Bruselský moloch za 188 Kč

Z některých komentářů na tomto blogu čiší iracionální děs z EU, popisované dotyčnými jako obludný a zlovolný moloch. Tato emotivní, skoro až mystická poloha znemožňuje věcnou debatu: když je cosi pro někoho absolutním zlem, prostě proti tomu všemi prostředky bojuje a veškeré nuance a nehodící se věcné argumenty pro něho musí jít stranou. A kdo mu odporuje, je nepřítel a zaprodanec...

Jeden příklad za všechny. Diskutující jménem soňa48 napsala: „Pane Macek, to opravdu myslíte vážně? vy chcete říci, že úřednická mašinerie EU by se dala srovnávat s naší? Ani orgány EU nejsou schopny dát relevantní informace, kolik lidí se na její činnosti přiživuje. Různé komise, podkomise, poradní orgány, úřady, asistenti, atp. Životně důležité stěhování EP 2krát do roka / stojí to jen pár miliard/ to vše vám nic neříká a žádáte abych se podívala do Česka? Relevantní náklady na "provoz" EU se totiž nedají a to záměrně za strany EU vůbec zjistit. Ale stačí se jen podívat na náklady EP a to je jen malá část. Po tom, co jednotlivé země odvádějí na provoz tohoto molocha mně téměř k pláči přivádějí modré destičky na domovech důchodců, aj. - vybudováno s pomocí EU. Ale vy nás stále budete přesvědčovat o výhodách tohoto obludného projektu.“ 

Soňu48 by mohla upokojit chvilka surfování na internetu... Světe div se, existuje například veřejně dostupný dokument jménem „rozpočet Evropské unie“. A v něm lze celkem snadno zjistit, kolik stojí její provoz. 

Připomeňme, že EU má povinnost hospodařit s vyrovnaným rozpočtem a že každoroční rozpočet musí nejen být přijat Radou (tedy členskými státy) a Evropským parlamentem, ale musí též respektovat víceletý finanční rámec, který je přijímán členskými státy jednomyslně. 

V rozpočtu 2007 výdaje na unijní administrativu činily 5,45% celkového rozpočtu EU. V absolutních hodnotách to znamená 6,9 miliard euro, což činí cca 14 euro/364 Kč na jednoho obyvatele EU. Přepočteme-li průměr na hlavu jednoho obyvatele ČR na základě faktu, že do rozpočtu EU přispíváme 1,08%, dostaneme se k částce 188 Kč. Takže, milá soňo48, provoz EU Vás stojí ročně necelé dvě stovky.  Tato částka ovšem nebere v potaz další výdaje a příjmy plynoucí z členství v EU. V roce 2007 dostala ČR z rozpočtu EU o 17 miliard Kč více než do něho odvedla. Na soňu48 tedy připadá čistý „finanční zisk“ z členství v EU ve výši cca 1.650 Kč na hlavu... 

Vztáhneme-li administrativní výdaje EU k jejímu HDP, dostaneme se k číslu 0,057%. Pro srovnání: v českém kontextu je stejný podíl na HDP překročen již pouhým součtem výdajů na fungování Kanceláře prezidenta republiky, Poslanecké sněmovny a Senátu (součet výdajů těchto tří institucí činí cca 0,066% našeho HDP, což nás každého ročně přijde zhruba na 217 Kč). 

Je racionální tvrdit, že EU je neuvěřitelně nákladný moloch? 

Podívejme se na počty úředníků. V roce 2007 bylo v institucích EU celkem 36. 501 stálých a 2.129 dočasných pracovních míst, dohromady tedy 38.630 (z toho na největší instituci EU, Evropskou komisi, připadá 25.235). Připomeňme, že v tomto čísle je zpočteno několik tisíc překladatelů a tlumočníků. To znamená cca 1 zaměstnanec EU na 12.840 obyvatel. Kdybychom toto číslo aplikovali na ČR, došli bychom k závěru, že bychom u nás měli mít 802 státních úředníků! Nenašel jsem skutečné číslo a budu rád, když mi ho někdo sdělí, ale 802 to asi nebude... 

Toto srovnávání je samozřejmě třeba brát s velkou rezervou. ČR a EU jsou zcela odlišné struktury, s odlišnými kompetencemi, s odlišným fungováním. Kdyby počty úředníků EU byly podobné jako počty úředníků členských zemí, začal bych souhlasit se soňou48. Na druhou stranu dnešní EU má (z vůle států, které ji utváří) významné pravomoci, takže celkový počet necelých 40.000 zaměstnanců není nikterak skandální. 

Srovnání počtu úředníků je mimochodem jedním z dobrých argumentů pro odmítnutí tvrzení, že EU je „superstát“. Všem, kdo se toho bojí, dávám k úvaze ještě srovnání s USA. Podle dodatků k rozpočtu USA z roku 2007 existovalo v roce 2005 na federální úrovni 4.137.757 pracovních míst (tj. cca 1 federální zaměstnanec na 72 obyvatel). I pokud odečteme poštovní službu a armádu, stále nám zůstane přes 1,9 milionu federálních zaměstnanců, tj. cca 1 na 153 obyvatel (84 krát více než v EU). Již v roce 1901, tedy v době, kdy federální úroveň byla ještě slabá, byl tento poměr 1:317 (40,5 krát více než dnešní EU). 

To všechno pochopitelně neznamená, že EU nemá problém s byrokracií. Samozřejmě má - jako každá větší organizace. Souhlasím např. se soňou48, že kočování Evropského parlamentu mezi Bruselem a Štrasburkem je nesmyslné a mělo by být zrušeno (důvody vedoucí k této absurditě však nejsou byrokratické, ale ryze politcké: odpor Francie a nechuť dalších zemí tuto věc otvírat). Ano, statut úředníků EU s sebou nese příliš mnoho výhod. Určitě se dá snadno najít, kde by se mělo a mohlo ušetřit, kde by šla odstranit nějaká ta kafkovská absurdita, apod. Ale dělat z těchto dílčích problémů či nesmyslů paušální důvod pro odsouzení EU jako takové? 

Vadí mi, když odpůrci EU používají při kritice EU absolutní kritéria, která nepoužívají při posuzování státu, ve kterém žijí. Jako každé lidské dílo i EU má spoustu chyb a nedostatků. Je správné na ně poukazovat a bojovat proti nim, ale ne z nich hned dělat důkaz toho, že EU jako taková je špatná, nestvůrná, nesmyslná. Radikální euroskeptici staví věc tak, že EU by měla právo na existenci jen, pokud by byla dokonalá. Samozřejmě jim pak nedělá velký problém najít důkazy proto, že dokonalá není... a je to! Já se naopak domnívám, že i relativně nedokonalá EU je pro nás velmi výhodná. A že většina argumentů na téma „nesmyslný bruselský moloch“ neobstojí tváří v tvář racionálnímu a věcnému posouzení. 

 

Příloha: malý ceník našich institucí 2007 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Lukáš Macek | čtvrtek 8.1.2009 9:44 | karma článku: 20,13 | přečteno: 1815x