Chci vědět, kdo je šéf…

Jeden můj známý razí teorii, že pokud v Česku existuje otloukánek napříč politickým spektrem, je to motorista. Argumentuje tím, že v naší vlasti máme jednu z nejvyšších spotřebních daní na pohonné hmoty v Evropě, platíme dálniční

Během nedobrovolného pobytu v jedné takové koloně po cestě za mým oblíbeným vinařem do, Valtic jsem si vzpomněl na jeden text publikovaný v časopise Ekonom. Dal jsem si tu práci a článek nakonec našel, jedná se o, Ekonom č. 24/2014. Podle výpočtů odborníků Ostravské univerzity činil v roce 2014 náklad ztraceného času na jednu hodinu kongesce na D1 při stanovené intenzitě provozu 8 148 857 korun. Netuším sice, jak kolegové k výpočtu dospěli, nemám ovšem sebemenší důvod tento zpochybňovat. A docela by mě zajímalo, kam se posunula částka během dalších let.

Proto mě oslovil článek ohledně problematiky odtahů, na který si dovoluji tímto, z pozice ekonoma, řidiče, majitele vozidla a dálniční známky, reagovat. Text pojednává o pozměňovacím návrhu k Zákonu o provozu na pozemních komunikacích. Ačkoli jsem této problematice opravdu dalek, zaujala mě pasáž, podle které by měl o odtahu havarovaného vozidla rozhodovat nikoli jeho vlastník, jak je tomu doposud, ale správce komunikace, který je podle zákona povinen vykonávat její správu zahrnující zejména její pravidelné a mimořádné prohlídky, údržbu a opravy. V případě dálnic je správcem nepříliš populární ŘSD. Návrh prý rozzuřil nejen samotné řidiče…

Bohužel jsem v první řadě nepochopil, které řidiče návrh rozzuřil? Menšinu těch, kteří se z jakýchkoli důvodů stali účastníky dopravní nehody a touží si vybrat odtahovou službu podle svých preferencí? Nebo drtivou většinu těch, kteří musí trávit desítky minut, někdy i hodiny, čekáním na odtahovou službu ve stále narůstající koloně? Opravdu nejsem skalním fanouškem ŘSD, nicméně nevidím nic pobuřujícího na tom, když správce odpovědný za konkrétní majetek určuje na víceméně vlastním území pravidla hry. A ten, komu tato pravidla nevyhovují, může zvolit cestu po okreskách, což bývá ostatně častým jevem.

Ve zmiňovaném textu, za kterým stojí mě neznámá nezisková organizace, se píše rovněž o tom, že pokud na příkaz dopravní policie rozhodne o odtahu na dálnici její správce, může to provětrat peněženku řidiče havarovaného vozidla. Nejspíše ano. Na druhou stranu, kdo nahradí finanční ztráty řidičům čekajícím na odtah v nekonečných kolonách? Nemělo by v takovém případě platit, že zájem desítek, mnohdy stovek řidičů na co nejrychlejším zprovoznění dálnice, by měl být nadřazen zájmům jednotlivce, případně jeho pojišťovny?

Zároveň předem souhlasím s možnou námitkou, že rozhodující pravomoci PČR a ŘSD, se nemusí automaticky rovnat co nejrychlejšímu a kvalitnímu odtahu. Na druhou stranu, ovšem budu mít v případě vzniklého problému možnost a nezpochybnitelné právo vznášet dotazy, případně podnikat právní kroky, předem jasným směrem. Představa toho, že bych dejme tomu po hodině strávené v koloně běžel zjišťovat jméno pojišťovny, jejíž odtah je neznámo kde, je totiž na hony vzdálena realitě. A z pozice plnohodnotného účastníka silničního provozu mám plné právo vědět, kdo je na dálnici šéf.

A věta, která mě pobavila a vyděsila na závěr. Pojišťovny prý s největší pravděpodobností nebudou chtít proplatit odtažení vozidla, které samy nezařídily. Ač ve finančnictví vcelku zběhlý, nemyslím si, že by se pojišťovny měly zabývat organizací odtahů. Je to asi stejné, jako kdyby majitel hořící nemovitosti nechal tuto lehnout popelem a ohrozil polovinu vesnice, protože hasiče, kteří dorazili jako první, neposlala jeho pojišťovna.

Autor: Luboš Smrčka | čtvrtek 11.6.2020 8:32 | karma článku: 25,75 | přečteno: 790x

Další články autora

Luboš Smrčka

Minimální mzda: Dobře nebo špatně?

Je minimální mzda pro hospodářský život prospěšná nebo škodlivá? Hodně lidí bez váhání řekne prospěšná. Hodně stejně rezolutně odvětí škodlivá. Ekonomové nepřinesli přesvědčivý důkaz ani jednoho pohledu.

14.8.2024 v 7:00 | Karma: 21,97 | Přečteno: 1928x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

Skutečný problém tří těles

Každý, kdo trochu sleduje čínskou ekonomiku, musí ta tři období naprosto jasně vidět. První začíná roku 1978, druhé je zjevné mezi lety 2005 až 2012. A to třetí trvá dosud.

1.7.2024 v 7:45 | Karma: 20,75 | Přečteno: 569x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

Státní finance nezachrání zázrak, ekonomické zázraky totiž neexistují

Tisíce nových dětí díky prudce zvýšené porodnosti, znovu zavedená elektronická evidence tržeb, mimořádná daň z mimořádných výnosů, sektorová daň, lithium... Velmi dílčí seznam zázraků, které měly nebo mají zachránit státní finance.

24.5.2024 v 9:37 | Karma: 23,07 | Přečteno: 454x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

23.4.2024 v 8:00 | Karma: 15,14 | Přečteno: 395x | Diskuse | Ekonomika

Luboš Smrčka

Zemřel demýtizátor racionality

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

29.3.2024 v 14:05 | Karma: 17,21 | Přečteno: 486x | Diskuse | Ekonomika

Nejčtenější

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident

15. dubna 2025  8:30,  aktualizováno  16:35

Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

21. dubna 2025  18:19

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...

Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty

15. dubna 2025  14:06

Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...

Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně

16. dubna 2025  19:27

Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...

Válek hájí, aby lidé připláceli za lepší zdravotní péči. Naráží ale v koalici

22. dubna 2025  10:31,  aktualizováno  15:10

Pacienti by měli mít podle ministra zdravotnictví Vlastimila Válka z TOP 09 možnost připlatit si...

Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout

22. dubna 2025  14:52

Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...

Nejméně za čtvrtstoletí. O Velikonocích zemřel na silnicích jeden člověk

22. dubna 2025  14:35

Na silnicích v Česku během prodlouženého velikonočního víkendu zemřel jeden člověk, což je nejméně...

Na Rakovnicku hoří hromada plastů, těžká technika ji likviduje unikátní metodou

21. dubna 2025  23:59,  aktualizováno  22.4 14:24

Hasičům likvidují obří požár skládky lisovaných plastů u Rynholce na Rakovnicku. Zasahuje přes 200...

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

  • Počet článků 365
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1387x
Jsem původním povoláním biolog, ale od roku 1990 se zabývám ekonomikou, především podnikovou. Specializuji se na problematiku sanací a restrukturalizací. Profesor podnikové ekonomiky na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky