Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Betlémští pastýři, Čapek a muslimové

Vánoce jsou mýtickou vzpomínkou na Ježíše Krista.  V mýtu o jeho zrození se hovoří o betlémských pastýřích. Tito pastýři se měli přijít poklonit čerstvě narozenému Ježíši a vzdát mu hold slávy. Obdobně se v mýtu hovoří o davech obyvatel, kteří vítali příjezd Krista do Jeruzaléma a vzdávaly mu hold jaké božímu poslu. Jenže o pár hodin bylo vše naopak. Ježíše zapřeli i mnozí z jeho nejvěrnějších a dav, v němž možná byl i některý z betlémských pastýřů, který před pár hodinami Ježíše velebil, teď volal smrt, smrt.


Betlémští pastýři, Čapek a muslimové
Vánoce jsou mýtickou vzpomínkou na Ježíše Krista.  V mýtu o jeho zrození se hovoří o betlémských pastýřích. Tito pastýři se měli přijít poklonit čerstvě narozenému Ježíši a vzdát mu hold slávy. Obdobně se v mýtu hovoří o davech obyvatel, kteří vítali příjezd Krista do Jeruzaléma a vzdávaly mu hold jaké božímu poslu. Jenže o pár hodin bylo vše naopak. Ježíše zapřeli i mnozí z jeho nejvěrnějších a dav, v němž možná byl i některý z betlémských pastýřů, který před pár hodinami Ježíše velebil, teď volal smrt, smrt.
Karel Čapek ve svém zamyšlení v Lidových novinách před mnoha desetiletími kladl znepokojivou otázku, kdo byli ti betlémští pastýři, lid který vítal Ježíše v Jeruzalémě a tři mocní králové, kteří mu přišli vzdat hold při narození? Proč tito lidé nezasáhli, když byl ježíš postavem před Piláta?
Karel Čapek dospěl k názoru, že „ti betlémští pastýři žijí podnes, ochotni vítat každého, kdo přichází, a kamenovat každého, kdo něco vykonal. Jsou ochotni klanět se; ale klanění není závazek. Jsou ochotni volat slávu; ale sláva není přísaha. Jejich místo je tam, kde je nějaká podívaná: stejně v betlémském chlévě jako na Golgotě. Jednou jim káže anděl a podruhé je ponouká Kaifáš. Jděte mi k šípku s těmito lidmi dobré vůle! Mají dobrou vůli poslouchat; ale poslouchají kohokoliv. Mají dobrou vůli zpívat s anděly Hosana! a křičet s lidmi Ukřižuj! Ano, pokoj jim; jim se nic nestane, neboť nic neriskují, ani ne svou čest. Jsou to lidé davu. Každý z nás může být člověkem davu.“
Bohužel nemohu s Karlem živě polemizovat, ale dovolil bych si k jeho názoru vyslovit vlastní poznámku. Na snaze skrýt lidskou slabost, pro davovost a fanatismus, bylo po tisíciletích postaveno křesťanské dogma o odpovědnosti židů za smrt Ježíše, stejně tak muslimská ortodoxie využila lidské přirozené touhy po ukojení pudů k vytvořeni konceptu o nadřazenosti věřících nad nevěřícími a dogmatici křesťanů a muslimů určili, že věřícím je ten, koho oni uznají za věřícího. Tímto dochází k ospravedlnění fanatismu, davu a zneužití zla k prospěchu lidí, ale samozřejmě ve jménu Boha.
Na svou otázku, kde jsou betlémští pastýři si Karel Čapek odpovídá sám svou vizi betlémských: „Půjdou chránit člověka, který jim byl přisouzen; že se postaví před Piláta a řeknou: "Pane, my nejme onuce; když už tu jednou je něco nebo někdo, před čím jsme se sklonili, dovedeme za tím také stát. Je to tak říkajíc věc naší cti." A tu by řekl Pilát: "Mužové betlémští, na to jsem čekal; má-li člověk vládnout, copak může spoléhat na tuhle jeruzalémskou sebranku, která dnes křičí tak a zítra onak? Z lidí, jako jste vy, se dělají vojáci, kteří se nedají; z lidí, jako jste vy, se dělají říše. Bez věrnosti není statečnosti; bez velkých závazků není síly. Nechme křičet venku ty politikáře; já tomu muži nenechám zkřivit vlasu. Sice tím zkazíme krásný a věčný příklad mučednictví, ale zato, Betlémáci, věřím, že se dá něco udělat z této zatracené malé země."
Ano betlémští pastýři nepřišli bránit Ježíše, protože on to od nich nežádal. To co od nich žádal bylo, aby následovali příkladu mudrců a šli „osvobozovat“ utlačované, pomoci ztraceným a vzdorovali zlu pokrytců, označujících se za pravověrné zástupce Boha na zemi, kteří se snaží pro svůj prospěch ukojeni svých pudů zneužít Boží lásky a milosrdenství. Mezi narozením Ježíše a koncem jeho mise také leží několik desetiletí a ti, kteří mu přisahali věrnost za těch několik desetiletí nejspíše buďto zemřeli nebo došli do dalekých krajin.
Ale Karel Čapek se mýlil ve svém názoru, že betlémští pastýři vymizeli nebo byli pokrytci. Každý člověk bojující za ulehčeni utrpení trpících, bojující za svobodu utlačovaných, pečující o potřebné, odporující zlu a podporující milosrdenství, každý takový člověk je betlémským pastýřem. A jeho místem není vedle Ježíše před Pilátem, neboť již to po něm nežádal, ale žádal aby betlémsky pastýř šel do širého světa a šířil zvěst o království milosrdenství, naděje a odpuštění. Aby betlémsky pastýř bojoval s ďáblem a místo podlehnuti lehkému a spokojenému životu se vydal cestou těžkého sebeobětováni ve prospěch lidstva. Neboť jak praví Mohamed „dobrý člověk je podoben svíci, která hoří dokud cela nevyhoří“. Ano zmiňuji zde Mohameda, neboť proroci a věřící jsou si bratry, byť jdoucí mnohdy po různých cestách k stejnému cíli, a dnes více než překrucováním křesťanství trpí svět překrucováním islámu, který k radosti islamofobů prezentuji někteří muslimové jako víru, která přikazuje zlo, násilí a pokrytectví.
Ale dnes vidíme tisíce betlémských pastýřů starající se o chudé a nemocné, pomáhající v rozvojových zemích, usilují pomoci lidem v Afganistanu a Iráku, bojující za bratrství  a mír mezi národy a mnohdy neváhající vzít do rukou zbraň a jit pomoci chránit slabé a utlačované před utlačovateli a teroristy. Z mnohých lidí se stávají betlémští pastýři, teprve když jsou konfrontováni s realitou mimo „pevnost“ míru a bezpečí Evropy a USA.
Ale ti všichni jsou tou nejsilnější a nejlepší obranou Ježíše před Pilátem a důkazem, že betlémští pastýři nejspíše nezradili, ale pouze naplnili slova proroků:
Řekni: „Služebníci moji, kteří jste se dopustili přestupků proti sobě samým, neztrácejte naději v milosrdenství Boží, vždyť Bůh věru odpouští viny všechny - On odpouštějící je i slitovný. (Korán)
„Neboť to, co s vámi zamýšlím, znám jen já sám, je výrok Hospodinův, jsou to myšlenky o pokoji, nikoli o zlu: chci vám dát naději do budoucnosti.“ (Bible)
http://www.web2u.cz/citarny/index.php?option=com_content&view=article&id=1427&Itemid=4057Karel Čapek ve svém zamyšlení v Lidových novinách před mnoha desetiletími kladl znepokojivou otázku, kdo byli ti betlémští pastýři, lid který vítal Ježíše v Jeruzalémě a tři mocní králové, kteří mu přišli vzdat hold při narození? Proč tito lidé nezasáhli, když byl ježíš postavem před Piláta?

Karel Čapek ve svém zamyšlení v Lidových novinách před mnoha desetiletími kladl znepokojivou otázku, kdo byli ti betlémští pastýři, lid který vítal Ježíše v Jeruzalémě a tři mocní králové, kteří mu přišli vzdat hold při narození? Proč tito lidé nezasáhli, když byl ježíš postavem před Piláta?

Karel Čapek dospěl k názoru, že „ti betlémští pastýři žijí podnes, ochotni vítat každého, kdo přichází, a kamenovat každého, kdo něco vykonal. Jsou ochotni klanět se; ale klanění není závazek. Jsou ochotni volat slávu; ale sláva není přísaha. Jejich místo je tam, kde je nějaká podívaná: stejně v betlémském chlévě jako na Golgotě. Jednou jim káže anděl a podruhé je ponouká Kaifáš. Jděte mi k šípku s těmito lidmi dobré vůle! Mají dobrou vůli poslouchat; ale poslouchají kohokoliv. Mají dobrou vůli zpívat s anděly Hosana! a křičet s lidmi Ukřižuj! Ano, pokoj jim; jim se nic nestane, neboť nic neriskují, ani ne svou čest. Jsou to lidé davu. Každý z nás může být člověkem davu.“

Bohužel nemohu s Karlem živě polemizovat, ale dovolil bych si k jeho názoru vyslovit vlastní poznámku. Na snaze skrýt lidskou slabost, pro davovost a fanatismus, bylo po tisíciletích postaveno křesťanské dogma o odpovědnosti židů za smrt Ježíše, stejně tak muslimská ortodoxie využila lidské přirozené touhy po ukojení pudů k vytvořeni konceptu o nadřazenosti věřících nad nevěřícími a dogmatici křesťanů a muslimů určili, že věřícím je ten, koho oni uznají za věřícího. Tímto dochází k ospravedlnění fanatismu, davu a zneužití zla k prospěchu lidí, ale samozřejmě ve jménu Boha.

Na svou otázku, kde jsou betlémští pastýři si Karel Čapek odpovídá sám svou vizi betlémských: „Půjdou chránit člověka, který jim byl přisouzen; že se postaví před Piláta a řeknou: "Pane, my nejme onuce; když už tu jednou je něco nebo někdo, před čím jsme se sklonili, dovedeme za tím také stát. Je to tak říkajíc věc naší cti." A tu by řekl Pilát: "Mužové betlémští, na to jsem čekal; má-li člověk vládnout, copak může spoléhat na tuhle jeruzalémskou sebranku, která dnes křičí tak a zítra onak? Z lidí, jako jste vy, se dělají vojáci, kteří se nedají; z lidí, jako jste vy, se dělají říše. Bez věrnosti není statečnosti; bez velkých závazků není síly. Nechme křičet venku ty politikáře; já tomu muži nenechám zkřivit vlasu. Sice tím zkazíme krásný a věčný příklad mučednictví, ale zato, Betlémáci, věřím, že se dá něco udělat z této zatracené malé země."

Ano betlémští pastýři nepřišli bránit Ježíše, protože on to od nich nežádal. To co od nich žádal bylo, aby následovali příkladu mudrců a šli „osvobozovat“ utlačované, pomoci ztraceným a vzdorovali zlu pokrytců, označujících se za pravověrné zástupce Boha na zemi, kteří se snaží pro svůj prospěch ukojeni svých pudů zneužít Boží lásky a milosrdenství. Mezi narozením Ježíše a koncem jeho mise také leží několik desetiletí a ti, kteří mu přisahali věrnost za těch několik desetiletí nejspíše buďto zemřeli nebo došli do dalekých krajin.

Ale Karel Čapek se mýlil ve svém názoru, že betlémští pastýři vymizeli nebo byli pokrytci. Každý člověk bojující za ulehčeni utrpení trpících, bojující za svobodu utlačovaných, pečující o potřebné, odporující zlu a podporující milosrdenství, každý takový člověk je betlémským pastýřem. A jeho místem není vedle Ježíše před Pilátem, neboť již to po něm nežádal, ale žádal aby betlémsky pastýř šel do širého světa a šířil zvěst o království milosrdenství, naděje a odpuštění. Aby betlémsky pastýř bojoval s ďáblem a místo podlehnuti lehkému a spokojenému životu se vydal cestou těžkého sebeobětováni ve prospěch lidstva. Neboť jak praví Mohamed „dobrý člověk je podoben svíci, která hoří dokud cela nevyhoří“. Ano zmiňuji zde Mohameda, neboť proroci a věřící jsou si bratry, byť jdoucí mnohdy po různých cestách k stejnému cíli, a dnes více než překrucováním křesťanství trpí svět překrucováním islámu, který k radosti islamofobů prezentuji někteří muslimové jako víru, která přikazuje zlo, násilí a pokrytectví.

Ale dnes vidíme tisíce betlémských pastýřů starající se o chudé a nemocné, pomáhající v rozvojových zemích, usilují pomoci lidem v Afganistanu a Iráku, bojující za bratrství  a mír mezi národy a mnohdy neváhající vzít do rukou zbraň a jit pomoci chránit slabé a utlačované před utlačovateli a teroristy. Z mnohých lidí se stávají betlémští pastýři, teprve když jsou konfrontováni s realitou mimo „pevnost“ míru a bezpečí Evropy a USA.

Ale ti všichni jsou tou nejsilnější a nejlepší obranou Ježíše před Pilátem a důkazem, že betlémští pastýři nejspíše nezradili, ale pouze naplnili slova proroků:

Řekni: „Služebníci moji, kteří jste se dopustili přestupků proti sobě samým, neztrácejte naději v milosrdenství Boží, vždyť Bůh věru odpouští viny všechny - On odpouštějící je i slitovný. (Korán)

„Neboť to, co s vámi zamýšlím, znám jen já sám, je výrok Hospodinův, jsou to myšlenky o pokoji, nikoli o zlu: chci vám dát naději do budoucnosti.“ (Bible)

Přeji všem čtenářum a lidem dobre vůle šťasné a vesele vánoce a hlavně ať přežijí vánoční stres s humorem. Stejně jako sobi, kteří z přežení Santy museli přejit k jho ochrance, kvůli hrozbám teroristického útoku. :-D

 


Autor: Lukáš Lhoťan | pátek 24.12.2010 14:25 | karma článku: 12,80 | přečteno: 1475x
  • Další články autora

Lukáš Lhoťan

Alternativní verze historie aneb jak StB předala Československo neomarxistům v Bruselu ...

Když si již uvědomělí soudruzi z StB uvědomili, že stávající komunistický systém již nemá šanci existovat, tak se spojili s marxistickými extremisty, kteří byli extrém i na komunisty, a odstartovali tzv. Sametovou revoluci 17.11.

30.11.2017 v 19:28 | Karma: 16,28 | Přečteno: 953x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Halík odsoudil nenávist k ďáblu ...

Jste křesťan a odmítáte Satana? Tak Tomáš Halík Vám nepodá svaté přijímání! Vyplývá to z jeho kázání v Litomyšli, který zveřejnil Christnet.eu A je to opravdu šokující.

9.7.2017 v 21:50 | Karma: 26,17 | Přečteno: 1827x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Jak čeští muslimové lžou o těch, kteří poznají o čem je islám a začnou před ním varovat

Když jsem v roce 2010 začal veřejně pod svým pravým jménem upozorňovat na nebezpečí islamizace a islámského extremismu, tak jsem musel čelit i promyšlené kampani českých islamistů vůči své osobě. Jedním z bodu bylo i očerňování.

25.6.2017 v 17:06 | Karma: 20,89 | Přečteno: 1888x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Diplomat republiky Kongo: Z Afriky prchá hlavně spodina společnosti ...

V naších mediích se nás někteří novináři a aktivisté snaží přesvědčovat, že se nemáme bránit masové imigraci do Evropy, protože je to přínosné a obohacující. A když to přeženu, tak každý druhý uprchlík je podle nich jaderný fyzik

11.4.2017 v 18:53 | Karma: 27,80 | Přečteno: 1437x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Uprchlíci znásilňují a politici nic na své politice tolerance ilegalní imigrace nemění

Proč pro dnešní vládnoucí evropské politiky má větší cenu nechat na svobodě žadatele o azyl a ilegální imigranty, než chránit životy a bezpečí obyvatel Evropy? Opět slyšíme jak ilegální imigranti v Evropě vraždí a znásilňují ...

10.4.2017 v 19:27 | Karma: 40,85 | Přečteno: 1999x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Poslanci se rozhodli umožnit prodej některých lehčích drog dospělým

3. května 2024  10:38,  aktualizováno  13:54

Přímý přenos Dospělí si v Česku budou moci koupit lehké drogy jako HHC, kratom nebo konopí s nízkým obsahem THC,...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Na Česko loni útočili ruští hackeři. Nechte toho, vyzval je Černínský palác

3. května 2024  13:42

Za loňskými útoky na českou internetovou infrastrukturu stáli ruští hackeři, uvedlo ministerstvo...

Garáž vedle už hořela, nemocného penzistu s kyslíkem zachránili policisté

3. května 2024  13:39

Špatně pohyblivého sedmdesátníka zachránila v úterý během dvou minut z hořícího domu na...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 854
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2726x
Bývalý muslim a autor knihy Islám a islamismus v České republice, bývalý redaktor židovského webu Shekel.cz, analytik Da Vinci Prague Institute o.s. Od roku 1998 do roku 2010 spolupracovník předsedy českých muslimů Muneeba Hasana Alrawiho, do roku 2012 člen Muslimské obce v Brně, absolvent poutě do Mekky, vzdělávacích kurzů o islámu saúdskoarabské World Assembly of Muslim Youth, absolvent studijního pobytu v USA The International Visitor Leadership Program (2010).