu.
Z logiky věci následuje další dotaz troufalce. Má-li umění provokovat, aby upoutalo, je tedy provokace pouze cestou k umění. Shrnuto – reklamou. Reklamou na co? Ptá se tedy troufalec přemítající o provokaci/umění jménem „Entropa“. Má-li být celá „Entropa“ pouze reklamou na umění „umělce“ Černého, ptáme se oprávněně v čem sám autor spatřuje tu neviditelnou věc pravé podstaty svého umění, kterou by průměrný občan sám nenašel. Je to autoritativní urážka jednotlivých a hlavně suverénních států z půdy instituce, která má za ambici takovou suverenitu potírat? Nebo se za tím vším skrývá jen pokus o pobavení určité skupiny?
Přijatelnou odpověď si ani v komfortu výběru odpovědi najít nemohu. První mě totiž zavádí do režimu alibistické urážky zastřešené tou věcí svatou a nedotknutelnou, druhá celé umění tvořené tradicí evropské civilizace posouvá na úroveň humorného plátku Trnky-Brnky – tedy v rovině smyslu pobavit, ovšem za zcela jiné náklady. Kombinaci obou odpovědí ani nedomýšlím, musel bych totiž dojít k obrazu, kdy se autoritativně vyvolený vysmívá neprávem jiným a v jeho historické nevědomosti a neopodstatněné arogantnosti je oslavován davy, které se bojí vyslovit svůj „barbarský“, tedy politicky nekorektní názor.
Zatímco za názory prezidenta, který se nebojí konstruktivně vyvolat diskuzi, stojí myšlenky vyargumentované, k jejichž diskuzi by kontroverzně formulované výpovědi měly vést a jejichž podstatu je připraven v opodstatněné diskuzi hájit, za provokativními akty „výtvarníka“ Černého nelze spatřit nic více než velké nic, a to v tom lepším případě. Chová-li se podle Lubomíra Zaorálka prezident v politice tak, jako Černý v umění, signalizuje tak jediné. Důležitá je jen forma, nikoliv pevný, reálný a hlavně vyargumentovaný základ, ostatně tuto deklaraci alibismu a populismu od politiků vše-ad-hoc-lidové strany již známe a pan Zaorálek se snaží být jen jejím zářným reprezentantem.
Jistá paralela v příběhu našeho troufalce v standardizovaném světě umění by tu však byla. Vyvolání diskuze je totiž jediným nástrojem proti lhostejnosti, standardizaci a diktátu „samo-vybraných elit“. Diskuze však musí mít svůj smysl a cíl. V prvé řadě pak musí být založená na podstatě věci, jejích reálných základech a příčinách, ne diskuze procesní smršti líbivých quasi-argumentů. Jistá paralela by tu skutečně byla, tedy nejen v oblasti umění.
A tak onen troufalec, který nejen v díle Černého, ale i dalších dnešních „umělců“, nevidí nic jiného než pokus o sebe-zviditelnění se, permanentně poučován, že je oním kulturním pohrdačem, kapitalistickým slepcem ba dokonce vyvrhelem moderní společnosti, nakonec zkroušeně přikyvuje bez kritického konstruktivního názoru všemu, co je prezentováno jako umění a bojí se přispět do diskuze. Doma pak pod peřinou s lampičkou listuje dějinami umění a opatrně obdivuje díla dávných autorů. S povzdychem, to já bych neuměl, mu však zasvitne podstata hledané definice. Umění je od slova umět. Ne od slova provokovat. V koutku duše, kam ještě všelidová cenzura nepronikla, tak usíná s myšlenkou, že pravé umění definovat nelze, pravé umění musí být zkrátka trefou do „černého“.
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!