Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Případ „Vaic“ nekončí. A to je dobře

Začnu tím, že osobně nepřeji policistovi Šimonu Vaicovi odsouzení za způsob, jakým zastavil motorkáře Tomáše Berku. Přesto je dobře, že jeho případ nekončí a půjde „výš“, k soudům vyšší instance.

Proč si myslím, že by bylo velmi vhodné, abychom měli jasný výklad toho, co je a co již není správné užití donucovacích prostředků, jsem napsal již před delší dobou ZDE. Komu se to nechce celé číst, pro toho to krátce shrnu: Šimon Vaic použil služební vůz v Těšnovském tunelu k zahrazení cesty motorkáři, který ujížděl před policejní hlídkou rychlostí až 150 kilometrů za hodinu. To celé v podstatě v centru Prahy. Motorkář se s vozem střetl v rychlosti asi 130 kilometrů za hodinu, utrpěl vážná zranění. Otázka zní, zda byl postup policisty adekvátní a zda užití vozu jako zahrazení cesty nebylo v dané souvislosti trestným činem těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti. Podle žalobce jednal Vaic způsobem, který motorkáři nedal šanci střetu zabránit. Soudy se zatím přiklonily k tomu, že postup policisty byl adekvátní a odpovídal situaci, kdy docházelo k obecnému ohrožení. Tedy že použití vozu k zabránění dalšího nebezpečí bylo odpovídající potřebě znemožnit hrozící ohrožení zdraví a životů obyvatel.

Oč šlo dále? O informační asymetrii. Ve svém starém článku jsem vyjádřil přání, aby věc dospěla k vyšší instanci a abychom získali judikát, který řekne – pokud možno co nejjasnějším způsobem – kde jsou hranice použití donucovacích prostředků, v daném případě donucovacího prostředku zahrazení cesty vozidlem, jaký má být smysl takového kroku policie a jaké mají být limity použití. Bez takových informací totiž nebudou moci racionálně konat policisté, stejně jako se veřejnost nebude moci bránit jejich případnému svévolnému jednání.

Já v té souvislosti připomenu případ z března 2013, kdy policisté na dálnici D1 vytvořili zátaras z běžných projíždějících automobilů (včetně jejich řidičů a posádek), aby zastavili sedmnáctiletého mladíka v audi. Ten při následné havárii zahynul a pouze zázrakem nepřišlo o život podstatně více lidí. Byli tam ale zranění a to i vážně. Nepodařilo se mi dohledat výsledek celé věci (kromě tvrzení GIBS, že vše bylo v pořádku). Ale bez ohledu na to tady máme dva případy, které (bráno selským rozumem) vytvářejí určité protiklady.

Jak říkám, nepodařilo se mi zjistit, jak případ z D1 vlastně dopadnul, ale pokud tehdy nebyli policisté potrestáni za to, že vystavili občany, kteří s věcí neměli naprosto nic společného, konkrétnímu a zjevnému nebezpečí smrti, nepochopil bych, kdyby došlo nakonec k odsouzení Šimona Vaice.

Můj osobní náhled na věc ale není podstatný. Důležité je, aby stanovisko k podobným věcem znali především ti, kteří se s podobnými situacemi utkávají a mají v popisu práce je řešit. Tedy policisté. A také aby veřejnost měla možnost znát celkový náhled zákona na tuto oblast. Už jenom proto, že to umožní rozlišit, co je od policie správné jednání v souladu se zákonem a co je již projev zvůle či chyba.

A v neposlední řadě. Pokud občan (v daném případě já) nechápe odlišný přístup k případu „A“ a k případu „B“, něco je v systému špatně. Právo má být srozumitelné. Alespoň má být srozumitelné každému, kdo se o pochopení podstaty pokusí. A tady se obávám, že rozpor mezi případem D1 a případem Těšnovský tunel lze pochopit jen velmi obtížně.

Nepřeji panu Vaicovi další popotahování po soudech, ale stejně jsem rád, že městské státní zastupitelství navrhuje Nejvyššímu státnímu zastupitelství podat v jeho neprospěch dovolání k Nejvyššímu soudu v Brně. Měli bychom mít srozumitelné a jasné vyjádření soudní moci, jak to je s donucovacími prostředky a tedy v této souvislosti s vozidly. Protože to pomůže právní jistotě nás všech.

Autor: Luboš Smrčka | úterý 26.2.2019 8:59 | karma článku: 33,06 | přečteno: 5455x
  • Další články autora

Luboš Smrčka

Skutečný problém tří těles

Každý, kdo trochu sleduje čínskou ekonomiku, musí ta tři období naprosto jasně vidět. První začíná roku 1978, druhé je zjevné mezi lety 2005 až 2012. A to třetí trvá dosud.

1.7.2024 v 7:45 | Karma: 19,96 | Přečteno: 507x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

Státní finance nezachrání zázrak, ekonomické zázraky totiž neexistují

Tisíce nových dětí díky prudce zvýšené porodnosti, znovu zavedená elektronická evidence tržeb, mimořádná daň z mimořádných výnosů, sektorová daň, lithium... Velmi dílčí seznam zázraků, které měly nebo mají zachránit státní finance.

24.5.2024 v 9:37 | Karma: 22,43 | Přečteno: 431x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

23.4.2024 v 8:00 | Karma: 14,59 | Přečteno: 372x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

Zemřel demýtizátor racionality

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

29.3.2024 v 14:05 | Karma: 17,21 | Přečteno: 474x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

Jak se to má s tou naší hlubokou krizí

Obecně panuje přesvědčení, že procházíme ekonomickou krizí. Dokonce i mnozí studenti na VŠE o tom často hovoří. Na to musím říct jediné: Krize vypadá skutečně jinak. Nemáme dobré časy. Ano. Ale krizi?

28.2.2024 v 7:36 | Karma: 31,18 | Přečteno: 3324x | Diskuse | Ekonomika
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

  • Počet článků 364
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1383x
Jsem původním povoláním biolog, ale od roku 1990 se zabývám ekonomikou, především podnikovou. Specializuji se na problematiku sanací a restrukturalizací. Profesor podnikové ekonomiky na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky